Skip to content

"אלף שמשות זוהרות" בתיאטרון גשר: יופי של טרגדיה

המחזה, על פי ספרו של חאלד חוסייני ("רודף העפיפונים") הוא מסע כואב ונוגע ללב על אחווה נשית, שמנצחת את שלטון הרוע באפגניסטן. משחק טוב של כל הלהקה ובעיקר של רוני עינב, הלנה ירלובה ודורון תבורי בתפקידים הראשיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דו"ח המבקר ירמי עמיר / הצגת בכורה

★★★

אחרי שהמסך ירד על ההצגה "אלף שמשות זוהרות", הרבה עיניים לא נותרו יבשות באולם של תיאטרון "גשר". זה היה בסופו של מסע כואב ועוצמתי של שעתיים וחצי (כולל הפסקה), מסע שמציף רגשות ומעורר הרבה מחשבות על העולם שבו אנו חיים, על דיכוי נשים וגם על האלימות בחברה הישראלית.

יחד זה כוח. עינב וירלובה. צילום: ישעיה פיינברג

המחזה, שכתבה אורסולה רני סרמה, מבוסס על הרומן רב המכר של חאלד חוסייני ("רודף העפיפונים"). זהו סיפור על חברות ואחווה נשית, שמתרחשות על רקע הטרגדיה של מלחמת האזרחים באפגניסטן, שבה דיכוי הנשים שבר שיאים חדשים של התעללות ואכזריות.

שתי הנשים, מריאם וליילה, שחולקות את אותו בעל מתעלל, ראשיד, היו אמורות לשנוא אחת את השניה ולהאשים זו את זו במצב שאליו נקלעו, אבל החיים גרמו להן להבין, שיחד זה כוח והן תומכות זו בזו באהבה, מכל הלב ומתוך הכרת תודה. העוצמה הנשית מאפשרת להן לקבל אומץ, לשרוד את שלטון הפחד ולשנות את גורלן, גם אם המחיר כבד.

"אלף שמשות זוהרות" אינה הצגה קלה לצפייה. היא מטלטלת ויש בה רגעים קשים של אכזריות. הבמאי נועם שמואל אינו חס על הצופים ומעשי האכזריות מלווים באפקטים אור קוליים כדי להעצים את החוויה. ראו, הוזהרתם. לא כל אחד בנוי לתיאטרון כזה.

נוכחות מרשימה. עינב ותבורי. צילום: ישעיה פיינברג

כרגיל בתיאטרון "גשר" משחק טוב של הלהקה. שלושה בולטים במיוחד: רוני עינב בתפקיד ליילה לא מתקרבנת כפי שאולי מצפים ממנה, אלא מגלמת דמות מורכבת של אשה חזקה ודעתנית למרות כל מה שהיא עוברת. עינב מגלה נוכחות מרשימה של נערה ואחר כך אשה, שיודעת מה היא רוצה וגם יודעת לבטא זאת בכישרון רב. הלנה ירלובה בתפקיד מריאם, מוכיחה שוב שהיא שחקנית מרתקת. דורון תבורי, שחקן שאני מאוד אוהב, בתפקיד ראשיד, מגלם היטב גבר מורכב ואני סולח לו הפעם על כמה מניירות אופייניות.

"אלף שמשות זוהרות" הוא בעיקר סיפור טוב, שנוגע עמוק בלב. וכמו שכתבתי בפתיחה לא נותרו הרבה עיניים יבשות באולם. גם העיניים שלי.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן