Skip to content

הוועדה לחקירת אסון מירון מזמינה עדים להעיד לפניה

הוועדה הוציאה היום קול קורא ודרשה מועדת החמישה, המועצה האזורית מרום הגליל, המשרד לביטחון פנים, משרד הפנים ומשרד הדתות להעביר לידיה את התוכניות הנוגעות להיערכות ו/או פקודות המבצע שהוצאו לקראת האירוע ואת האישורים שניתנו על ידי הגורמים השונים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מימין לשמאל – השופטת מרים נאור, נשיאת העליון, אסתר חיות, אלוף מיל' שלמה ינאי, הרב מרדכי קרליץ (צילום: הרשות השופטת)

וועדת החקירה הממלכתית לאסון הר מרון עליה החליטה ממשלת ישראל ולאחר שפגשה אמש עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, התכנסה היום (שני) לישיבתה הראשונה והחליטה  לפרסם בארבעה עיתונים יומיים קול קורא המזמין את הציבור לפנות אליהם בעניין האסון. על פי החלטות הוועדה כל מי מהציבור שמבקש להעיד בפני הוועדה מתבקש למסור את תמצית עדותו בכתב בטרם יוזמן להעיד בפניה. להלן לשון ההחלטה:

1 .יפורסם בארבעה עיתונים יומיים, מהם שלושה במגזר החרדי, קול קורא לציבור, בזו הלשון: "ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון מזמינה את הציבור לפנות אליה בנושאים הבאים:

א. כל המבקש להעיד בפני הוועדה בעניין נסיבות האסון מבקש לפנות בכתב ולמסור את תמצית עדותו בתוך 14ימים מיום הפרסום.

ב. מי שהתריע בעבר על כשלי בטיחות באתר מירון, ובפרט בשטח הר מירון ובמהלך הילולת הרשב״י, מתבקש לפנות לוועדה בכתב בתוך 14 ימים מיום הפרסום. לפנייה יש להמציא העתק התלונה (אם הייתה בכתב), או לתאר הנסיבות בהן נמסרה (אם הייתה בעל פה). כן יובהר אם התקבלה תגובה ומה הייתה, ותצורף לפנייה במידה וניתן.

ג. מי שמבקש להציע הצעות בעניין הבטיחות במקומות הקדושים, ובהר מירון בפרט, ימציא את הצעותיו בתוך 20 ימים מיום הפרסום. יובהר כי הוועדה אינה מתחייבת לזמן לעדות את כלל הפונים, והיא תפעל על פי שיקול דעתה".

2 .כדי להסיר כל ספק בדבר משמעות החלטתנו מיום 2021.07.04 ,אנו מבהירים כי משטרת ישראל, ועדת החמישה, המועצה האזורית מרום הגליל, המשרד לביטחון פנים, משרד הפנים ומשרד הדתות מתבקשים להעביר לוועדה את תוכניות ההיערכות ו/או פקודות המבצע שהוצאו לקראת האירוע ואת האישורים שניתנו על ידי הגורמים השונים. והכל על פי לוחות הזמנים שנקבעו בסעיף 10 להחלטת הוועדה מיום 2021.07.04 .

3 .הרשות לאכיפה במקרקעין במשרד האוצר מתבקשת להעביר לוועדה תרשים של כל המבנים, לרבות המבנים הארעיים שהיו קיימים ביום האסון. יפורט הסטטוס של כל מבנה לרבות מחלוקות. יצוין האם המבנה הוקם כחוק; האם ישנם צווי הריסה או צווים שיפוטיים אחרים בגין המבנה; האם המבנה עומד על תילו ואם לא – מתי הוסר. כן יסומנו הרחבות בהן הודלקו משואות. הרשות מתבקשת לתעד, אם טרם נעשה הדבר, את המעבר מאתר המשואה של "תולדות אהרן" אל מקום האסון, ואת מקום האסון עצמו באמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשותה. אם הדבר ניתן, יועברו המסמכים או לפחות חלקם לוועדה בתוך 15 ימים, על מנת שיסייעו בידי חברי הועדה בהכנה לסיור במקום.

4 .יועברו לוועדה כל המסמכים מזמן אמת שנאספו בחקירות המשטרה ומח"ש. בשלב זה לא יועברו עדויות. מי שמבקש להתנגד להעברת עדותו לוועדה – מתבקש לפנות לוועדה בתוך 10 ימים ולנמק את התנגדותו.

5 .מנהל התכנון במשרד האוצר יעביר לוועדה בתוך 30 ימים מהיום תכניות בניין עיר הנוגעות לאתר שהוגשו לוועדות התכנון, ככל שהיו כאלו, תוך ציון מה עלה בגורלן, בצירוף פרוטוקולים או סיכומי ישיבות ככל שהיו. מסמכים שיש להעביר לוועדה על פי החלטה זו יועברו לכתובת הדואר האלקטרוני של הוועדה: [email protected] ובראש הפנייה יצוין נושא הפנייה (כגון: מסמכים לפי סעיף 1 להחלטה מיום 12.07.2021). דרך נוספת למסירת מסמכים לרוצה בכך היא באמצעות הדואר: ת.ד 34603, שטנר 5 ,ירושלים.


מינוי הוועדה

אמש, בפגישת מנדלבליט עם ראשי הוועדה השופטת נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור, האלוף (מיל') שלמה ינאי והרב מרדכי קרליץ, חזר היועץ המשפטי לממשלה ועמד על החשיבות הרבה שהוא רואה בעבודתה של הוועדה, ביכולתה להגיע לחקר האמת ולגבש המלצות שימנעו הישנות מקרים טראגיים כדוגמת האסון שהתרחש בהר מירון בהילולת ל"ג בעומר.
בשים לב למאפייניה הייחודיים של ועדת החקירה הממלכתית, המנדט הרחב שניתן לה, ועיתוי הקמתה אל מול השלבים הראשוניים של החקירות הפליליות המתנהלות, הדגיש היועץ המשפטי לממשלה כי נכון לתת קדימות ועדיפות לעבודת הוועדה. בהקשר זה, גם מסר היועץ המשפטי לממשלה לחברי הוועדה כי בעקבות התייעצויות שקיים עם פרקליט המדינה, ראש אגף חקירות בלהב 433, ראש המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), וגורמים בכירים נוספים במערכת אכיפת החוק, ועל דעתם, הוא החליט כי עקב הקמה ועבודת הוועדה הממלכתית לחקירת האסון,, יושהו המשך החקירות הפליליות המתנהלות בקשר לאירוע.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן