Skip to content

"מרחב אווירי": היסוד שגם אותו רוצים לכבוש, לשלוט ולהגדיר גבולות

תערוכה קבוצתית חדשה בגלריה לאמנות עכשווית רמת השרון, מציגה התייחסות לאוויר מנקודות מבט שונות. בכירי האמנים העכשוויים מציגים עבודות מעולות באוצרות אסתטית מופלאה. מומלץ!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מרחב אווירי" היא התערוכה השלישית בטרילוגיה של תערוכות העוסקות בשלושה יסודות: אדמה, מים ואוויר. התערוכה הנוכחית העוסקת ב"אוויר", מתייחסת לייצוג מיקומה ברמת השרון, שסביבתה מאכלסת את אחת משכונות הטייסים הראשונות בארץ, לצד בסיסי צבא עמוסי אנטנות אלחוטיות ומחברת את העבודות למרחב האווירי הצפוף והמורכב ביטחונית של מדינת ישראל.

העבודות המוצגות, מתייחסות למכשירי תעופה ולכלי טיס שונים: כנפיים, ספינות אוויר, מטוסים וחלליות. הן בוחנות אירועים היסטוריים בכיבוש האוויר והחלל ובודקות את מהותם בהעברת תדרים וצלילים. חלק מהעבודות עוסקות בסמלים רוחניים ודתיים וברצון המטאפורי לרחף.

\\ גיא גולדשטיין OH, THE HUMANITY 2020: צפלין מתנפח, דיו על שמיכות חירום תרמיות, מטריית ריכוך אור, מכשיר רדיו, סאונד

מיצב סאונד המגיב לסיפור ההתרסקות ההיסטורית של הצפלין הינדנבורג שנשרפה בעת נסיון הנחיתה שלה וגרמה למותם של 36 בני אדם. התאונה האיצה את קץ עידן ספינות האוויר והמעבר לטיסה במטוסים. טקסט שדרן האירוע שתועד בשידור חי הולחן ע"י גולדשטיין והפך לשיר רוק עכשווי. יריעות השמיכות התרמיות הזהובות המשמשות למצבי חירום, ברקע העבודה, מייצרות מראה חגיגי ונוצץ כאנטי תזה לאירוע הטרגי. גם השימוש בצפלין כיום, כבלון פרסום, מייצג מצב אירוני לאירוע ההיסטורי.

צילום: שרה פלד

\\ גיא גולדשטיין, שיחה 2020 : עץ, חבל קלוע, סאונד | RIDE&CRASH 2020 גרפיט, סרט הדבקה על דיבונד

במיצב הסאונד "שיחה" מגיב גולדשטיין למבנה הגלריה שעל גגו היו חברי הפלמ"ח מעבירים מסרים באיתותי מורס. הוא הקליט ועיבד מוזיקלית, שריקות משפחתיות שנאספו ממשפחות ברמת השרון, ששימשו כתקשורת טרום עידן הסלולרי. צלילי השריקות בוקעים ממגדלי עץ שבראשם כיפות קלועות ומדמים את התמסורות האוויריות המועברות דרך האנטנות של בסיסי צה"ל הסמוכים לרמת השרון.

על הקיר, בין שני המגדלים, מוצגים רישומי גרפיט על גבי סרטי דבק שקופים המדמים רטט של מצילות תופים. גולדשטיין מייצר סוג של טביעת אצבע של כל מסילה, שהוא תוצאה של הצליל הייחודי שלה.

צילום: שרה פלד

\\ אמיר יציב THOUGH IT CANNOT BE SEEN 2021: וידיאו דו ערוצי. צילום: איתי מרום, סאונד: ביניה רכס, אנימציה ממוחשבת: יוליה בוגונוס, בובנאי: אורנן ברייר

אפולו 12 נחתה על הירח ב-1969 ועליה מצלמת טלוויזיה צבעונית שהייתה אמורה לשדר את נעיצת הדגל האמריקאי על הירח. זמן קצר לאחר השידור, המצלמה התקלקלה אך נותר שידור קולי בלבד. בניסיון להציל את השידור, צולמו מריונטות בדמות האסטרונאוטים שחיקו את תנועתם. הפייק ניוז הזה, שימש כסיפור רקע לעבודת הוידיאו, המשלבת בין אנימציה תלת מימדית של אסטרונאוטים בחלל עם צילום בובנאי המפעיל בובת עץ. אחד מהאסטרונאטים מושפע מכח הכובד ומציית לתנועות הבובנאי המפעיל אותו ואילו השני יוצא משליטת כח הכובד ותנועת המפעיל. במצב זה מתפתח מתח בין השליטה ולחוסר השליטה, בין הבובנאי הידני, לבין האנימציה הממוחשבת.

צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד

\\ אילת כרמי ומירב הימן: זהרה, 2021. וידיאו

סיפור התרסקות מטוסה ומותה של זהרה לביטוב, לוחמת פלמ"ח והטייסת העברייה הראשונה בחיל האויר הישראלי, שימש כהשראה לעבודה המשותפת של כרמי והימן. תקלה במטוס שגרמה להתרסקות המטוס אל קיר מנזר המצלבה בירושלים, הביא לפציעתה של זהרה ולהעברתה לבית החולים, אך בדרך היא מתה מפצעיה. כרמי בנתה כנף מקונסטרוקציית עץ וציורי נוצות שחוברו אליו, שמשמת כאביזר גוף מכביד על דמות נשית צעירה הצועדת ברחבי ירושלים, מעמק המצלבה ועד שערי צדק הנטוש. המסע הסיזיפי המצולם, מדמה את ייסורי זהרה בדרכה האחרונה.

צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד

\\ רונית אגסי: ספינות אוויר רכות, 2021 טכניקה מעורבת

קולבים עטופים בחומרים ודחיסות שונים, מגיבים לתנועת האויר המועברת בהם.

צילום: שרה פלד

אוצרת: רוית הררי

אמנים מציגים: גיא גולדשטיין, אילת כרמי, מירב הימן, אמיר יציב, רונית אגסי, סמדר אליאסף, הדס סט, אלי גור אריה, ז'וזף דדון, אלה ליטביץ, אורית רף, ביאנקה אשל גרשוני, אשחר חנוך קלינגבייל, דניאל (קיזמן) קאפ

נעילה : 29.8.2021

הגלריה העירונית לאמנות עכשווית רמת השרון/ שדרות  ויצמן 29 , רמת השרון

שעות פתיחה : ימי שני-חמישי: 9:00-17:00; שישי  ושבת: 10:00-14:00

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן