Skip to content

סרטן הלבלב תוחלת חיים

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סרטן לבלב איננו נחשב לסרטן שכיח יחסית, בוודאי לא כמו סרטן עור או ריאות, אך הוא נחשב לסרטן מאוד מורכב ולכן גם הטיפול בו ייחודי. הוא נחשב לסרטן הרביעי בקטלניות שלו ביחס לסוגי סרטנים אחרים. לכן כשמאתרים אותו, צריך לדעת כיצד להתמודד עם סרטן הלבלב בצורה נכונה, זאת על מנת שיהיה ניתן להתגבר עליו ולחזור אל שגרת חיים סדירה. במידה וזה אפשרי.

על מנת שנוכל להתייחס לנושא של סרטן הלבלב ולתוחלת חיים, עלינו להבין תחילה מה זה אומר סרטן הלבלב, מי חשוף לכך יותר, ובסופו של דבר מה הם הגורמים שמשפיעים עליו וכיצד ניתן להתמודד איתם. כאן המקום להדגיש, אף על פי שמדובר בסרטן מורכב ותוחלת החיים היא מוגבלת, הרי שאנחנו יכולים להשפיע באופן מסוים על הגורמים שיש להם השפעה עליה.

צילום: shutterstock

מה זה סרטן הלבלב וכיצד מטפלים בו?

סרטן זה כולל גידולים באזור הלבלב, כאשר לרוב ניתנים לאיתור בשלב מאוחר ולכן גם הטיפול הרבה יותר מורכב. ברוב המקרים התסמינים לסרטן לבלב, הם בין היתר, כאבים ואי נוחות באזור הבטן ויכולים להתפשט גם לאזור הגב, ירידה במשקל מסיבות לא ברורות ומנגד אובדן תיאבון, בחילות והקאות, צהבת, עייפות, מצב רוח ירוד, עלייה בערכי הסוכר, ועוד.

בנוגע לעדות למחלה, כל אחד מהתסמינים הנ"ל, יכול להעיד על סרטן בלבלב, ומנגד ייתכן מאוד שמדובר גם בתופעות רפואיות אחרות לגמרי. לכן אם מתמודדים עם אחת מהתופעות הנ"ל, אז יש לפנות אל רופא מומחה ולבחון את המצב. בהתאם לאבחון הטיפול, ייקבע האם מדובר בסרטן וכיצד ניתן לטפל בו.

צריך לציין, בשביל לאתר סרטן בלבלב, יש לבצע בדיקות דם, אולטרסאונד בטן, ביופסיה, בדיקת CT, בדיקת MRI, ועוד שורה של בדיקות אשר מאפשרות לאבחן את הבעיה.

כאמור, סרטן לבלב יכול להשפיע משמעותית על תוחלת החיים. הרבה מאוד אנשים אשר מקבלים אבחון שהם חולי סרטן לבלב, מעוניינים לדעת מה תהיה תוחלת החיים שלהם. זאת על מנת לקבל החלטות שונות שיכולות להשפיע על אופי הטיפול בהמשך.

אם הצפי היא לתקופה קצרה יחסית, יש מי שמעדיף לוותר על הטיפול ולחיות את הזמן שנותר באופן חופשי ולהפיק את המיטב. אם מדובר בתקופה ממושכת, אז בהחלט ייתכן שהטיפול גם יעזור להאריך את משך הזמן. כמובן שהמידע על תוחלת החיים הצפויה אחרי האבחון, עוזר גם לרופא בשביל לקבוע תוכנית טיפול מתאימה.

יחד עם זאת, שום נתון לא יכול לספק תמונה ודאית לגבי תוחלת החיים. זה נכון לגבי כל מחלה, זה בוודאי נכון לגבי סרטן ובפרט סרטן הלבלב. שכן, יכול להיות שהמצב יחמיר ויכול להיות שהטיפול יעזור והמצב יהיה טוב יותר.

כיצד מעריכים תוחלת חיים של סרטן לבלב?

ישנם משתנים שונים שיכולים להשפיע על תוחלת החיים במקרה של סרטן לבלב (חשוב לומר, חלק מהמשתנים מוכרים לנו גם מסוגי סרטן אחרים):

בראש ובראשונה סוג הסרטן שאובחן. ישנם סוגים שנחשבים אלימים יותר מאשר אחרים. כמו כן, מיקום הסרטן בדיוק והשפעתו על תפקוד הגוף, שלב המחלה (דבר מוכר בתחום הסרטן, ככל שהאבחון נעשה בשלב מוקדם יותר, כך תוחלת החיים תהיה ארוכה יותר), סימנים ספציפיים של הגידול במערכת הדם, תכונות ביולוגיות שמשפיעות על אופי הסרטן, האגרסיביות שלו וכן לרגישות לסוגי טיפולים. ישנן תכונות שמשפיעות לשלילה, בעוד שישנן תכונות ביולוגיות שמסוגלות להתמודד עם המחלה בצורה אפקטיבית וטובה.

משתנה נוסף שיכול להשפיע הוא גיל המטופל ומצבו הרפואי. כאן יש לנו השפעה מסוימת, שכן אם נשמור על אורך חיים בריא לפני המחלה ובזמן המחלה, ייתכן מאוד שנשפיע בצורה חיובית על הטיפול ותוצאותיו. זה נכון לא רק מבחינה פיזית אלא גם מבחינה נפשית. מחקרים מלמדים שאנשים שלא נכנסו לדיכאון או למצבים שליליים אחרים, יכלו להתמודד עם המחלה בצורה טובה.

אילו סוגי סרטן לבלב קיימים וכיצד הם יכולים להשפיע על תוחלת החיים

סוג סרטן לבלב הנפוץ ביותר, הוא אדנוקרצינומה. מדובר על סוג שמתפתח בשמונים וחמש אחוז מהמקרים של סרטן לבלב. לרוב כשמדברים על סרטן, מכוונים לסוג זה. על פי הנתונים, בין 3 ל-29 אחוז מהאנשים שמטופלים בסוג סרטן זה, חיים למעלה מחמש שנים אחרי אבחון המחלה.

מעבר לסוג זה, הרי שישנם גידולים אחרים שמוכרים במסגרת סרטן הלבלב, כמו למשל, גידולים נוירואנדוקריינים (כאלה שמתפתחים בתאי לבלב שמייצרים הורמונים). מדובר על 5 אחוז מכלל האבחונים. כשבוחנים את תוחלת החיים, מגלים למעלה מ-45 אחוז מהחולים אשר חיים יותר מעשר שנים אחרי אבחון המחלה.

כמו כן אפשר למצוא גידולים ציסטיים, אשר למעלה מ-36 אחוז מהאנשים שמתמודדים איתם, חיים מעל ל-6 שנים. ניתן למצוא גם לימפומה בלבלב, גידול נדיר אשר רק אחוז אחד מכלל האנשים שיש להם סרטן לבלב מתמודדים איתו. במקרה זה, 94 אחוז מהאנשים שמתמודדים עם מצב זה, חיים למעלה מחמש שנים אחרי האבחון.

כאמור, אנחנו יכולים לראות שיש סוגים שונים של סרטן לבלב וכל אחד מהם משפיע אחרת על תוחלת החיים. כפי שציינו, מעבר לסוג הסרטן, יש גם משמעויות למיקום שלו, השלב בו הוא נמצא (ככל ששלב האבחון מוקדם יותר, כך גדל הסיכוי שהמטופלים יוכלו לחיות למעלה מחמש שנים), וכמובן יש השפעה להצלחת הטיפול מחד ומאידך לגיל ולמצב הבריאותי של המטופל, באופן כללי.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן