Skip to content

פסח 2012: היעדים שיוציאו אתכם מעבדות לחירות

חופשת הפסח מהווה את אות הזינוק לחופשות האביב והקיץ, המסתכמות מדי שנה בכ-1.3 מיליון ישראלים שיוצאים לחופשה עד סוף חודש אוגוסט. מה התחדש ואיך לא לצאת רטוב מההפלגה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חופשת הפסח מהווה את אות הזינוק לחופשות האביב והקיץ, המסתכמות מדי שנה בכ-1.3 מיליון ישראלים שיוצאים לחופשה עד סוף חודש אוגוסט. מה התחדש ואיך לא לצאת רטוב מההפלגה?

 

מאת עירית רוזנבלום

חופשת הפסח נותנת את אות הזינוק לחופשות האביב והקיץ, המסתכמות מדי שנה בכ-1.3 מיליון ישראלים שיוצאים לחופשה עד סוף חודש אוגוסט.

ההבדלים ביעדי החופשה בתקופת הפסח, נעוצים במועד שבו חל החג. בתחילת אפריל, כמו השנה, ביעדי החופשה בטן-גב, כמו איי יוון וקפריסין, מזג האוורי עדיין קריר, וקשה ליהנות מחופשה חמימה המשולבת בקפיצה לים או לבריכה.

היעדים לחופשת הפסח כמעט אינם משתנים: הלהיטים הם ערי אירופה כמו לונדון, פריז, ברצלונה, ברלין ורומא, לצד איי יוון כמו רודוס וכרתים. המחירים גבוהים יותר השנה, הן בגלל שחג הפסח חל בעונת הפסחא בחו"ל והישראלים מתחרים באירופים על חדרי המלון, והן בשל העלייה העקבית במחירי הדלק הסילוני.
לקראת עונת חופשת הקיץ יוצעו לישראלים יעדים חדשים, ביניהם ארמניה וחצי האי הבלטי.

שאני גל, בזהירות

חג הפסח הוא גם תחילת עונת השיט הישראלית. אחת מאפשרויות החופשה החביבות על הישראלים היא ההפלגה מנמלי חיפה ואשדוד באוניות ישראליות-לכאורה, להבדיל מההפלגות הבינלאומיות, שעליהן עולים בנמלים בחו"ל כמו אמסטרדם, ברצלונה או האיים הקריביים.

מג'יק 1 (בשמה המקורי, מיראז'). נשלחה לגריטה. צילום עירית רוזנבלום
מג'יק 1 (בשמה המקורי, מיראז'). נשלחה לגריטה. צילום עירית רוזנבלום

אלא שהענף הזה, שהוא מהצומחים בתעשיית התיירות בעולם, מקבל פעם אחר פעם מכה תדמיתית ומסחרית. בשנת 2010, יצאו לשיט כזה 150 אלף ישראלים – עליה של 28% לעומת 2009. לעומת זאת, ב-2011 מספר היציאות היה 81 אלף, ירידה של 46% לעומת 2010. זאת מכיון שבשנה שעברה הפסיקו את פעולתן שתי אוניות: המג'יק 1 והריו – כשהן מותירות מאחוריהן חובות לנוסעים ולספקים, מקטינות את אפשרויות השיט במחצית, ומדביקים לענף שוב תדמית שלילית.

מי שעצרה את הפלגות המג'יק והריו בשנה שעברה היתה רשות הספנות, שבבדיקות שערכה הצביעה על כשלי בטיחות באוניות ודרשה לתקנן טרם הפלגה. שתי האוניות לא עמדו בתנאים ובשל ביטול ההפלגות נכנסו לקשיים כספיים וקרסו.

המג'יק 1 גם נשלחה באחרונה לגריטה בחו"ל וסיימה את חייה. יגאל מאור, מנהל רשות הספנות, אומר בתגובה כי "אנחנו עושים בקרה סטנדרטית של בטיחות כלי השיט שרוצים לפעול מישראל. מבחינתנו, על האוניות  לצאת ולחזור בבטחון, ושנוסעים לא ייפגעו. אסור לחברות למכור כרטיסים להפלגה לפני האישור שלנו".
השנה נפתחת העונה גם בצל טביעתה של האוניה קוסטה קונקורדיה באיטליה. בעקבות האסון החליט ארגון Cruise Lines International Association – CLIA, שבו חברות 26 חברות שיט בחו"ל, על הקדמת מועד התרגול בהיחלצות מאוניה במקרה חירום. יגאל מאור אומר בתגובה, כי "אנחנו פועלים לפי האמנות הבינלאומיות של ארגון SOLAS – Safety of Life at Sea, שמגדיר, לדוגמה, כמה חגורות וסירות הצלה צריכות להיות על האוניה. אנחנו מקבלים בברכה כל שינוי שיגביר את הבטיחות של הנוסעים".

האוניה גולדן איריס. צילום באדיבות מנו ספנות
האוניה גולדן איריס. צילום באדיבות מנו ספנות

לדברי מאור, הם אינם בודקים את מיזוג האוויר באוניות או אם לחברה יש די כסף כדי לרכוש דלק, כפי שקרה עם הריו. "אם האוניה קיבלה אישורים והבעלים פושטים רגל, צריך להסתכל על כך כעל הונאה ויש דרכים לפעול נגד מקרה כזה. המשימה שלנו היא שנוסע ישראלי שיוצא להפלגה, יחזור בריא ושלם".

יותר מ-30 יעדים להפלגה

לקראת עונת ההפלגות הזו, הנמשכת עד חודש נובמבר, נותרה למעשה רק חברת הספנות הוותיקה מנו. השנה הוסיפה החברה מגוון יעדים חדשים. ביניהם: האי היווני פטמוס – אי יווני שליו בעל ערך היסטורי ואדריכלות מרשימה, ולנסיה – העיר האופנתית של ספרד, משלבת מדע ואמנות עם סגנון חיים המתאים לחובבי החיים הטובים, קופר – עיר נמל קלאסית בסלובניה, בעלת נוף ציורי ושמורות טבע. לאלו שייבחרו להפליג לצרפת – וילפראנש סור מר – עיר קיט, שופעת גנים ובתים משוחזרים שאירופאים רבים בוחרים בה לבילוי חופשת הקיץ.

כל אלו ועוד מתוספים ליעדים הקיימים של החברה כגון ונציה ונאפולי באיטליה, קוס, מיקונוס וסנטוריני באיי יוון, סיצליה, מלטה ועוד ובסך הכל כ-30 יעדים.

יעד חדש למנו: ולנסיה שבספרד. באדיבות מנו ספנות
יעד חדש למנו: ולנסיה שבספרד. באדיבות מנו ספנות

באוניה גולדן איריס, שעליה יכולים לנפוש כ-1,000 נוסעים ב-400 החדרים, נוספו בסיפון העליון כ- 16 סוויטות פאר חדשות. ב"רויאל איריס" שודרגו 360 החדרים הקיימים, המאכלסים כ-900 נוסעים. בימי ההפלגה עומדים לרשות האורחים שדרת שופינג ודיוטי פרי, מסעדות, בריכות שחייה, קזינו, דיסקוטק, בית כנסת, חדר כושר מול הים, מועדון לילדים, מספרה, חדרי מסאז', סאונה, מגרש כדורסל וכדורעף, סיפוני שיזוף ועוד. כמו כן מסופקות ארבע ארוחות ביום.

מנו ספנות מציעה הפלגות בנות 14 לילות,7 לילות, 5 לילות, 4 לילות, סופי שבוע של 2 או 3 לילות במהלך כל חודשי העונה. החופשות מיועדות לקהלים שונים, כולל לקהל שומרי מסורת, שלהם מייעדת החברה הפלגות מיוחדות עם משגיחי כשרות באוניה. בנוסף, מספקת החברה מענה לאוכלוסיית הגיל השלישי ולאלה המתקשים בהליכה עם "חבילת הזהב", הכוללת סיור בקצב איטי המתבסס על טיול פנורמי ושימוש ברכבות תיירות ופחות מאמץ פיזי ממושך. את החבילה יהיה ניתן לקבל בהפלגות ארוכות החל מ-7 לילות ועד-14 לילות.

לדברי משה מנו, הבעלים ונשיא מנו ספנות, "תרבות הקרוזים והפלגות הנופש הפכו לבחירה לגיטימית ואף מועדפת לחופשה בחו"ל, כיוון שהיא מאפשרת ביקור במספר ערים בו זמנית וחווית שייט מרגשת".

האוניות של מנו, כמו כל האוניות שפעלו מהארץ, מפליגות תחת דגל זר, ולא ישראלי. מנהל השיווק של מנו, גיל חשמונאי, אומר בתגובה ש"מנו מוגדרת כמנהלת האוניות גולדן איריס ורויאל איריס. מבחינת הצרכן, מנו היא הכתובת היחידה. אם אתה מנהל אוניה 20 שנה, זה כמו בעלות".

טיפים לרוכשי הקרוזים
במועצה הישראלית לצרכנות נותנים טיפים למי שמתכוון לצאת להפלגה ורוצה להמנע ממפח נפש והפסד כספי:

• מומלץ מאוד לתעד את פרסומי החברה: תיאור ההפלגה, רמת האונייה, החדרים וכל השירותים והטיולים כפי שהוצגו בפרסומות או באתר האינטרנט.
• דרשו טופס גילוי נאות שבו יפורטו כל פרטי העסקה.
• אם קיבלתם חדר שאינו מתאים למה שסוכם מול החברה , תדרשו להחליף בו במקום.
• אם לא קיבלתם את המובטח, מומלץ לצלם (את החדר, את השירותים השונים) על מנת להוכיח את טענותיכם.
• מומלץ לשמור קבלות על כל הנזקים שנגרמו לכם, להצטייד באישורים רפואיים מתאימים במידת הצורך.
• שקלו לרכוש ביטוח נסיעות לחו"ל, הכולל ביטוח ביטול ומטען, לאחר השוואה בין הכיסויים המוצעים על ידי חברות הביטוח.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן