Skip to content

הודעת בנד אנד גריס מוכיחה – הbds דווקא עובד

אין ספק, הודעתה של הנהלת בן אנד ג'ריס שמה קץ לספקנות - תנועת הBDS ששמה שלה מטרה למנוע מסחר, אירועים ועוד בידי ישראלים או על ידיהם בשטחים הכבושים עובדת - עובדה. הכותב הנו יועץ תקשורת וחוקר BDS (מאמר דיעה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ינאי דוד מגדל (צילום באדיבות הכותב)

הודעתה של בנד אנד גריס להפסיק לשווק את מוצריה בהתנחלויות לא נולדה בתוך חלל ריק ואליה קשורות שני אירועים אותם תנועת החרם הBDS הצליחה למנף. הראשון מבצע שומר חומות האחרון בעזה והשני הוא הימצאותו של נשיא דמוקרטי בבית הלבן.
בכל סבב לחימה ארגונים ופעילים פרו פלסטינים יוצאים לבליץ תקשורתי ברשתות החברתיות אותו מלווים מנעד רחב של האשטגים גרוטסקים ושקריים כמו אפרטהייד ישראלי, רצח העם הפלסטיני(Palestinian genocide) ואפילו כאלו עם הקשרים להאשטגים פופולריים אחרים כמו האשטאג הפופולרי של תנועת בלק לייבס מטר אנחנו לא יכולים מאז 1948 (we cant breath since 1948).
את ה'פרחים' להצלחה האדירה מבחינת הפעילים הפרו פלסטינים צריכה לקבל תנועת החרם על ישראל, הbds, הפועלת מאז שנת 2005 לשנות את הטרמינולוגיה של הסכסוך באמצעות שקרים ורבעי אמיתות, זאת במסגרת מאמץ לשנות ולעצב את דעת הקהל הציבורית במדינות בהן היא פועלת. בסבב הלחימה האחרון, ניכר שהיא השיגה הצלחה לא מבוטלת ומדאיגה בגזרה זו. הbds, פועל להחדיר שלושה מושגים לתודעה הבינלאומית בכל הנוגע לסכסוך: אפרטהייד, קולוניאליזם וטיהור אתני. שלושת המושגים האלה ממסגרים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני באור שמקבע את תמונת הכוחות של חזק ועושק אל מול חלש וקורבן.


בעוד שבסבב הלחימה האחרון ראינו גיבוי בינלאומי רחב וחסר תקדים כאשר מדינות רבות באירופה הניפו את דגל ישראל מעל מוסדות שלטון כאקט הזדהות עם ישראל. זהו תוצר ישיר של מדיניות שמפעילה ישראל שממקדת את מאמציה ההסברתיים בדרגים רשמיים של מדינות שונות, אבל באותה עת זונחת כמעט לחלוטין את הניסיון ולהשפיע על דעת הקהל הציבורית במדינות זרות.

הBDS הקים מערך אדיר וזרועות בכל הפלטפורמות הדיגיטליות, מטפח בקפידה קשרים עם ארגונים חברתיים כמוBLACK LIVES MATTER  וMETOO שעוזרות לו להציג עצמו כתנועה חברתית בעלת אג'נדה של זכויות אדם ושוויון חברתי. באינסטגרם אפשר לראות פוסטים רבים של פעילי BLACK LIVES MATTER וMETOO שמתייגים בפוסטים שאינם קשורים ישירות לסכסוך הישראלי-פלסטיני תיוגים שוליים בגוף הפוסט כמו FREEPALESTINE או   BDS. עבור גולשים רבים מתקבל הרושם שהמאבק של תנועות אלה, השואפות בעיקרן לצדק ולשוויון חברתי, זהה לזה של הBDS.

בן אנד ג'ריס (צילום בדיבות המשווק המורשה)

הBDS בוחר את הקרבות שלו בקפידה ומפעיל לחץ על ארגונים וחברות שהוא חושב שהוא יכול לנצח בהן, כמו פומה, סודה סטרים וקוקה קולה. הודעתה של חברת בן אנד ג'ריז הפכה אותה לחברה המסחרית האמריקאית הגדולה הראשונה שיוצאת למהלך כזה אבל זהו אינו הפרס היחידי של הBDS. הBDS מתמודד עם ביקורת נוקבת המאשימה אותו באנטישמיות כאשר הוא מצדו טוען שאנטי ציונות אינה כזו. העובדה שחברת בן אנד גריס הוקמה על ידי שני יהודים אמריקאים ללא ספק תשרת את הנרטיב של הארגון בהיבט התקשורתי וימנף את הטיעון שאפשר להיות אנטי ציוני גם בלי להיות אנטישמי. הישג הודעת חברת הגלידות הוא ההישג השני הגדול שרשם הBDS לאחר מבצע שומר חומת והוא מתווסף לפרסום של מכתב העובדים יהודים של גוגל ואפל שקרא להחרים את ישראל. זהו תקדים מסוכן ופרס ענק לBDS, שבחלומותיו הגדולים ביותר לא דמיין שישיג הישגים כאלו מרשמים מבחינתו במועד הנוכחי. ההודעה של בן אנד ג'ריס כמו גם מכתב העובדים של גוגל ואפל מהווה תוצאה ישירה של האסטרטגיה של הBDS המתמקדת בשינוי דעת הקהל באמצעות התקשורת. עם זאת חייבים להגיד שיתכן והחלטת בן אנד ג'ריס עוד תשתנה\תבוטל. הכל תלוי עד כמה הלובי הישראלי בארה"ב ילחץ על פוליטיקאים האמריקאים לפעול ולאיים על החברה באמצעות חקיקה. והיו תקדימים כאלו כאשר בתי נבחרים במדינות דרומיות בעלות רוב רפובליקני קבעו שכל חרם על ישראל יענה בחרם על החברה במדינה בארה"ב.

הבנות והסברה מול ממשלות זרות היא חשובה וניכר שלישראל יש הישגים בגזרה זו. אבל ממשלים נבחרים על ידי ציבור ואם מדינת ישראל לא תפעל לשנות ולעצב את דעת הקהל באירופה ובארה"ב באמצעות הרשתות החברתיות וכלי התקשורת בדיוק כפי שהBDS עושה, ישראל עשויה למצוא עצמה מנסה להסביר את המלחמה הבאה בעזה או בכל חזית אחרת, אל מול ממשלות שנבחרו על ידי ציבורים שחושבים שישראל היא מדינת אפרטהייד קולוניאלית שמאז 1948 מבצעת טיהור אתני תוך נישול תמידי של הפלסטינים מזכויות האדם הבסיסיות ביותר.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן