Skip to content

על החסרונות והיתרונות במערכת אוסמוזה הפוכה לטיהור מים

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אוסמוזה הפוכה היא תהליך מוכר ויעיל לטיהור מים מתוקים ולהתפלת מי ים, השיטה נקראת גם פעפוע הפוך ובניגוד לתהליך אוסמוזה רגילה הנחשב לטבעי, בשיטה זו יש להפעיל כוח חיצוני כדי לטהר את המים. מערכת אוסמוזה הפוכה נמצאת במתקני מים שונים, המערכת מיועדת לטיהור מי ברז ולהתפלת מי ים, ויש לשיטה זו יתרונות וחסרונות שונים. כדי להבין מהם היתרונות והחסרונות חשוב להבין כיצד המערכת עובדת

תהליך הטיהור בשיטת אוסמוזה הפוכה

בתהליך אוסמוזה הפוכה מעבירים את התמיסה דרך ממברנה שתפקידה ללכוד את המומס בצד אחד ולאפשר לממס טהור לעבור לצד השני. כדי להניע את הממס, למשל מים מלוחים, מתמיסה בריכוז מומסים גבוה לתמיסה בעלת ריכוז מומסים נמוך יש להפעיל לחץ נגדי ללחץ האוסמוטי. בתהליך של אוסמוזה רגילה יש תנועה טבעית של הממס דרך הממברנה ללא צורך בהפעלת כוח חיצוני, ובתהליך אוסמוזה הפוכה מפעילים לחץ נגדי כדי לקבל תמיסה עם ריכוז מומסים נמוך, כלומר מים טהורים.

הסינון עצמו של התמיסה מתבצע בתוך ממברנה לא נקבובית בעלת עובי מיקרוסקופי מפולימר דחוס. את הממברנה מייצרים מחומרים שונים כמו פוליאסטר, פוליאמיד או פוליסולפון. כאשר מפעילים לחץ גבוה על התמיסה המכילה ריכוז מומסים גבוה, לרוב לחץ של 14-2 בר לטיהור מים מתוקים או לחץ של 70-40 בר להתפלת מים ים, המים מחלחלים דרך הממברנה שבנויה כך שרק מים יצליחו לעבור דרכה, ובסיום התהליך מקבלים מים מטוהרים.

רקע היסטורי לתהליך אוסמוזה הפוכה

תהליך אוסמוזה הפוכה מוכר למדענים ולחוקרים במשך שנים רבות. לראשונה, תועד התהליך על ידי ז'אן אנטואן נולט בשנת 1748, ובמשך השנים חוקרים בדקו את התופעה במעבדות שלהם. בשנת 1949 החלו לחקור את האפשרות להתפלת מי ים באמצעות תהליך אוסמוזה הפוכה, וב-1959 פיתחו ממברנה למתקן להתפלת מי ים, הפיתוח של הממברנה נעשה על ידי פרופסור סידני לוב מאוניברסיטת בן גוריון בשיתוף עם סריניוואזה סוריראג'אן. פרופסור לוב הוביל את הצוות לפיתוח המתקן המסחרי הראשון להתפלת מי ים בתהליך של אוסמוזה הפוכה.

סינון וטיהור מים בבית

סינון מים ע"י אוסמוזה הפוכה אמנם יעיל אך לא מדובר בהכרח בפתרון הטוב ביותר בשוק. ישנם ברי מים הפועלים בטכנולוגיות מתקדמות יותר ומאפשרים טיהור ברמה גבוהה ביותר לצד שמירה על מינרלים חיוניים ובשילוב נורת UV המשלימה את תהליך הטיהור. להלן פירוט על היתרונות והחסרונות העיקריים לשימוש באוסמוזה הפוכה.

יתרונות

  • מערכת אוסמוזה הפוכה מטהרת את המים ממגוון רחב של חומרים מזיקים, לרבות חול, כלור, חלודה, שאריות של חומרי הדברה ומתכות כבדות, המערכת מטהרת גם סידן ומגנזיום היוצאים את האבנית.
  • המערכת מבטיחה מי שתייה טהורים ללא טעמי לוואי, ריחות וחומרים מסוכנים לאדם.

    צילום: FREEPIK

חסרונות

  • בתהליך אוסמוזה הפוכה המים עוברים סינון הגורם להסרת המינרלים החיוניים במי השתייה, יש לזכור כי מים מכילים מינרלים חשובים הנחוצים לתפקוד האדם ולשמירה על בריאותו.
  • תהליך אוסמוזה הפוכה גורם לבזבוז רב של מים בתהליך הטיהור, כך לדוגמה במתקני מים ביתיים, רק כ-25% מהמים מטוהרים, ושאר המים נשטפים לקווי הביוב, לכן צפויה עלייה משמעותית בחשבון המים של הלקוח.

איזה פתרון מים מתאים לבית?

השיקול לבחירת פתרון מים לבית כולל כמה פרמטרים, כאשר העיקרי שבהם הוא איכות טיהור המים. לצד מערכת אוסמוזה הפוכה היעילה ביכולת הטיהור, קיימים פתרונות המציעים מענה כולל יותר לטיהור מים וגם נותנים מענה לחסרונות בשיטת אוסמוזה הפוכה. חשוב לזכור שישנם פרמטרים נוספים שלא הוזכרו כאן בהם ניתן למנות, עלויות אחזקה, עיצוב ונראות, פונקציונליות ועוד.

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן