Skip to content

להתהלך כמו בחלום בתערוכת "צורות אנוש" במערות הפעמון של בית גוברין

עם שקיעת השמש הופכות מערות הענק אשר בגן הלאומי בית גוברין, למוזיאון פתוח קסום המכיל בחלליו פסלי עץ של האמן האיטלקי איוו ביזיניאנו. באמצעות תאורה מיוחדת, מטילים הפסלים צלליות ציוריות על קירותיו, כל זאת בשילוב סרטי אנימציה המתכתבים עם הצורניות של הטבע. חוויה רב חושית מומלצת!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מערות הענק בגן הלאומי בית גוברין, אתר מורשת עולמית, מייצגות את "ארץ אלף המערות" פלא אדריכלי קדום, בשפלת יהודה, כולן מעשה ידי אדם ונועדו למגוון רחב של שימושים, כמו גידול יונים, איחסון ומגורים וגם לקבורה. גודלן העוצמתי של המערות מרשימות כל מבקר, אך הן הרשימו במיוחד את האמן האיטלקי איוו ביזיניאנו. "לעיתים רחוקות יוצא לנו להגשים חזון" הוא מסביר, "כשעמדתי לפני מערות בית גוברין הרגשתי שפסליי מצאו סופסוף בית. הרעיון נולד מהצורך במתן בית זמני בהקשר היסטורי וקדום לסדרת פסלים בשם צורות אנוש. צורות אנוש הם פסלי עץ דמויי לגו, המוכנים לצאת לחיפוש בית נוסף וליצור סינרגיה חדשה עם המקום הנוכחי. הפסלים שנוצרו כמונוליטים, צורות העומדות על כל בסיס, רצפה או יסוד ששייכות אליו נראים כשייכים למקום, הם צומחים מתוך התשתית עליה הם עומדים לא משנה מהי. אני מתכוון לחשוף את המבקר לאיזון שנוצר בין הפסל למערה: חללי המערות משרתים ותומכים בפסלים והפסלים תומכים ומשרתים את חללי המערות. חללי המערה הופכים למוזיאון טבעי, תרתי משמע, עבור הפסלים. פרויקט זה נהגה במהלך מסעות, התערוכה תנדוד בין מקומות ובכל פעם תמצא מקום אליו תתחבר ותציף זכרונות. בכל מקום שבו התערוכה תחנה במסע היא תהפוך את המקום למוזיאון מיוחד וייחודי לו".

ראיון עם האמן:

השיטוט בתערוכה החוויתית, מביא להשתאות מהצלליות שנוצרות מהתאורה על הפסלים והן מוטלות על קירות המערות בגודל עצום בניגוד לקוטנו של הפסל. באמצעות התאורה נוצרות יצירות צל חדשות השונות מהאוביקט המצל. סרטי האנימציה שבחר האומן להקרין, מזכירות צורנית ואסטתית את טקסטורת קירות המערות. צפו בשיטוט:

התערוכה תהיה הראשונה בסדרת תערוכות שיתקיימו באתרי מורשת עולמיים ברחבי העולם שמטרתן לחבר את טביעת האצבע האנושית בעבר ובהווה.

איוו ביזיניאנו, איטלקי יליד סיציליה, אמן רב תחומי, אדריכל ומעצב הפועל בלונדון, מילאנו ובתל אביב. הוא החל את דרכו באיור אופנה, והמשיך בפיסול, ציור, ווידאו ואנימציה. רישומיו נעשים בעיפרון ועוברים לעיבוד תלת מימד ממוחשב. שיתופי הפעולה שלו כללו עבודות עבור מותגי האופנה פראדה, מיסוני ופרטלי רוזטי וכן פסלים לחללי הפנים של מסעדות השף של יותם אוטולנגי. השתתף בתערוכות רבות.

אוצר: רוברט כ מורגן – Robert C Morgan
הפקה: איריס אלחנני, אלכס מייטליס – Iris Elhanani, Alex Meitlis
מפיקה בפועל: דנה ברנע – Dana Barnea
בניה: עודד דורון, איוו ביזיניאנו – Ivo Bisigniano, Oded Doron
עיצוב תאורה: פליס רוס – Felice Ross
יועץ תאורה: אריק צידון – Arik Zidon

התערוכה תהייה פתוחה בימי חמישי ומוצאי שבת בשעות 19:30 – 22:00, כניסה אחרונה בשעה 21:00 התערוכה תציג עד 31 ביולי 2021. *התערוכה אינה נגישה

בתאריכים 30.6 וה-14.7 יתקיים מפגש מיוחד לחובבי אומנות עם האנשים שעומדים מאחורי הקמת התערוכה

הביקור בתערוכה מחייב רישום מראש במערכת תיאום ביקור של רשות הטבע והגנים
👈 לרישום לחצו כאן

על המערות:

מספר המערות בשטח שהוכרז הוא קרוב ל-500 וחלקן הגדול הן מערכות בעלות עשרות חדרים. הסוגים השונים של המערות הם: מחצבות אבן, בורות מים, בארות, בתי בד, קבורה, פולחן, קולומבריום (שובך יונים), אורוות סוסים, פולחן, אחסון, מרחץ, נקבות מים, מערכות מסתור ועוד. ראוי לציין כי בשונה ממקומות אחרים בעולם, המערות לא שימשו למגורים בשל סיבות בריאותיות.

המערות הראשונות באזור נחצבו מתחת לתל מרשה במאה ה-9 לפנה"ס. תקופת השיא של השימוש במערות הייתה במאות 2-3 לפנה"ס. במאות הראשונות לספירה נחצבו מערות בית גוברין אשר המפורסמות שבהן, הן מערות הפעמונים הגדולות מהמאות ה-8-6 לספירה. השימוש האחרון בכמה מהמערות היה במאה ה-10, וכך למעשה זמן השימוש במערות משתרע על כ-2000 שנים.

פרטים נוספים באתר רשות הטבע והגנים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן