Skip to content

בצלם: פלסטיני נורה על ידי שוטרי מג"ב ללא סיבה ודימם למוות

מתחקיר הארגון עלה כי אחמד עבדו נורה על ידי שוטרי מג"ב במהלך חיפושיהם אחר דודו. הצעיר ישב במכוניתו כשנורה מבלי ניסה לעשות דבר, בסרטון אבטחה הוא נראה יוצא ממכוניתו, ומתמוטט אל הכביש כתוצאה מהירי ולאחר דקות עוזבים השוטרים את המקום מבלי להגיש או להזעיק עזרה. במג"ב טוענים כי הירי בוצע לפי נוהלי פתיחה באש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

ארגון בצלם פרסם היום (רביעי) טענות קשות כלפי שוטרי משמר הגבול לפיהן צעיר פלסטיני תושב מחנה הפליטים אל-עמערי שברמאללה נורה בידי שוטרי מג"ב והופקר למוות כשהוא מדמם.
הארגון טוען כי תחקיר שערך, עדויות וסרט צילום מצלמת אבטחה מעלים כי הפלסטיני נורה ונפגע ממספר כדורים בעת שיצא ממכוניתו לאחר שאלו חסמו את דרכו. מבלי שביצע פעולה העלולה להיחשב לסיכון השוטרים או התנגדות למעצר. במג"ב שוללים טענות אלו ואומרים כי "לוחמי הימ"מ פעלו להסגרתו של סייען לפעילות טרור. הירי התבצע בהתאם לנהלי הפתיחה באש. לוחמי הימ"מ יחד גם גורמי הביטחון ימשיכו לפעול לביטחון הציבור תוך סיכון חייהם בנחישות ובמקצועיות".

מדובר באחמד עבדו (25), תושב מחנה הפליטים שנכנס למכוניתו ביום שלישי ה-25/05/21 ב- 04:30 בעת שחנתה מתחת לבית דודו. בסרטון האבטחה נראה רכב שוטרי מג"ב מגיע אליו ממולו וחוסם את דרכו. בסרטון נראים השוטרים יורדים מרכבם מצמצמים  מרחק אל הרכב, פותחים את דלתותיו ולאחר מספר דקות עוזבים את המקום כפי שהגיעו.  תחקיר בצלם מעלה עוד כי השוטרים ירדו מרכבם כשחלקם ירו מיד מספר כדורים מצדה השמאלי של המכונית, אל צד הנהג בו ישב עבדו, ולעבר גלגלי המכונית.  תוך כדי הירי נראה עבדו, שככל הנראה כבר נפצע, נראה כשהוא פותח את דלתה הימנית של המכונית.

דמם למוות – אחמד עבדו (צילום באדיבות משפחתו)

בשלב זה, כך עולה מהתחקיר ומהסרטון, עברו השוטרים לצדה השני של המכונית, פתחו חלק מדלתותיה ולאחר כשלוש דקות הם עזבו את המקום, כשהם מותירים את עבדו הפצוע על הקרקע. לדברי עדי ראייה עבדו היה עדיין בחיים בשלב זה, אולם בסרטון נראה כי השוטרים לא העניקו לו טיפול רפואי ואף לא פינו אותו לטיפול. סימני שפשוף שתועדו על גופו מעידים על כך שכנראה נגרר בידיהם מספר מטרים. עוד יודע הארגון לספר כי למחרת האירוע ובימים שלאחר מכן התקשרו רכזי שב"כ לדודו של עבדו ולבני משפחה אחרים והתנצלו על הריגתו כשבמקביל, הם דרשו מבני המשפחה להסגיר את דודו, מוחמד אבו ערב, החשוד לדבריהם בירי לעבר חיילים במהלך הפגנה מול הכניסה לאל-בירה.


סרטון מצלמת האבטחה

שכנו של הדוד  סיפר לבצלם כי בסביבות השעה 4:30 לפנות בוקר, כשהוא ומשפחתו ישנו הוא התעורר למשמע 3 קולות ירי. הוא הביט מבעד לחלון וראה את הצעיר שכוב מימין למכונית כחולה ומסביבו 3 או 4 חיילים, הוא התקשר להזמין את הסהר האדום ותוך כך ראה את החיילים (שוטרי מג"ב א.מ) עוזבים ברכבם ומשאירים את הפצוע על פני הקרקע. "מיד יצאתי לשם. הפצוע, שלא הכרתי והערכתי שהיה בשנות העשרים לחייו, נשם את נשימותיו האחרונות, נשף נשיפה אחרונה, הזיז את השפתיים שלו קצת ואז הגוף שלו הפך לרפוי. הוא דימם מאזור הכתף. חששתי להזיז אותו ולבדוק איפה נפגע כדי לא להזיק לו. אני אח במקצועי ובדקתי ידנית את הדופק שלו, אבל לא הרגשתי דופק. הערכתי שהוא גוסס. זה היה בערך שתי דקות אחרי שירו בו. אחרי חמש דקות התקשרתי שוב לסהר האדום והודעתי להם שהם מתעכבים ושהם חייבים להגיע מיד כי הצעיר נלחם על חייו. בערך רבע שעה אחרי הירי הגיע אמבולנס ופינה אותו. דלת הנהג הייתה פתוחה, וראיתי סימני פגיעה של ארבעה כדורים במכונית. בהמשך נודע לי דרך הרשתות החברתיות שהוא הגיע לבית החולים ללא רוח חיים".

דודו של עבדו, איימן אבו ערב, בן 49, העיד בפני תחקירן בצלם כי בבוקר שאחרי הירי "בשעה 7:00 בבוקר התקשר אליי איש שב"כ בשם קפטן חלבי שאני מכיר, כי נעצרתי בעבר בידי ישראל והייתי כלוא יותר מעשר שנים בבתי הכלא הישראליים. הוא התנצל על מה שקרה ואני עניתי לו שאני לא מבין איך הם עשו כזה דבר והרגו אדם חף מפשע. הוא ענה לי שאחמד עזר לאחי מוחמד, שלדבריו מבוקש על ידי ישראל".  "התשובה של קפטן חלבי עצבנה אותי והמשכתי להתווכח אתו על הריגתו של אחמד. הוא התנצל שוב ודרש שמוחמד יסגיר את עצמו. הסכמתי לדבר אתו אבל רק אחרי שלושת ימי האבל".  הוא הוסיף וסיפר כי בן אחיו היה צעיר שהיה אמור להתחתן בקיץ ועבד כפקיד בעיריית אל-בירה ובמשרה נוספת במאפייה של הורי ארוסתו. "הוא תמיד שאל אותי אם אני יכול למצוא לו עוד עבודה, כי הוא רצה להשלים את בניית הדירה בהקדם האפשרי ולהכין את כל מה שדרוש לחתונה. אבל ישראל גדעה את החלום שלו וגנבה מארוסתו את השמחה שלה", סיפר הדוד.
במג"ב הגיבו בסמוך לאירוע כי "במהלך ניסיון מעצר של פעילי טרור ברמאללה אחד הסייענים נהרג מירי כוחות הימ"מ היחידה המשטרתית המיוחדת של מג"ב".
לפניית מגפון דבקו היום במג"ב ומסרו כי: "לוחמי הימ"מ פעלו להסגרתו של סייען לפעילות טרור. הירי התבצע בהתאם לנהלי הפתיחה באש. לוחמי הימ"מ יחד גם גורמי הביטחון ימשיכו לפעול לביטחון הציבור תוך סיכון חייהם בנחישות ובמקצועיות". אלא שבסרטון  האבטחה נראה לא נראה ירי אזהרה כפי שדורש הנוהל.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן