Skip to content

ארגון זכויות אדם בעזה מאשים: ארגוני הטרור מאפסנים חומרי נפץ מתחת לבתי אזרחים

ארגון זכויות האדם בעזה מאשים באומץ לב את החמאס ואת ארגוני הטרור האחרים ברצועה בהפרה בוטה של אמנות ז'נבה ושל של המשפט ההומניטארי הבינלאומי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

אזרח פלסטיני תושב עזה נהרג אתמול (שישי), 14 בני אדם נפצעו, מתוכם 6 ילדים בפיצוץ שהחריב בניין בן 3 קומות באזור השוק אל זאוויה שבעזה. נזק נגרם גם לחנויות הסמוכות לבניין. כך דווח אתמול (שישי) ארגון זכויות האדם הפלסטיני בעזה.
על פי תחקיר הארגון –  PCHR,  אירע פיצוץ עז ביום חמישי, 22.7.21, בסביבות השעה 08:25, בבית מגורים בשוק הפופולרי אל-זאוויה שבמרכז העיר עזה. שוק שאליו נוהרים בדרך כלל אלפי פלסטינים לרכישת סחורות מסוגים שונים. כתוצאה מכך קרסו חלקים מהבית בן שלוש הקומות ואזרח בשם עאטה אחמד עבד אלרחמן סקאללה, בן 68, מאזור שוק אל-זאוויה, ו-14 בני אדם נוספים, בהם 6 ילדים, נפצעו. מקורות רפואיים תיארו את פציעות הפצועים בין קל, בינוני וקריטי. כמו כן, כמה בתים וחנויות סמוכים ניזוקו חלקית.

הבניין שקרס (צילום: GAZA NOW)

אשום: החמאס אפסן חומרי נפץ מתחת לבניין

מחקירת השטח עולה כי התקרית התרחשה כתוצאה מפיצוץ מטעני נפץ גדולים שאוחסנו בתוך הבית. יצוין, כי האזור שמסביב לבית עמוס בבתים ובחנויות בתוך השוק הגדול והפופולרי ביותר ברצועת עזה. כמו כן, הפיצוץ התרחש במקביל ליום השלישי של חג הקורבן, כך שאם הפיצוץ היה מתרחש שעה לאחר מכן, מספר ההרוגים והפצועים היה גדול יותר.

בעקבות התקרית פרסם ד"ר עצאם אל-דאליז, ראש ועדת המעקב הממשלתית בעזה, הודעה בה הבהיר כי הוועדה נתנה מיד הנחיות לרשויות הנוגעות בדבר, לרבות משרד הפנים והביטחון הלאומי, לעקוב אחר האירוע, לחקור את נסיבותיו ולזהות את הסיבות להפסקת הישנותן של אירועים אלה ולהתמודדות מידית עם השלכותיה בשטח ובחברה.

פינוי הפצועים (צילום: GAZA NOW)
צילום: GAZA NOW

ראשי PCHR מדגישים כי השימוש בחפצים אזרחיים כדי להציל או לייצר חומרי נפץ מהווה הפרה ברורה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי, ובמיוחד אמנת ג'נבה הרביעית משנת 1949 ופרוטוקול  לאמנות ג'נבה. ארגון הזכויות מציין כי אירוע זה מהווה הפרה של הזכות לחיים, כפי שנקבע בסעיף 6 של האמנה הבינלאומית בדבר ימין אזרחי ופוליטי, שהממשל בעזה נענה לה בחיוב באפריל 2014. PCHR סבור כי הישנותם של מקרים כאלה מהווה איום על הזכות לחיים ומעמידה את חיי האזרחים בסכנה בלתי מתקבלת על הדעת ובלתי מוצדקת. ארגון הזכויות פרסם הודעה לפיה הוא מצר על כך שאירוע זה גרם לפגיעה באזרחים ומביע סולידריות ותמיכתו בהם ובמשפחותיהם. ארגון הזכויות שב ומדגיש כי הוא הזהיר שוב ושוב מפני הסכנה של אחסון או שמירה של חומרי נפץ על ידי ארגונים חמושים באזורים אזרחיים ומגורים.

ארון הזכויות חושף: מקרים דומים בהם נהרגו בכירי ארגוני טרור

כאן המקום לציין כי  PCHR מדגיש כי אירוע זה אינו הראשון מסוגו, שכן בשנים האחרונות קדמו לו תקריות דומות רבות, שהחרימו עשרות סיבתיות והרסו בתים ונכסים אזרחיים רבים; התקרית הקודמת הבולטת ביותר הייתה כאשר אירע פיצוץ אדיר בבית של מפקד צבאי של ארגון הג'יהאד האסלאמי במחנה הפליטים אל-בוריג' בשנת 2008.  כתוצאה מכך נהרגו המנהיג, אשתו וילדיו בנוסף ל-3 אזרחים מהבתים הסמוכים, בהם שני ילדים ו-60 אזרחים נוספים נפצעו, בהם 23 נשים ו-20 ילדים.  יתר על כן, פיצוץ אדיר אירע בתחילת השנה בבית חאנון ב-23 בינואר בתוך בית השייך לחבר באחת הארגונים המזוינים הפלסטינים; שתי משפחות כבשו את הבית, ובסך הכל עשרה בני אדם, בהם חמישה ילדים ושלוש נשים. כתוצאה מהפיצוץ נפצעו 47 תושבים ושכונות, בהם 19 ילדים ו-15 נשים.

ארגון הזכויות  קורא לרשויות המוסמכות (חמאס א.מ) לאכוף אמצעים מחמירים, לרבות איסור על אחסון חומרי נפץ באזורים מאוכלסים, כדי למנוע הישנות של טרגדיות דומות ולשמור על חיי אזרחים ומאפייניהם.  הארגון מדגיש כי ההתעלמות המתמדת מדרישות כאלה מתריעה על סיבתיות אזרחיות נוספות ומעניקה לטרגדיות אחרות, כמו גם מתן תירוצים נוספים לכיבוש הישראלי לפגוע באזרחים ובמאפייניהם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן