Skip to content

ארובה סולרית מעל חדרי מדרגות בדיור ציבורי

פיילוט של משרדי הבינוי והשיכון ומשרד האנרגיה: השבוע הותקנו ארובות סולריות בעכו ובית שאן. הארובות יגרמו להגברת התאורה ואוורור חדרי המדרגות לצד חיסכון בחשמל וניקוז חומרים נדיפים ועשן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארובה סולארית לשימוש במבנה מגורים הותקנה השבוע לראשונה בארץ בבית שאן ובעכו ב-5 בניינים בהם יותר מ60% דירות של הדיור הציבורי המנוהלות  ע"י חברת עמידר החדשה.
מדובר בפיילוט שיצא במסגרת  מכרז שפורסם לפני שנה, בו הוזמנו יזמים להציע שיטות לחיסכון והתייעלות באנרגיה בדיור הציבורי. הפרויקט משותף למשרד הבינוי והשיכון האחראי על הביצוע ומשרד האנרגיה שהעניק תמיכה תקציבית, במטרה לקדם חדשנות טכנולוגית בתחום התייעלות באנרגיה במבני מגורים קיימים.
שימוש בארובה סולארית מקדם התייעלות באנרגיה, חיסכון כלכלי ושיפור באיכות חייהם של דיירים במבני הדיור הציבורי. על פי משרדי השיכון והאנרגיה הארובה הסולארית תותקן בחדרי מדרגות של בניינים בהם אין חלונות, ותעניק שני סוגי פתרונות עבור הבניין: הכנסת תאורה טבעית שתאפשר חיסכון בשימוש בתאורה חשמלית, ואוורור הבניין אשר עתיד לצמצם את צריכת החשמל הגבוהה לצרכי מיזוג אוויר. בנוסף, הארובה תשמש מקור להוצאה מהירה של עשן או חומרים נדיפים מסוכנים בעתות חירום.

צילום: גילי אליהו

מהלך זה מתכתב עם צעדי מדיניות משרד האנרגיה במסגרת התוכנית הלאומית החדשה להתייעלות באנרגיה, שפורסמה בדצמבר 2020. במסגרת הפיילוט יבצע משרד הבינוי והשיכון  במהלך השנה הקרובה בדיקות באמצעות  חברת בקרה, אשר תעקוב אחר מספר פרמטרים עליהם משפיעה הארובה הסולרית, כגון טמפרטורת חדר המדרגות, איכות האוויר במקום, צריכת חשמל ועוד. בתום שנה של פעילות תתבצע הערכת מצב ויוחלט האם להרחיב את הפיילוט לבניינים נוספים.

צילום: גילי אליהו

הארובה הסולארית צפויה לייצר חיסכון אנרגיה של כ- 1,500 קוט"ש בשנה לדייר שהם על פי תעריף חברת החשמל כיום, חיסכון של 793 שקלים. על פי הצפי הארובה תביא  לירידה של 5 מעלות ויותר בטמפרטורת השיא בחדר המדרגות בקיץ ולשפר את איכות האוויר על ידי הורדת כמות החלקיקים, ובפרט עובש, בחדר המדרגות. המערכת של הארובה הסולארית עובדת עם קרינת שמש מפוזרת, ונותנת מענה גם בשעות שאין רוח ובכל חלקי העיר. היא בנויה בצורה פשוטה ללא חלקים נעים, אינה זקוקה לחלל גדול, ומספיקה חשיפה מינימלית בלבד של הארובה כלפי חוץ על מנת לתת מענה איכותי ויעיל לבניין ודייריו.
שימוש בחומרים כחול לבן – על פי הפרסום להתקנת הארובה הסולארית דרושים חומרי בנייה תוצרת הארץ אשר זמינים לשימוש, וההתקנה הפיזית אפשרית על ידי כל עובד המתמחה באלומיניום או קבלן רשום.
יודגש כי פרויקט זה הינו חלק מהיישום של יעד 11 מיעדי הפיתוח בר-קיימא של האו"ם – ערים וקהילות מקיימות – בישראל.

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין אמר כי מדובר ב"שיפור חיי הדיירים של הדיור הציבורי וקידום של חשיבה, יצרנות ובנייה בת קיימה המחוללת שינוי משמעותי בסביבות מגורים ומעלה את איכות החיים והסביבה גם יחד".
שרת האנרגיה, קארין אלהרר אמרה כי המהלך "מקדם יעדים שאפתניים לייצור אנרגיה מתחדשת בישראל כשהיעד החדש נקבע ל-30% עד שנת 2030."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן