Skip to content

פרשת הצוללות: כדי לקבל חומרי חקירה על הסנגורים לעבור סיווג בטחוני ולהתקין אמצעי בטיחות במשרדיהם

בדיון מקדמי בבית המשפט המחוזי הודיעה הפרקליטות לסנגורים כי ידרשו לעבור סיווג בטחוני וכך גם כל סנגור חדש שיצטרף. שר הביטחון הודיע כי יניח לפני הממשלה הצעת החלטה על פתיחת ועדת חקירה ממלכתית. תנועת חקירה עכשיו שתובעת את החקירה: לציבור הישראלי מגיע אחת ולתמיד הסבר מה עמד מאחורי אישור מכירת צוללות מתקדמות למצרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרקליטות המדינה הודיעה היום (שני) לבית המשפט המחוזי בתל אביב כי כל סנגור מטעם הנאשמים בשוחד ובקבלת שוחד לכאורה שיבקש לקבל לידיו את חומרי החקירה בפרשת הצוללות,  יצטרך לעבור את הליך הסיווג, ולהתקין במשרדו אמצעי ביטחון מתאימים. ללא הליכים אלו לא יתאפשר לסניגורים ל קבל לידיהם את חומרי החקירה, לפיהם הם הואשמו. הפרקליטות הודיעה לבית המשפט גם כי ההליך הזה יהיה תקף גם לגבי כל סנגור חדש שיצטרף להגנת הנאשמים.
עורכי הדין אלעד פנחס, טל תבור, איתי שהם ודנה נקר-אמונצי'ק, מפרקליטות המדינה הוסיפו  כי יוכלו להעביר את החומרים עד שיוסדר הייצוג ביחס לכל הנאשמים.  "נעשה מאמץ לסיים את המהלך עד סוף שנת המשפט הנוכחית", אמרו התובעים לבית המשפט, "אנו פועלים על-מנת לאתר גורם שיוכל לסרוק מדיה מגנטית מסווגת. מדובר בכ- 120 ארגזים ובמאות דיסקים. רוב הדיסקים מתעדים חקירות של העדים בתיק ו/או הנאשמים". הפרקליטות הסבירה לסגן נשיא בית המשפט המחוזי השופט בני שגיא כי היות והם לא משחירים חומרים מסווגים, נקטה הפרקליטות בהליך שמגן על חומרי החקירה ומונע מסנגורי הנאשמים לקבל לידיהם את חומרי החקירה, שהוא הליך שמחויב על פי חוק.
עורכי הדין אורי קורב, ז'ק חן וירון קוסטליץ, בקשו מבית המשפט אורכה לפני תחילת המשפט עצמו עקב העובדה שהליכי הייצוג עם לקוחותיהם, טוביה גנור וחברותיו, אבריאל בר יוסף ואליעזר זנדברג, טרם הושלמו. סגן נשיא בית המשפט נענה לבקשות וקבע את הדיון בעניין מועד תחילת הדיונים בבית המשפט יתקיים ביום ראשון ה-3.10.21. השופט הוסיף כי למרות ההחלטה לקיים את משפא פרשת הצוללות בדלתיים סגורות בפני הציבור והתקשור, ניתן יהיה להזמין לדיון הזה גם את נציגי התקשורת. נאשם נוסף, דוד שרן, ביקש גם הוא מבית המשפט אורכה על מנת שיוכל להיות מיוצג על ידי הסנגוריה הציבורית.


נתניהו עושה דרכו החוצה מאחת הצוללת (צילום: לע"מ)

כזכור בראשית 2017 פורסם כי מתנהלת חקירה בה מעורבים בה בכירים במערכת הביטחון הישראלית. על פי הפרסומים, החשד הוא שאותם בכירים היו אחראיים על הטיית מכרזים של רכישת צוללות וכלי שיט נוספים מחברת "טיסנקרופ" הגרמנית, בין השנים 2017-2009. לאחר החקירה, המשטרה המליצה להעמיד לדין שישה מהמעורבים בגין שוחד, מרמה והלבנת הון.

אתמול החליט שר הביטחון בני גנץ החליט להגיש למזכירות הממשלה הצעת החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לרכש הצוללות וכלי השיט. את ההחלטה קיבל גנץ לאחר עבודת מטה שקיים בחודשים האחרונים. ועדה זו, תהיה בעלת יכולת בדיקה מעמיקה ובלתי תלויה, בניגוד להתנגדות ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו לוועדת חקירה ממלכתית.  גנץ הודיע כי את ההצעה הוא יגיש בזמן הקרוב למזכירות הממשלה, לאחר סיום עבודת המטה במשרד הביטחון ותוך תיאום עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט."מצפה שהפעם, כלל שרי הממשלה יתמכו בהקמת הוועדה. אסור להשאיר את סימני השאלה פתוחים, ויש להסיק מסקנות רוחביות. אין להסתפק בהליך הפלילי מול הפרשה הביטחונית החמורה בתולדות מדינת ישראל", מסר גנץ.
מהליכוד נמסר בתגובה: "בחודשים האחרונים בני גנץ אמר עשרות פעמים בתקשורת שאין שום סיבה לחקור את פרשת הצוללות הממוחזרת מפני שאפילו היועץ המשפטי לממשלה 'לא מצא לנכון לפתוח בחקירה ואני מסתפק בזה'. מה נשתנה עכשיו כשגנץ מחליט לגרור את מערכת הביטחון לויכוח פוליטי? מצער שגם אחרי שסרקו את הפרשה במסרקות ברזל ולא מצאו דבר ואחרי שבכירי המל״ל לשעבר העידו שלא נפל רבב ברכש הצוללות וכלי השיט, גנץ ממשיך ברדיפה עיוורת נגד נתניהו והליכוד".

רועי פלג מוביל תנועת המחאה: חקירה עכשיו (צילום מדף הפייסבוק של התנועה)

מתנועת חקירה עכשיו נמסר: אנחנו רוצים לחזק את שר הביטחון על הכוונה לחקור את פרשת השחיתות הביטחונית החמורה בתולדות המדינה אבל לאור ההודעה המעורפלת שלו חשוב לנו להבהיר – ועדה שלא תחקור את אישור מכירת הצוללות למצרים תהיה ועדה ריקה מתוכן שלא תזכה לאמון הציבור, ומיום הקמתה תרחף מעליה עננה כבדה של טיוח וכסת"ח. חשוב להגיע לחקר האמת בנושא הרכש, ולמרות חקירות המשטרה חובה לבצע בדק בית בתוך משרד הביטחון, אבל לציבור הישראלי מגיע אחת ולתמיד הסבר מה עמד מאחורי אישור מכירת צוללות מתקדמות למצרים כשכל בכירי מערכת הביטחון התנגדו והעידו שלא ידעו על ההחלטה.  הוועדה חייבת להציג לציבור מה עמד מאחורי ההחלטה? מה היו האינטרסים האם גזרו קופונים והאם אכן נפגע קודש הקודשים – ביטחון ישראל. תנועת חקירה עכשיו לקחה על עצמה את הדרישה הציבורית לוועדת חקירה ממלכתית. הצלחנו להביא את הנושא לסדר היום של הממשלה החדשה ונמשיך לקדם אותו בשטח, ברשתות ומול נבחרי הציבור ולעקוב וללוות את התהליך ולוודא כי האמת תצא לאור."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן