Skip to content

לקראת חזרת חתונות ואירועי הענק בחברה החרדית ובחסידויות השונות

מחדלי ואסונות אירועי הענק וקריסות הטריבונות ל"ג בעומר וחג שבועות בגבעת זאב מה מצפה לנו? ומהם הלקחים או המשימות הלאה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
משה לורבר (צילום באדיבות המצולם)

חברות וחברים, הגיע העת לחשבון נפש אמתי בתוך החברה החרדית בכל הקשור לנושאים של הלוויות המוניות חתונות ענק ואירועי ענק.

תרבות החאפר הנדסת הפירמידות של הטריבונות החאפרים האלה חוסר בניית והתאמת בתי כנסת או אולמות אירועי ענק בחברה החרדית חייבים להשתנות בטוח וברור שהכתובת על הקיר שנים אבל בעיקר לנוכח האסונות של מירון וחג השבועות תשפ"א.

הגיע הזמן להבין שאירועי ענק יש בהם צורך באישור עם המשטרה עם גורמי מקצוע שונים, וגם חשוב להביא מהנדסים של בטיחות כאלה שזה העבודה היומיומית שלהם והניסיון שלהם חשוב מאוד..

אז נכון שזה הרבה יותר כסף יעלה.

נכון שמעתה אירועי ענק בחברה החרדית כגון לוויות המוניות חתונות ענק אירועי תמיכה או תפילות או עצרות ענק יצטרכו לעבור שינויים וייתכן ויפעלו או יתקיימו בשונה מכל מה שהכרנו במהלך 73 שנות התרבות סמוך ויהיה בסדר ובעזרת השם הכול יעבור בשלום למרות שהכתובות תמיד היו על הקירות חוסר תכנון מסודר חוסר הנדסה נכונה ולרבות הדחיפות ואירועי הענק בחברה החרדית ידועים לכולנו כבר שנים ארוכות.

לדעתי יש סיכוי שממש בקרוב נראה שינויים דרמטיים כגון הפסקת השימוש בטריבונות החאפרים שהכרנו, הפיכת אולמות אירועים או בתי כנסת ענקיים שם יעשו הסבה ושינוי תכנון ובניה משמעותיים יוסיפו כניסות ויציאות רבות יותר מכמה בודדות שהיו עם בכלל דרכי הגישה והיציאה יורחבו ויעברו שינוי משמעותי גם כן. ובנוסף מעתה מהנדסי בניין מהנדסי בטיחות אישורים של המשטרה לקיום כלל אירועי הענק יהיו חלק בלתי נפרד מחיינו וכל אירוע המוני או בניין או אולם או בית כנסת ענק כלשהו יהיו חייבים לעבור את כל אלה וחשוב להפקיד את החיים של כולנו בידי אנשי מקצוע ולא בידי סמוך ויהיה בסדר או חאפרים או עסקנים חרדים כאלו ואחרים.

רגעים לפני התמוטטות הטריבונות במירון (צילום: משטרת ישראל)

רק חשוב לנכון לציין מספר עובדות ועדכונים:

אחד הדברים שחוזרים על עצמם דרכי גישה כניסות ויציאות לחירום גם הפעם זה קורה שוב לאחר האירוע נוצר פקק תנועה בשל מנוסת רבים מהמתפללים  – מה שמקשה על כוחות ההצלה להגיע לכל הנפגעים ומאריך את זמן הפינוי בצורה משמעותית דבר שמחמיר את מצבם של הפצועים.

אחרי אסון מירון תשפ"א היה זה האדמו"ר האהוב מקרלין היחיד שאמר את האמת: "אנשים התעלמו מהמציאות והתנהגו בטיפשות. הגיע הזמן שניקח אחריות". בערב חג השבועות הוא היה הרבי היחיד שמינה אחראי בטיחות בחצר. הלב רותח ומסרב להאמין לטרגדיה הנוראית הזו.

ואז אירע אסון קריסת הפרנצ'עס בחצר חסידות קרלין סטולין.  וזה מתרחש בערב חג השבועות תשפ"א שבועות בודדים לאחר אסון מירון. אחד ההרוגים ל"ע ילד בן 13 שחגג רק בחג הפסח האחרון את שמחת הבר מצווה. עם כניסת חג השבועות קרסה הטריבונה במבנה החסידות בגבעת זאב. ילד חרדי בן 13 וגבר חרדי כבן 40 איבדו את חייהם באסון, ולמעלה מ-219 איש נוספים נפצעו, בדרגות פציעה שונות.

מחסידות קרלין נמסר: "חסידות קרלין סטולין נוהגת בהקפדה יתירה ומיוחדת בכל הקשור לחיי אדם. כידוע שמירה על פיקוח נפש הינה אצלנו ערך עליון במעלה. גם במקרה זה מונו מפקחי בטיחות לבית המדרש לקראת החג, הושקעו משאבי עתק ביישום נהלי הבטיחות". עוד נמסר כי "על פי הנראה בשלב ראשוני זה מדובר בכשל נקודתי חמור בבניית הטריבונה. חסידות קרלין, תפעל בשקיפות ובאחריות בשת״פ גורמי הרשויות הבודקים את האירוע הקשה. אנו סומכים על אנשי אכיפת החוק והגורמים הרלוונטים שיבחנו את האירוע לעומק וכנדרש".

בימים אלה ממש מקורות בכירים אמרו לי כי המשטרה מודאגת משלוש חתונות ענק שצפויות במגזר החרדי ממש בתקופה הקרובה מאוד, ושימו לב גם במי מדובר – בחסידויות גור, בעלזא וויז׳ניץ, בין השאר.

בגור הוחלט להגביה עוד את במת הכבוד שם יישב הרבי כשאלפי החסידים יעמדו על רצפת בית המדרש הגדול. בבעלזא יערכו את החתונה באולם ולא ברחבת מרכז החסידות בי-ם כמו בחתונות הקודמות ובויז׳ניץ ידללו את הפרנצ'עס (ביידיש: טריבונות צרות בדרך כלל הנבנות אצלם לצורך זמני) ויוסדרו מעברים רבים בין היציעים.

גור מפיקה לקחים מהאסון במירון ובקרלין: בכדי להפחית עומס – חתונת נכד האדמו”ר שאמורה להתקיים ממש בקרוב תפוצל לשני אירועים נפרדים בבית המדרש של החסידות, אחד לחסידים ואחד לבחורי הישיבות; לא יהיו פרנצ׳עס והגבהות, ובשביל שכולם יראו אותו, האדמו”ר עצמו יעמוד במקום גבוה.

ואני מבקש לסיים עם המשפט החשוב: "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".

תזכרו זהו לא סיסמא ולא סתם זה כלל חשוב!

וכן, אני כותב אליכם מהלב, בעיניים דומעות ובדאגה רבה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן