Skip to content

הנשיא הרצוג הושבע: "יחי נשיא מדינת ישראל, יחי, יחי, יחי", לווה בקריאות מפגינים

קריאות פעילי מחאה נשמעו היטב בטקס קבל פני הנשיא הנבחר ברחבת הכנסת. המפגינים זועמים על מינויו הצפוי של דובר נתניהו לתפקיד דובר בית הנשיא. פעילי המחאה: מינויו מזהם את הממלכתיות שהבית אמור לייצג. הנשיא היוצא: "לא תהיה ישראל אם היא לא תהיה דמוקרטית ויהודית, יהודית ודמוקרטית, בדיבור אחד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג, הושבע אחר הצהריים (רביעי) רשמית לתפקידו בישיבה מיוחדת בכנסת. הרצוג – הנשיא ה-11 של מדינת ישראל – נשא דברים במליאה, ולפניו נאמו קודמו בתפקיד ראובן ריבלין, שחותם שבע שנות כהונה, ויו"ר הכנסת מיקי לוי. את טקס קבלת פני הנשיא שנערך ברחבת הכנסת, ליוו צלילי קולות  מחאה של מספר עשרות מפגינים שהפגינו בסמוך לכנסת וקראו לנשיא שלא לנות את דוברו של נתניהו, נאור יחיא לתפקיד דובר בית הנשיא.

בפתח דבריו, בפני מליאת הכנסת והאורחים אמר הרצוג כי אזרחי מדינת ישראל "הביעו באופן חד וברור את הציפייה המרכזית שלהם – ממני, מכולנו – להוריד את הטון, להנמיך את הלהבות, להרגיע". הוא הצהיר כי יהיה "נשיא של כולם", והוסיף: "שנאת חינם, אותם פלגנות וקיטוב, גובים מאיתנו מחירים כבדים מאוד – גם היום, בכל יום. המחיר הכבד מכולם הוא הכרסום בחוסן הלאומי שלנו".
מתנועת 'קריים מיניסטר' שפעיליה מחו מחוץ לכנסת נמסר: "דווקא ביום חגיגי זה חשוב להמשיך להיאבק נגד המינוי הבזוי. יחיא לקח חלק בהתרת דמם של המפגינים והוביל את מערך הפילוג וההסתה נגד מעל למחצית מהציבור. מינויו מזהם את הממלכתיות שהבית אמור לייצג. כבוד הנשיא הנבחר, עוד לא מאוחר להתעשת ולחזור בך מהמינוי".

המפגינים מחוץ לכנסת (צילום באדיבות קריים מיניסטר)
הרצוג משוחח עם בנט (צילום: נועם מושקוביץ – דוברות הכנסת)
מוחאים כף לדבריו של ריבלין (צילום: נועם מושקוביץ – דוברות הכנסת)
צילום: נועם מושקוביץ – דוברות הכנסת

הרצוג התייחס  בנאומו לקיטוב בחברה הישראלית ולאתגרים הניצבים בפניה  ואמר: "נשיא של כולם. בימים כתיקונם, זו משימה הנשמעת כמעט כנאיבית. אך הימים האלה, לצערי, אינם ימים כתיקונם. אלה הם ימים בהם הממלכתיות ניגפת בפני הקיטוב. ימים בהם האתוס המלכד והערכים המשותפים שבריריים יותר מתמיד.  ימים לא פשוטים, המגיעים לאחר שנתיים וחצי של מערכות בחירות סוערות שרדפו זו את זו, משבר פוליטי שלא היה כמותו במדינת ישראל. משבר, שההיסטוריה של העת המודרנית מלמדת אותנו, שהצליח בעבר להחריב אומות ותיקות ומבוססות הרבה יותר ממדינת ישראל הצעירה, רק בת 73". הוא הוסיף כי "המחיר הכבד מכולם הוא הכרסום בחוסן הלאומי שלנו: כשכל קבוצה חשה מאוימת, כשכל אחד מתכנס בעמדותיו ובהשקפותיו – ובטוח שהצדק רק איתו, הניכור מעמיק מיום ליום. ניכור בין אנשים ובין קבוצות, שעלול חלילה להידרדר לכדי ניכור בין אזרחים למדינתם".
הנשיא היוצא, נשיאה ה-10 של המדינה, ראובן (רובי) רבלין התייחס בדבריו לכנסת למתח שבין היותה של מדינת ישראל יהודית לבין היותה מדינה דמוקרטית: "מדינה יהודית – היא לא דבר מובן מאליו. מדינה דמוקרטית – היא לא דבר מובן מאליו. ולא תהיה ישראל- אם היא לא תהיה דמוקרטית ויהודית, יהודית ודמוקרטית, בדיבור אחד".
ײו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי פנה להרצוג ואמר: מכובדי הנשיא הנבחר, אתה נכנס לתפקידך בתקופה קשה שבה החברה הישראלית מפוצלת ומפולגת מאי פעם. זהו איום קיומי של ממש על מדינת ישראל. סכנה שגדולה אפילו יותר מהגרעין האיראני".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן