Skip to content

באר שבע: פרשת הגננת החשודה בהתעללות בגנון לילדים – צו הפסקה לשנה על פעילות הגנון

פסק דין תקדימי - שופטת בית המשפט השלום הורתה על הפסקת פעילות לשנה של גנון שמנהלתו מוחשדת בהתעללות. יודגש כי הצו ניתן בטרם הסתיים ההליך הפלילי נגד הגננת ולמרות שלא הואשמה והורשעה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית משפט השלום בבאר שבע הורה היום (שלישי) להפסיק פעילות גנון / משפחתון בבאר שבע  למשך שנה. צו ההפסקה ניתן למרות שכנגד הגננת החשודה עדין מתנהל הליך פלילי והיא טרם הורשעה. בכל נקבע תקדים לפיו עסק הנותן שירות לילדים נסגר בטרם הורשעו בעליו בהליכים פליליים.

מדובר בבקשה תקדימית שהגישה פרקליטות מחוז דרום לבית משפט השלום בב"ש, לפי חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, להוצאת צו הפסקה שיפוטי נגד "גן רננים" בב"ש, בניהולה של הגננת רותי סאלם, אשר על פי החשד נהגה באלימות פיזית כלפי קטינים חסרי ישע בגן שהפעילה. לבקשה זו קדמו צווי הפסקה מנהליים, שהוצאו לתקופה המקסימאלית על ידי אגף הפיקוח על מעונות יום ומשפחתונים במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

באשר להליך הפלילי, החליטה הפרקליטות להגיש נגד הגננת כתב אישום, בכפוף לשימוע, בחשד לביצוע עבירות של התעללות, תקיפת חסר ישע והשארת ילד ללא השגחה ראויה. בבקשה למתן צו הפסקה שיפוטי נגד הגן ביקשה המדינה, כי יאסר על הגננת להפעיל מעון לפעוטות בכל כתובת וגם למספר מצומצם של ילדים, וזאת לטענת המדינה, מאחר ונשקפת ממנה מסוכנות לשלומם של הפעוטות השוהים במעון.

המעון שנסגר לשנה (צילום מתוך גוגל מפות CC)

שופטת בית משפט השלום בב"ש נעם חת מקוב, קיבלה כאמור את עמדת הפרקליטות וקבע, כי קיים סיכון לשלומם של הפעוטות השוהים במסגרת שהפעילה הגננת החשודה בעבירות פלילית כלפי פעוטות ובכך יש הצדקה למתן צו הפסקה שיפוטי. מקוב ציינה בפסק דינה, כי "די בסרטונים שצפיתי בהם כדי לקבוע כי נצפתה בהם תמונה שכללה לעיתים חוסר השגחה ופיקוח על הפעוטות שהעמידו את הפעוטות לעיתים בסכנה פיזית (עד כדי נפילה מסל קל תלוי), לעיתים חשפו אותם להצקה מתמשכת מצד פעוטות אחרים ולעיתים חשפו אותם לאנשים שבאו עם כלי עבודה לבצע תחזוקה בפעוטון. בנוסף התגלתה תמונה של התנהלות אגרסיבית עקבית החל מאופן ההשכבה, ההושבה וההחזקה של הפעוטות, ועד הפרדה בין ילדים רבים שלעיתים נעשתה תוך הפלתו של אחד מהם". כאמור, נקבע בפסק הדין כי הצו יעמוד בתוקפו למשך 12 חודשים, אך צוין, כי אין בפרק הזמן הזה כדי למנוע הגשת בקשה לבית המשפט להארכת הצו.

הגננת שיוצגה על ידי עורך הדין מוטי יוסף טענה כי יש לדחות את הבקשה להוצאת צו הפסקה שיפוטי. לטענתה, סעיף 33 לחוק הפיקוח, עליו נסמכה הפרקליטות נועד למקרים קיצוניים בלבד והרף הראייתי המנהלי הנדרש לשם הוצאתו חייב להיות גבוה, כלומר אפשרות לקיומה של פגיעה מידית בשלומם של הפעוטות אם הגן לא ייסגר. במקרה זה לטענתה, הצו המנהלי הוצא עוד לפני שהסתיימה החקירה המשטרתית, חקירה שלא ברור מתי תסתיים אם בכלל ואם יוגש בסיומה כתב אישום.  עד טענה הגננת כי הפרקליטות רמסה את זכויותיה כאשר הוציאה את הצו השני (צו סגירה א.מ) החל גם על הפעלת משפחתון לשישה ילדים. היא טוענת כי בצו הראשון בחר הממונה שלא לכלול הגבלה על משפחתון כך שהפעלת משפחתון לפחות משבעה פעוטות לא נאסרה עליה ולמרות זאת הוצא הצו השני מכוח סעיף 63 לחוק הפיקוח והגננת אף נחקרה בשל הפרה לכאורה של הצו המנהלי הראשון, נעצרה ולטענתה הושפלה ובוזתה.
סאלם גם טענה כי בסרטונים שהוצגו בפני בית המשפט אין כל הצדקה להוצאת הצו המבוקש. למעט סרטון אחד בו נראית המשיבה מכה ילד על הפה, כשלאחר מכן מתברר כי אותו ילד נשך קודם לכן ילד אחר, וכי כל הסרטונים האחרים אינם מגיעים לרף הפלילי וגם את אותו סרטון בו היא נראתה מכה לילד, ראוי לשים בהקשר. ולכן לטענתה אין מדובר בסיכון חד משמעי מהמשך הפעילות של המשיבה בגן ואין סכנה ממשית לשלום הקטינים ועל כן אין הצדקה להוצאת הצו.
בסופו של דבר השופטת הכריעה כי  על פי "העולה מן המקובץ הוא כי אני נעתרת לבקשה ונותנת צו הפסקה שיפוטי (כלומר מאריכה את הצו שניתן כצו ביניים), אולם תוחמת אותו בזמן כך שיעמוד בתוקפו למשך 12 חודשים מהיום", והוסיפה כי  אין בכך כדי למנוע הגשת בקשה להארכת תוקפו של הצו ואין בכך כדי למנוע הגשת בקשה לצו הפסקה שיפוטי בהתאם לסעיף 34 לחוק הפיקוח ככל שיוגש כתב אישום כנגד המשיבה (רותי סאלם א.מ). נעם חת מקוב פסקה כי בשל ההשלכות של הצווים על פרנסתה של הגננת היא איננה פוסקת צו להוצאות משפט.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן