Skip to content

"בית ליבלינג": כל מה שרציתם לדעת על העיר הלבנה, הבאוהאוס והסגנון הבינלאומי

בית ליבלינג, מרכז תרבות חדש בבית מגורים היסטורי, מסב את חללי הבית, מדירת מגורים לשטח ציבורי. הבית מציג פרויקטים שונים בתחום השימור והעירוניות ומשמש כמוקד לקהילה האורבנית בתל אביב, לתערוכות, מחקר, סדנאות וסיורים ומשתתף בשלל אירועים בפסטיבל בתים מבפנים תל אביב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבית ברחוב אידלסון 29 ת"א, בית ליבלינג, בסגנון הבינלאומי, הוא מבנה בן שלוש קומות, אשר נבנה עבור הקבלן מקס ליבלינג ואשתו טוני שהיגרו מברלין בשנת 1933 ועברו להתגורר בבית כאשר נחנך. הזוג התגורר בקומה העליונה, ובנוסף גרו בו גם רופא הילדים פרופ' לודוויג פרדיננד מאייר והגינקולוג פרופ' יוסף (גוסטב) אשרמן. המבנה תוכנן על ידי האדריכל זוכה פרס ישראל דב כרמי והמהנדס צבי ברק וכולל מאפיינים מובהקים של הסגנון הבינלאומי. עם מותה של טוני ליבלינג בשנת 1963, בהיותה חשוכת ילדים, היא הורישה את הבניין לעירייה, לשימוש תרבותי-חינוכי. בצוואתה הורתה ליבלינג להפוך אותו למעון ילדים, בית אבות או מוזיאון. לאחר פטירתה התגוררו בבית אחייניותיה רוזה והרופאה סבינה ליבלינג.

עברו יותר מ־50 שנים, בהן שימש הבניין למשרדים ולמשפחתון, בין השאר, עד שצוואתה הוגשמה. בשנת 2014 בית מקס ליבלינג היה אחד מעשרת המבנים המודרניסטים הראשונים שקיבלו מענקי שיקום במסגרת "Keeping It Modern", יוזמה של קרן גטי.

בשנת 2015 מימנה ממשלת גרמניה את שיקום הבית כמוזיאון באוהאוס ממנו ניתן לתכנן ולפקח על שיקום ושימור מבני העיר הלבנה בתל אביב. מטרת הבניין המשוחזר היא לשמש כמוזיאון באוהאוס נוסף. מאחר שמשרד השיכון הגרמני היה מעורב בפרויקט השיפוץ, הותקנו באתר הבנייה פיגומים חדשניים העומדים בתקינה האירופאית. המחיר שלהם הוא פי 2.5 ממחירם של הפיגומים שנהוג להשתמש בהם בישראל. בגרמניה הפיגומים אלו נמצאים בשימוש כבר 30 שנה, אך בישראל מדובר בבשורה. הפיגומים אינם עשויים ממוטות ברזל ולוחות עץ, אלא מורכבים באופן מודולרי ומדויק מברזל מגלוון ומשטחי עץ מעובד (נגד החלקה) ועם אורך חיים משוער של 30 שנה, לאחר שעברו בקרה בסטנדרט גרמני. תהליך השימור ארך כשנתיים. האדריכלית עדה כרמי־מלמד, בתו של דב כרמי וכלת פרס ישראל לאדריכלות, הופקדה על תכנון הבניין מחדש.

כיום מהווה המרכז מוקד לקהילה האורבנית בתל אביב–יפו, ופועל לטיפוח דיאלוג ושיתופיות בתחומי המחקר, ההכשרה המקצועית והידע בתחומי השימור והאדריכלות. כמו כן בבית ליבלינג מוצגות תערוכות רב תחומיות ומתארחים בו מרצים מתחומים שונים מישראל ומהעולם. הבית מכיל חללי תצוגה, מרחבי עבודה, מעבדת מחקר, בית קפה וגינה אקולוגית ברוח עיר גנים, ומתקיימים בו אירועים שונים, סיורים וסדנאות לציבור הרחב.

משחק חברתי בסגנון מונופול העוסק במרחבים ציבוריים. צילום: שרה פלד

במסגרת "בתים מבפנים תל אביב 2021" מציע בית ליבלינג מספר פעילויות שלחלקן נדרש רישום מוקדם. לצפייה בדף האירועים בבתים מבפנים לחצו כאן

\\ URBAN PARTY שבת, 19.6, 18:00

נקודת מפגש: בית ליבלינג, רחוב אידלסון 29, בגג.

במסיבה האורבנית שתיערך בעת השקיעה על גגו של בית ליבלינג, ינסו האורבניסטים פול קרנס ומוטי רוימי לענות על השאלה "האם תל אביב היא מקום טוב לחיות בו?". לערב – שמבקש להיות מעניין, מצחיק, מטריד ואולי גם מעורר השראה – הם יזמינו 20 תושבים מקשת הטיפוסים והדמויות של העיר, וייתנו לכל אחד מהם שלוש דקות להשמיע את תשובתו לשאלה מורכבת זו. האירוע הוא חלק מסדרת " Urban Party – Talking Cities " שהשיקו קרנס ורוימי בשנת 2011 בדבלין ונודדת מאז בערים ברחבי העולם. בחדר הפרויקטים בבית ליבלינג מוצגת התערוכה של הצמד "מקום טוב לחיות בו?" באוצרותה של סברינה צגלה.

צילום: שרה פלד

\\ הסיפור שמאחורי בית ליבלינג שבת, 19.6, 12:00

סיור בבית ליבלינג שיחשוף את ערכיו האדריכליים של הבניין ואת סיפוריהם של דייריו. הסיור – בהדרכת אדריכלים, מתכננים, ויוצרים מצוות בית ליבלינג – יתמקד בכמה שאלות, כגון מדוע הבניין הוא דוגמה מייצגת לאדריכלות הסגנון הבינלאומי בתל אביב? כיצד והאם הצליחה האדריכלות העכשווית לשמר את רוח המקום? הסיור יכלול ביקור גם בתערוכות המוצגות בבית ומעלות לדיון סוגיות מרכזיות בהיסטוריה של העיר הלבנה ובחיי היומיום שלה.

\\ ברוכים הבאים לרה פאבליק חמישי, 17.6, 18:00

נקודת מפגש: בית ליבלינג, אידלסון 29, על המדרגות החיצוניות.

המרחב הציבורי, מרחב הביניים שבין הפרטי־אישי לפוליטי־מדיני, הוא זה שעומד במוקד התערוכה החדשה שאצרו צוות בית ליבלינג – "ברוכים הבאים לרה פאבליק". התערוכה פורשת מגוון עבודות הבוחנות את מקומו של המרחב הציבורי, את השינויים שעברו עליו, ואת הדרכים שבהן אפשר לחדש אותו, לאתגר אותו ולחשוב עליו באופן ביקורתי ושונה. הסיור עם מנהלת בית ליבלינג והאוצרת שירה לוי־בנימיני. משך הסיור כשעה.

צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד
תשתיות של אכפתיות: תערוכה של קולקטיב felds72 מוינה המורכבת ממיצבים שנעשו בזמן המגיפה ומתעדים את המרחב הציבורי שהשתנה. צילום: שרה פלד

\\ ״עירוח״ שישי, 18.6, 10:00

נקודת מפגש: בית ליבלינג, רחוב אידלסון 29, בדירה שבקומה 3.

סיור ושיח בתערוכה "עירוח בדירה" בדירת הרזידנסי, עם האמניות ענת ליטווין וסלי קריסטל – האורחות הראשונות בתוכנית הרזידנסי של בית ליבלינג – ועם אוצרת התוכנית, סברינה צגלה. בביקור בדירה, לשעבר דירת משפחת שויער, ישתפו האמניות, שפועלות בדירה מספטמבר 2020, בתהליך השהות, המחקר והיצירה שלהן.

"עירוח" מיצב של ענת ליטוין המדמה אירוח בדירה פונקציונלית בעיר. צילום: שרה פלד
עבודת ריקמה של תצורת אריחי הכניסה לבית ליבלינג, של סלי קריסטל, אמנית רב תחומית המתמחה במלאכות מסורתיות לשימור. צילום: שרה פלד

\\ הסיור האורבני Pop Down שישי, 18.6, 11:00

נקודת מפגש: בית ליבלינג, רחוב אידלסון 29, בגינה.

מנהלת בית ליבלינג שירה לוי־בנימיני, העוסקת בתכנון ערים, תדריך סיור המשלב התבוננות ביקורתית במרחב הציבורי המשתנה בהשראת העבודה "איים ברשת" במסגרת התערוכה "ברוכים הבאים לרה_פאבליק", תוך דיון בסוגיות אקטואליות של שימור ושל תכנון עירוני המעסיקות את מתכנני העיר. משך הסיור כשעה.

\\ Liebling Haus Audio חמישי, 17.6, 8:00־23:00 | שישי, 18.6, 8:00־14:00 | שבת, 19.6, 23:00-9:00.

נקודת מפגש: בכניסה לבית ליבלינג, אידלסון 29, או מכל מקום אחר.

בואו לבקר בבית ליבלינג ולהכיר את יישומון הסיורים הקוליים Liebling Haus Audio המאפשר היכרות עם עשרות אלמנטים אדריכליים וכולל הקלטות של אנשי מקצוע, תושבי העיר ודיירי אידלסון 29 מספרים סיפור רב גוני משלל נקודות מבט על אדריכלות ועל אידיאולוגיה, על מהפכות ואנשים, על העבר, ההווה והעתיד של העיר.​ באפליקציה יש בין היתר גם סיור קולי לילדים – "אני בבית" – המזמין לגלות את בית ליבלינג.

\\ פּוֹמוֹ – ארכיטקטורה של הפרטה חמישי, 17.6, 19:00־20:00

נקודת מפגש: בית ליבלינג – מרכז העיר הלבנה, רחוב אידלסון 29, על הגג.

בהרצאה לציון השקת ספרם, ״פּוֹמוֹ – ארכיטקטורה של הפרטה״, יספרו האדריכלים ירמי הופמן ואלעד הורן על השינויים שחלו בשפה האדריכלית של העיר בשנות ה־80 ובשנות ה־90 ויציגו את אדריכלות הפוסט־מודרניזם המקומית, לא רק כסגנון שהושפע מצורות ומדימויים שיובאו מהמערב, אלא בעיקר כזירה שבה פעלו כוחות חברתיים וכלכליים וכעדות לתקופה של שינוי תרבותי רדיקלי, שהחל ב-1977 עם המהפך הפוליטי והסתיים בתחילת שנות האלפיים. השתנות השפה האדריכלית המקומית תודגם בעבודתם של כמה משרדי אדריכלות השונים זה מזה באופן פעולתם ובהסתגלותם לסדר היום הכלכלי-פוליטי שהתגבש בשנות ה־80 המוקדמות. הערב ילווה בהקרנת עבודותיה של הצלמת מיקלה ברסטו ולאחריו תתקיים מסיבת אייטיז על גג בית ליבלינג. במהלך הערב ניתן יהיה לרכוש את הספר במחיר מיוחד.

\\ באוהאוס תל אביבי שבת, 19.6, 10:00.

נקודת מפגש: ברחבת הכניסה למלון סינמה, רחוב זמנהוף 1, כיכר דיזנגוף.

מה הם המאפיינים המגדירים מבנים כבנייני באוהאוס ומה הוביל את אונסק"ו להכיר בתל אביב כאתר מורשת עולמית? סיור עם פול רקובר שיתחקה אחר התפתחות הבנייה בתל אביב בשנות ה־30 – דרך בנייניה, רחובותיה ושכונותיה. הסיור יסתיים בבית ליבלינג – מרכז העיר הלבנה החדש שברחוב אידלסון. משך הסיור כשעתיים.

\\ קינדר קפה שבת, 19.6, 10:00

נקודת מפגש: בית ליבלינג, רחוב אידלסון 29, בתערוכת הקבע.

השבתות בליבלינג מוקדשות לילדים ולהורים שאוהבים סיפורים, מוזיקה ויצירה. בקפה לב מזמינים להכיר סיפורים חדשים ולחקור כלי נגינה מסקרנים.

הסדרה ״קינדר קפה״ היא שיתוף פעולה עם מרכז פליציה בלומנטל למוסיקה.

המפגש מיועד לבני 5־6. אין צורך ברישום להורים.

\\ בעקבות העלייה החמישית שבת, 19.6, 17:00.

נקודת מפגש: בכניסה לבית ליבלינג – מרכז העיר הלבנה, רחוב אידלסון 29.

סיור עם פול רקובר בעקבות העלייה החמישית (עליית היקים) שהגיעה לשיאה בשנים 1932־1935, והשפעתה על האדריכלות, התרבות והחברה בתל אביב של שנות ה־30 ושנות ה־40. באמצעות בניינים לאורך הרחובות אלנבי ובן יהודה תציג רקובר את טביעת היד שהשאירה העלייה החמישית בעיר, ואת תרומתה הדרמטית לזהותה של תל אביב כפי שאנו מכירים אותה כיום. משך הסיור כשעה וחצי.

הבית מציע סיורים עירוניים וביקור בתערוכות כל ימות השנה. פרטים באתר בית ליבלינג

שעות פעילות:

  • א עד ה בשעות 8:00–19:00
  • שישי 8:00–14:00
  • שבת 9:00–14:00

הכניסה חופשית

כתובת: אידלסון 29, תל־אביב–יפו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן