Skip to content

תכנית עסקית ככלי ליצירתיות וביקורתיות

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רבות דובר על בצמד המילים "גמישות מחשבתית". מה משמעות אותן מילים? איך הן מתקשרות לתכנית העסקית ואיכותה? והאם כל יזם יכול לסגל לעצמו תכונה זו?

אנחנו חיים בעידן בו ידע הוא הכוח המניע את העולם העסקי. מגוון אפשרויות הצריכה עצום וזמין והתחרות על תשומת ליבו של קהל היעד של המוצר או השירות שאנו משווקים, הופכת קשה, מתוחכמת ויקרה דווקא עם התפתחות הטכנולוגיה. הליכה "עיוורת" אחר טרנדים שיווקיים זמניים או תחושות בטן מוטעות עשויה להוביל את היוזמה העסקית לנקודת אל חזור (או בשפה שלנו, NO GO).

כאשר מילים כמו ביג דאטה וניתוח נתונים שגורות עמוק בתודעה של כל יזם מצליח, ההבדל בין הצלחה וכישלון תלוי במידה רבה בתכנית עסקית יסודית, מעודכנת ויישומית. תכנית כזו מאפשרת הסקת מסקנות ברורות ותכנון מקדים של דרכי התמודדות ופעולות מניעה באופן שוטף. תכנון זה בדיוק, מצריך מהיזם את אותה גמישות מחשבתית אותה הזכרנו.

יזמים רבים נוטים לחשוב כי תוכנית עסקית הינה כלי עזר אופציונלי במקרים בהם הרעיון העסקי כבר עבר גיבוש סופי וחזון החברה ברור ומוגדר. צורת חשיבה זו מוטעית. תכנית עסקית היא לפני הכול כלי המעמיד "מראה" בפני היזם ומכמת את תכניותיו למספרים קשיחים. תכנית עסקית מקצועית משקפת נאמנה את רלוונטיות המיזם בשוק בו הוא פועל, יכולות המיזם לייצר הכנסות לאורך זמן, את רווחיותו, ואת כושר החזר ההשקעה שלו. כל אלו לצד יכולתו האישית של היזם כאיש מקצוע המסוגל ל"ייצר" פתרונות לקשיים שבדרך ולהתמודד עם האתגרים עד להשגת המטרה הסופית. בסופו של דבר התכנית העסקית תקבע עם המיזם מקבל GO או NO GO.

שימוש בכלים אנליטיים אובייקטיביים ע"י היזם דורשים ממנו פיתוח יכולות יצירתיות וגמישות מחשבתית אודות המיזם שלו. במקרים רבים המספרים והמידע המשתקפים בתכנית העסקית לא עומדים בקנה אחד עם המחשבה הראשונית שהייתה ליזם. יזם מוצלח יודע לעכל את המידע בצורה נכונה ולהפיק ממנו תוצרים להמשך הפעילות ולשינויים המתבקשים נוכח הנסיבות.

במקרה בו התכנית העסקית נבנתה לעסק חי החווה קשיים תזרימיים, התכנית היא כלי נחוץ להערכת מצב ושווי החברה ותכנון פעילות עסקית- כלכלית שתאפשר להוביל את העסק לתזרים מזומנים חיובי. התכנית תאפשר לזהות בצורה מהימנה וברורה את נקודות התורפה הקיימות נכון לעכשיו בתפעול העסקי אשר מונעות או מעכבות את צמיחתו.

התכנית העסקית תאפשר ליזם לבצע ביקורת שוטפת אודות התנהלותו ולבחור דרכי פעולה על מנת לשפר את מצבו. ניתוח התחזית הפיננסית והדוחות הכספיים יסייע לנו להבין מה התקציב העומד לרשותנו והאם אנחנו עומדים בו או חורגים ממנו, במונחי הכנסות ו/או הוצאות.

צילום: pixabay.com

אז ממה נרצה להימנע:

  • "עסק זורם" – עסק המאופיין במנהלים מוכשרים ומוצלחים עם יכולות בין-אישיות גבוהות מאוד. בעזרת יכולות אלה המנהלים מצליחים לשמור על רלוונטיות הפעילות העסקית של החברה ולייצר ערך. יחד עם זאת ל"עסק זורם" אין אסטרטגיה או חזון ארוכי טווח ופעילותו מבוססת בעיקר על "שליפות מהמותן". העדר תכנון מוביל בד"כ לחסמים עסקיים ולהגדלת הסיכון שבפעילות העסקית.
  • "עסקי הכבאות"  – מרבית הזמן מנהלי עסק זה עסוקים ב"כיבוי שריפות" ותיקון תקלות בצורה רטרואקטיבית. התפעול היומיומי הישרדותי ולא מאפשר למנהלים לעסוק במלאכת פיתוח עתידי. מנהלים מהסוג הזה מצוידים בסט כלים יקר ערך של חשיבה יצירתית ומציאת פתרונות על מנת שהעסק ישרוד.
  • "עסק מקובע" – במרבית המקרים לעסק זה יש תכנית עסקית מאוד מסודרת ותחזיות פיננסיות ארוכות טווח. הבעיה היא שמטרותיהן של התכנית והתחזיות לא באות לידי ביטוי בפעילות העסקית. מנהלי העסק הולכים אך ורק לפי הכתוב בתחזיות. מבחינתם מה שנכתב בתכנית לפני שנתיים רלוונטי לשוק גם כיום. קיבעון מחשבתי מוביל לפספוס הזדמנויות שלעתים מגיעות באופן חד פעמי.

המשותף לשלושת סוגי עסקים אלה – כולם רוצים להצליח, אף אחד לא יודע איך.

תפקידה של תכנית עסקית מקצועית ומהימנה הוא להוביל ולהדריך את המנהלים/יזמים בדרכם להצלחה. התכנית מאפשרת גירוי מחשבתי תמידי לגבי הפעולות אותן ניתן לבצע על מנת למנוע קשיים משמעותיים בדרך. תכנית טובה מעודדת מחשבה יצירתית שתזניק את מדדי החברה.

השאיפה של כל יזם היא ליצור מיזם המשלב את הצדדים החיוביים מהתכונות העסקיות המוזכרות לעיל, כזה שיאפשר ניתוח מסקנות ומחשבה ביקורתית ויצירתית כלפי עבודתו והמדדים להצלחה הקשורים למיזם שלו.

ליווי מוקפד בעזרת תכנית עסקית מאפשר זיהוי מוקדם של נקודות תורפה אפשריות והתאמת פתרונות יצירתיים ויעילים העולים בקנה אחד עם חזון החברה, קהל היעד, ותזרים המזומנים.  ליווי ביקורתי שוטף מאפשר לחברה זווית הסתכלות שונה על פעילותה וגיבוש רעיונות עסקיים ושיווקיים שימנפו אותה וימקמו אותה מעל המתחרים בשוק.

חשוב לזכור שמחשבה יצירתית אינה תמיד "יצירת יש מאין" אלא גם שדרוג או אינטגרציה של פתרונות קיימים בפעילות החברה. הרי סטיב ג'ובס לא המציא את הטלפון וג'ף בזוס לא המציא את הE- commerce. הכול היה גם לפני רק קצת אחרת

בהצלחה

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן