Skip to content

הקסם של מטולה

למטולה יש קסם מיוחד, פעם היא הייתה אתר עלייה לרגל לנופשים ותיירים, עם מה שיש למטולה להציע – היסטוריה עשירה הספוגה בכל אבן, נופים מרהיבים, מעיינות ומפלים, אטרקציות בילוי, מבחר אפשרויות אוכל ולינה ומזג אוויר מפתיע בקיץ ואנשים נפלאים, אין כל סיבה שהיא לא תחזור להיות כזאת.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הכפר הוא קטן, בתיו שורותיים, אך סביבותיו – תאווה לעיניים"  באלה המילים נתאר המשורר והסופר הנודע דוד שמעוני נסע בתחילת אוגוסט 1949 לבקר במושבה מטולה.

פעם מטולה הייתה אבן שואבת לתיירים "קייטנים" קראו לזה פעם וכפי שמספק השלט שניצב בחזית מה שהיה "מלון חימוביץ" – "כבר בשנת 1901 נתפרסמה מטולה  כמקום קיט אידאלי בחודש הקיץ החמים, היה בה אויר צח ולא הייתה בה קדחת. הפרסומת הראשונה הייתה "למטולה תעפיל, את הקדחת תשפיל ואת עצמך תציל"

בית המועצה הוותיק של מטולה (צילום דן בר דוב)
בית המועצה הוותיק של מטולה (צילום דן בר דוב)
דוד אזולאי ראש המועצה הנמרץ של מטולה (צילום דן בר דוב
דוד אזולאי ראש המועצה הנמרץ של מטולה (צילום דן בר דוב

מטולה היא אחד מאותם מקומות  בארץ שבהם אתה יכול להרגיש קצת אירופה. רחובה הראשי של המושבה, רחוב הראשונים, מרוצף באבן ומשובץ בבתים אדומי רעפים  חלקם בני למעלה ממאה שנה אשר שומרו ושוחזרו ומספרים את סיפורה המרתק של המושבה, וכמובן הנופים מסביב של הרים ירוקים מעיינות, מפלים, מטעי פרי והשלווה שבאוויר.

דוד אזולאי ראש המועצה הנמרץ החליט כי מטולה תחזור למפת התיירות הישראלית ולוקח אותנו, קבוצת עיתונאים, לסיור מקיף במושבה תוך שהוא מספר על ההיסטוריה של  המקום , על מעלותיה של מטולה ועל התוכניות הרבות שיש לו לחידוש ולמתיחת פנים שיהפכו את המושבה אטרקטיבית יותר, כמו פיתוח רחוב הראשונים, הפיכת הגדר הטובה לאטרקציה תיירותית, מסלול "ויה פראטה" (טיפס על מצוקים) וארגון מספר פסטיבלים במהלך השנה.

ולא חסרות אטרקציות במושבה. לאורך רחוב הראשונים ניתן להתרשם מבניינים ותיקם בהם שוכנים עד היום רוב מוסדות הציבור של המושבה כמו : בית הראשונים, המשמש כמתנ"ס וכספרייה, היה בית הספר הראשון של המושבה. בית המועצה (ברח' הראשונים 8) נמצא בבית הפקידוּת, שנבנה כבר בשנת 1897. בבית התגוררו המדריכים החקלאיים ובהם אהרון אהרונסון.  לידו נמצאת המרפאה של המושבה, בית המציג את דמותו המרתקת של בעליו המקוריים – פרנץ ון דן הורן הולנדי שהגיע לארץ בשנת 1913 כתרמילאי ונשבה בקסמיה. הוא נדד ממושבה למושבה, נשא לאישה את צילה רוז'שנסקי בת מטולה, ואף השתתף בקרב תל חי.  בית הכנסת של מטולה היה במקורו בית חד-קומתי קטן שלא הזכיר במאום את בתי הכנסת המפוארים של מושבות העלייה הראשונה. בית העם משמש כיום כקפה־גלריה, ולידו ניצב מגדל המים, שנבנה מאוחר יותר על ידי הבריטים. ובכלל לאורך רחוב הראשונים תוכלו להתרשם ממבני המשק המקוריים שנותרו

מוזיאון בית האיכר (צילום דן בר דוב)
מוזיאון בית האיכר (צילום דן בר דוב)

מוזיאון בית האיכר ששוכן ברחוב הראשונים – "בית האיכר", מהבתים הראשונים במושבה, משמר את מורשת המושבה. זהו המבנה היחידי שנותר במצבו המקורי, ללא כל תוספות בנייה. חדר הכניסה שימש כחדר משפחה ואירוח, ולידו היה חדר מגורים קטון. בחצר האחורית נראים המטבח וחדר האכילה הצמודים לבית. מבנה השירותים הקטן, שעמד בפינת החצר, לא שרד. הבית, שהיה מבנה ציבורי, שימש למגורי משפחות עובדי הציבור של מטולה. בשנות ה-30 של המאה ה-20 עבר להתגורר בבית הרב וינגוט, רבה של המושבה, ובשנות ה-60 הוא עזב את מטולה והשאיר את הבית למועצה המקומית, וזו הפכה אותו למוזיאון. המוזיאון מציג כלי בית וריהוט מקוריים, כלי עבודה, צילומים ומסמכים ישנים ודגם של אזור המושבה.

מוזיאון בית האיכר (צילום דן בר דוב)
מהמוצגים במוזיאון (צילום דן בר דוב)
מוזיאון בית האיכר (צילום דן בר דוב)
במוזיאון בית האיכר (צילום דן בר דוב)
במוזיאון בית האיכר (צילום דן בר דוב)
במוזיאון בית האיכר (צילום דן בר דוב)

מהר צפייה ובו המצפה לזכרו של דוד אלעזר (דדו), הרמטכ"ל התשיעי של צה"ל, נשקפת אחת התצפיות המרהיבות בישראל. קק"ל הציבה בו שלטים המכוונים אל האתרים הנצפים. המצפה, שפניו צפונה, חושף את נופי החרמון על שלוחותיו ואת נופי צפון הגולן על תליו – חרמונית, אביטל ובנטל. ממערב לחרמון משתרעת אל-מרג' (הבקעה), היא בקעת עיון. גם כפרי הבקעה ורכס ג'בל בלד א-שקיף עם מבצר הבופור (קלעת א-שקיף) נראים מכאן היטב.  מצפה רותם משלים את המבט מהר צפייה דרומה. גם כאן הנוף מרהיב. בהרי נפתלי נראים היטב כפר כילא שבלבנון, משגב עם, מנרה ופסגת רן נפתלי. לא הרחק מכאן, בעמק, מתנוססת הגבעה הגבוהה של תל אבל בית מעכה, המוקפת במטעי הנשירים של מטולה. מצפה רותם משלים את המבט מהר צפייה דרומה. גם כאן הנוף מרהיב. בהרי נפתלי נראים היטב כפר כילא שבלבנון, משגב עם, מנרה ופסגת רן נפתלי. לא הרחק מכאן, בעמק, מתנוססת הגבעה הגבוהה של תל אבל בית מעכה, המוקפת במטעי הנשירים של מטולה. חדי עין יוכלו להבחין גם באגמון החולה קק"ל בין יישובי עמק החולה. פסגות צפון הגולן – אביטל, בנטל, אודם, ורדה וחרמונית – נראים גם הם מכאן, ולמרגלות מטולה נראה הנקיק שבו נמצא מפל התנור. המצפה מנציח את זכרו של רותם גיל, בן מטולה

מפל התחנה (צילום דן בר דוב)
מפל התחנה (צילום דן בר דוב)

.

פארק המעיין, המעיין של מטולה הוא אתר היסטורי. במקום הזה שכן הכפר הדרוזי אום תאללה ובו התיישבו  משפחות המייסדים עד שעברו ליישוב הקבע – לרחוב הראשונים שבמעלה המדרון. המעיין שימש במשך שנים רבות כמקור המים היחיד של הכפר ושל המושבה. התושבים העבירו מים לבתיהם בפחים או בנאדות שהעמיסו על בעלי חיים.

האנדרטה החדשה לזכר חללי צד"ל (צילום דן בר דוב)
האנדרטה החדשה לזכר חללי צד"ל (צילום דן בר דוב)

לפני מספר ימים נחנכה בצפון המושבה סמוך למה שהיה "גדר הטובה" אנדרטה לזכר חללי צד"ל. האנדרטה החדשה כוללת רחבת הנצחה ובה נר התמיד, דרך הנצחה ואזור תצפית. האנדרטה משתרעת על פני 2,800 מ"ר. היא החליפה את האנדרטה המקורית, שהוקמה בסמוך לכפר מרג' עיון שבדרום לבנון, ופוצצה על-ידי כוחות חיזבאללה לאחר הנסיגה מלבנון בשנת 2000.  האנדרטה בנויה מבטון חשוף ועל קירותיה מוטיבים הלקוחים מהאנדרטה המקורית. על האנדרטה נחרט, בעברית ובערבית, המשפט: "נזכור את חללי צבא דרום לבנון שנפלו על משמרתם בהגנה על עיירות דרום לבנון ויישובי הצפון בישראל", והיא מספרת את סיפור הגבורה של לוחמי צד"ל ומפקדיו.

מלון מטיילים (צילום דן בר דוב)
מלון מטיילים (צילום דן בר דוב)
הבריכה המקסימה של מלון ארזים הוותיק (צילום דן בר דוב)
הבריכה המקסימה של מלון ארזים הוותיק (צילום דן בר דוב)

גם מבחינת לינה יש לא מעט אפשרויות במטולה, למושבה היצע של כ 250 חדרי אירוח, החל מצימרים קסומים ברחבי המושבה ועבור דרך מלון ארזים הוותיק ומלון רשת מטיילים ועוד. רוב המלונות מרוכזים ברחוב הראשונים, הרחוב הראשי והתיירותי והצימרים פזורים להם ברחבי המושבה. אז קחו לכם חופשה קצרה  במטולה , זו אפשרות מצוינת לטייל במטולה עצמה, באזור אצבע הגליל והגליל העליון. ליהנות ממסלולי מים, פינות מוצלות, מסעדות ובתי קפה במגוון טעמים ומחירים עם נוף משגע ואנשים מקסימים.

מוותיקי המושבה, אנשים שפוגשים תוך כדי שיטוט (צילום דן בר דוב)
מוותיקי המושבה, אנשים שפוגשים תוך כדי שיטוט (צילום דן בר דוב)

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן