Skip to content

בכורה ישראלית לאופרה "לה קליסטו" בפסטיבל המוסיקה "מכשפות?" בירושלים

"לה קליסטו" מהיצירות המוסיקאליות הראשונות המעלות על הבמה אהבת נשים, המתמודדת עם סוגיות של זהות מינית ושאלות מגדריות. מביאה את סיפור אהבתו של ג'ובה האל יופיטר שמתחפש לאלה דיאנה כדי לזכות באהבתה של הנימפה קליסטו. בכורה ישראלית בירושלים, תל אביב וחיפה 
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תזמורת הבארוק ירושלים מציגה בכורה ישראלית לאופרה "לה קליסטו" (קוואלי, 1651) בפסטיבל המוסיקה החדש – "מכשפות?"

 פסטיבל "מכשפות?" הוא פסטיבל חדש שמעלה תזמורת הבארוק ירושלים בניהולו האמנותי של דוד שמר. הפסטיבל, שמוקדש לנשים מלחינות ולייצוג נשים במוסיקה במאה ה-17 שמרביתן נשכחו לאחר מותן, יעלה שלל פעילויות מוסיקליות ביולי 2021. הפסטיבל ייתן במה למלחינות מהבארוק – מרביתן נשכחו במהרה לאחר מותן – ולייצוג נשים ביצירות האמנות של הבארוק. מרבית האירועים יתקיימו ברחבי ירושלים.

הפסטיבל "מכשפות?" נותן במה למלחינות מהבארוק שמרביתן נשכחו במהרה לאחר מותן, ולייצוג נשים ביצירות האמנות של הבארוק. צילום: יואל לוי.

הקונצרט המרכזי – האופרה "לה קליסטו" תעלה בבכורה ישראלית בירושלים, תל אביב וחיפה (5, 6, 13 ביולי). 

האופרה המרהיבה "לה קליסטו" מאת פרנצ'סקו קוואלי (1651), תבוצע על ידי נגני תזמורת הבארוק ירושלים, זמרי מיתר אופרה סטודיו של האופרה הישראלית, המנצח דוד שמר והבימאית שירית לי וייס. "לה קליסטו" היא מהיצירות הראשונות ככל הידוע לנו המעלות על הבמה אהבה חד מינית, ומתמודדת עם סוגיות של זהות מגדרית. במרכז האופרה הנימפה קליסטו (על פי מטמורפוזות מאת אובידיוס) – על מנת לזכות באהבתה של קליסטו, מתחפש ג'ובה (יופיטר) לאלה דיאנה, לצד נסיונותיה של רעייתו ג'ונו להפריד בין השניים על ידי הפיכתה של קליסטו לדב. באמצעות אריות יפהפיות ורצ'יטטיבים מלאי הבעה משרטט פרנצ'סקו קוואלי את דמותה של קליסטו, את שאלות הזהות איתן היא מתמודדת ואת היחסים המורכבים בין הדמויות השונות בעלילה.

"קליסטו" אהבת נשים כבר במיתולוגיה הרומית.  צילום יואל לוי, מקור הצילום עמוד הפייסבוק של תזמורת הבארוק הירושלמית

האופרה המרהיבה לה קליסטו בהשראת מטמורפוזות של אובידיוס. צילום בחזרות: יואל לוי, מקור הצילום עמוד הפייסבוק של תזמורת הבארוק הירושלמיתשמותיהם של מלחינים רבים מתקופת הבארוק שגורים בפי הציבור – באך, ויוואלדי, הנדל, ורבים אחרים. עם זאת, מעטים יודעים על פעילותן הרבה של מלחינות נשים שנאלצו להתמודד עם סביבה פטריארכלית שהקשתה ולעתים אף ניסתה למנוע פעילות אמנותית של נשים. אותן נשים יוצרות עוררו בקרב החברה הגברית פחד מצמית שנבע מכוחן היצירתי והיחס כלפיהן הזכיר את היחס שהופנה באותה התקופה לנשים חזקות מתחומים מקבילים כמו רפואה ומחקר, נשים שבמקרים רבים הוקעו כ"מכשפות", נרדפו ולעיתים אף הועלו על המוקד.

קליסטו אופרה מתקופת הבארוק בפסטיבל "המכשפות?" בימקא ירושלים, אולם צוקר בהיכל התרבות בתל אביב , ואולם רפופורט בחיפה. צילום בחזרות: יואל לוי, מקור הצילום עמוד הפייסבוק של תזמורת הבארוק הירושלמית

קליסטו, דיאנה וג'ונו מהמיתולוגיה, המלכה קלאופטרה, מרי מלכת הסקוטים, הקורטיזנה ברברה סטרוצי, הנזירה לוקרציה אורסינה ויזאנה וולאונורה דוארטה: מחווה לנשים בולטות ביצירות הבארוק בפסטיבל "המכשפות?". 

גישה זו היוותה מקור השראה לשמו של הפסטיבל. המלחינות שיבואו לידי ביטוי בפסטיבל זה יהיו הקורטיזנה ברברה סטרוצי (1619-1677, ונציה), הנזירה לוקרציה אורסינה ויזאנה (1590-1661), ולאונורה דוארטה שגדלה במשפחת אנוסים עמידה באנטוורפן (1610-1678). לצידן – דמויות נשיות והייצוג שקיבלו ביצירות הבארוק: קליסטו, דיאנה וג'ונו מהמיתולוגיה, המלכה קלאופטרה, מרי מלכת הסקוטים ונשים נוספות. הקונצרטים והאירועים השונים יבוצעו על ידי שלל מוסיקאיות מעולות, מרצות, משוררות ועוד.

הפסטיבל ייערך ברחבי ירושלים ויכלול שלל אירועים שיבוצעו בחללים ובאתרים שונים בעיר. לצד הקונצרטים ישולבו הרצאות בנושאי נשים באמנות המאות ה-16 וה-17 וערב שירה בשיתוף "מקום לשירה".

הפסטיבל מתקיים ביוזמתה ובביצועה של תזמורת הבארוק ירושלים ובניהולו האמנותי של פרופ' דוד שמר. אמנים נוספים שישתתפו בפסטיבל: הזמרת דניאלה סקורקה, נגניות זמרות מאנסמבל פניקס בניצוח מירנה הרצוג, זמרות וזמרי קלנר אקדמי מגרמניה בניצוח מייקל ווילנס, זמרי מיתר אופרה סטודיו של האופרה הישראלית, הרכב כלי הנשיפה פריטי פליז בהובלתה של דניאל תגר, זמרות וזמרי סדנת האופרה הירושלמית בהובלתה של סוניה מזר– ורבות ורבים אחרים.

האירועים והמופעים בפסטיבל "מכשפות?"

אופרה: "לה קליסטו" מאת פרנצ'סקו קוואלי (1651)

"לה קליסטו" – מהאופרות הראשונות שהביאו לקדמת הבמה סוגיות מגדר, אירוטיקה נועזת ויחסים חד-מיניים. במרכזה הנימפה קליסטו וסיפור אהבתו של יופיטר (ג'ובה) אליה, נקמתה של רעייתו הרה (ג'ונונה) ועוד שלל סיפורי מיתולוגיה המשולבים בעלילה.

לה קליסטו, אהבה בכל מיני צבעים וייצוגים. צילום בחזרות: יואל לוי, מקור הצילום עמוד הפייסבוק של תזמורת הבארוק הירושלמית

תזמורת הבארוק ירושלים

מיתר אופרה סטודיו – האופרה הישראלית:

קליסטו – תום כהן

דיאנה/ג'ובה כדיאנה – תמרה נבות

ג'ונונה – סיוון קרן

אנדימיונה – רונה שרירא

ג'ובה – נעם לובנשטיין

פנה – סטס דווידוב

לינפאה- קסניה גלונטי

מרקוריו – ירדן קיפרמן

סטירינו – קרינה רדזיון

סילבנו – לידור מסיקה

דוד שמר, מנצח

שירית לי וייס, בימאית

 

5.7 בשעה 20:00 – ימקא הבינלאומית ירושלים

6.7 בשעה 20:00 – אולם צוקר, היכל התרבות תל אביב

13.7 בשעה 20:00 – אולם רפפורט, חיפה

שירת הקורטיזנה

מיצירות ברברה סטרוצי

ברברה סטרוצי, מהמוכרות שבמלחינות הבארוק, שחייתה בוונציה והייתה קורטיזנה (מעין פילגש בחוגי החברה הגבוהה), חיברה שלל יצירות ווקאליות ואף הביאה אותן לדפוס. בקונצרט: אריות מאת סטרוצי לצד יצירות נוספות מהתקופה.

דניאלה סקורקה, סופרן; אליאב לביא, תאורבו; דוד שמר, צ'מבלו

 9.7 בשעה 13:00  – בית רוח חדשה, יפו 161, ירושלים

  הרצאה: אלגוריה של אישה יפה, מרצה: טל ברית

בתרבות הרנסנס פנים רבות לדברים אותם מייצגת האישה היפה. במרחבים הכנסייתיים היא תכונה "לוקסוריה" ויופיה ייחשב לסכנה הגדולה ביותר בשבעת החטאים הקטלניים. בחצר הגרמנית היא מכונה "פראו וולט" (מיס עולם!) ונחשבת למקור כל המידות הטובות של האביר. ההרצאה תעסוק בשלל ייצוגיה באומנות ובתרבות, בסמליה השונים, וכן בכלים המשוכללים אשר פותחו להתמודד מולה.

במהלך ההרצאה יבוצעו קטעים מוסיקליים מתוך "לה קליסטו" בביצוע תום כהן ודוד שמר

14.7 בשעה 20:00 – בית רוח חדשה, יפו 161, ירושלים

 לאונורה דוארטה, ארמון ובית כנסת

החל בקונצרטים הביתיים בארמון דוארטה, בהשתתפות האליטה של אנטוורפן, וכלה בשירים שהושרו בבית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם (המכונה "המקום" – בגלל פתיחותו וסובלנותו כלפי יהודים) – הצצה לעולמם המוסיקלי של אנוסים ויהודים בארצות השפלה במאה ה-17.

מוסיקה מאת ליאונורה דוארטה (1610-1678) והמעגל שלה – קונסטנטין הויגנס, ניקולאס לנייר, ג'ון בול; כמו כן נבצע יצירות מאת בני זמנה – קופרריו ופרסקובלדי; וכן יצירות נדירות שהתגלו בבית הכנסת הפורטוגלי באמסטרדם (מתוארך לסביבות 1675) – מוסיקה שנכתבה מהזיכרון על ידי מנצח המקהלה האחרון של "המקום", דוד ריקרדו, בשנת 1942. התוכנית כוללת גם שיר פסח ספרדי שיתכן כי ליאונורה דוארטה הסתירה בתוך אחת מהסימפוניות.

סולני תזמורת הבארוק ירושלים ואנסמבל פניקס. מירנה הרצוג, מנצחת

20.7 בשעות 18:00 ו-20:00 – בית רוח חדשה, יפו 161, ירושלים

הטרומבון, המכשפה ויריד הקסמים – אירוע חוצות 

אירועים בחצר בית רוח חדשה, בשילוב קונצרט לכלי נשיפה עם חמישיית כלי המתכת פריטי פליז המוקדש למלחינה לוקרציה אורסינה ויזאנה, לכלי מתכת ולנשים מוסיקאיות; יריד קטן ובו מיצירות אמני בית רוח חדשה, הרצאה, סרט לילדים: "שירות המשלוחים של קיקי" (מיאזקי) באדיבות קולקטיב האנימציה טוהו.

חמישיית המתכת פריטי פליז בהובלת דניאל תגר

עודד פוירשטיין, מרצה

אמנים מבית רוח חדשה

21.7 החל מהשעה 17:00 – בית רוח חדשה, יפו 161, ירושלים

הכניסה לאירועי החוץ ללא תשלום, הכניסה להרצאה במחיר של 20 ₪.

קלאופטרה

קטעים מתוך האופרה יוליוס קיסר מאת הנדל ואריות של דמותה של קלאופטרה מתוך האופרה.

סולני תזמורת הבארוק ירושלים וזמרי סדנת האופרה ירושלים (בהנחיית סוניה מזר)

מנחה: עודד פויירשטיין ("היסטוריה גדולה בקטנה")

 24.7 בשעה 21:00 – מרכז תרבויות הרמוניה, כורש 1, ירושלים

 ערב שירת מכשפות

ארבע משוררות עבריות עכשוויות ומוסיקאית, ששירתן כולה עדנה וכישוף.

הנחייה: גלעד מאירי

בשיתוף עם מקום לשירה

28.7 בשעה 20:00 – בית רוח חדשה, יפו

 מוסיקה למכשפות

סולני תזמורת הבארוק ירושלים וזמרי קלנר אקדמי (גרמניה) בקונצרט המצייר דיוקן של דמות האישה-מכשפה באופרת הבארוק, כפי שמתואר ב"סצינת המכשפות" המפורסמת בדידו ואניאס של פרסל, וכן במבחר אריות מהאופרה אלצ'ינה של הנדל. למול אלו – מדריגלים שמימיים מהבארוק המוקדם מאת היינריך שיץ, סבסטיאן קנופר ומלכיאור פרנק.

סולני תזמורת הבארוק ירושלים; זמרי קלנר אקדמי (גרמניה). מייקל ווילנס, מנצח

 31.7 בשעה 21:00 – ימקא הבינלאומית ירושלים

 לפרטים נוספים: www.jbo.co.il  02-6715888

פוסטר האופרה לה קליסטו בפסטיבל המכשפות בירושלים

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן