Skip to content

פסטיבל עכו לתיאטרון אחר יתאפיין השנה במופעי פרפורמנס, תיאטרון חפצים, וירטואל ריאליטי ותיאטרון מחול

בפסטיבל שיתקיים בחוה"מ סוכות 21-24 לספטמבר 2021, יופיעו מאות שחקנים ופרפורמרים, שיעלו עשרות מופעי תיאטרון, הצגות רחוב ומופעים חדשים, 8 בכורות, 4 הצגות במה קצרות, אירועי חוצות ומגוון מופעי לילה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אולמות האבירים והמרחב הציבורי הציוריים של העיר העתיקה עכו, ישובו להכיל את אירועי הפסטיבל, לאחר שבשנה שעברה, התקיים במתכונת וירטואלית בעקבות משבר הקורונה. באירוע החשיפה לתכני הפסטיבל, מסר שלום שמואלוב המנהל האמנותי של פסטיבל עכו, כי "לאחר שנה מאתגרת שאילצה אותנו להעביר את פסטיבל עכו לאון ליין, אני שמח על החזרה למתכונת הרגילה של הפסטיבל ולחוויית התיאטרון הפיזית והמציאותית הקסומה שהוא מציע. משבר הקורונה יצר תקופה מאתגרת לעולם התרבות והתיאטרון ואנשיו, דבר הבא לידי ביטוי בחלק מתכני הצגות התיאטרון, הנותנות ביטוי אותנטי לכל אמני הבמה להביא את עולמם ואת המציאות שלהם כהווייתם. הועדה האמנותית ואני עבדנו ימים כלילות על מנת לאתר ולהביא את ההצגות הכי מעניינות, מרתקות, בועטות ומעוררות שיח לפסטיבל, כדי לייצר חוויה תרבותית חד פעמית לכל המבקרים".

הצצה לטעימות מהמופעים:

מה בפסטיבל?

\\ גדולות ונצורות: מחזה-מסע במקום אחד, חזיון נבואי דוקומנטרי

המגיפה נתנה אותותיה בנפש של כולנו. שנה של סגרים ובידודים בבתים, ושנה של ריבוי קולות מבחוץ. מציאות הסגרים הובילה אותנו לחקור ביטויים שונים של החוויה האנושית בזמן מצור, או צורות כאלה ואחרות של בידוד, ניתוק, או ריחוק חברתי. באמצעות עיון בביטויים ספרותיים, עדויות ותיעוד היסטורי של תגובות אנושיות למצור, ותוך הרכבת משקפיים של ההווה והסתמכות על החוויה האנושית שלנו, ומתוך קריאה וערנות לטקסטים וביטויים פוליטיים ואישיים שנכתבו בתקופת הקורונה, אנחנו בוחנים כיצד אנשים מגיבים לקולות מבחוץ? בציות ואמון, או בביקורת וספק?

ההצגה בוחנת את גבולות הפרפורמנס והפרקטיקה של המצור, מתוך קולאז' של נקודות מבט, תקופות, צלילים, צבעים, ומילים על עיר נצורה ומסוגרת, שבה דמויות שונות מוגבלות בתנועה בגוף או בזמן, בחלל.

כתיבה: בשמת חזן ומשה ולדמן

בימוי: בשמת חזן

\\ קרוי: מעבר ליש ולאין, תיאטרון דוקומנטרי

חייו המדהימים של ד"ר משה קרוי – פילוסוף, מיסטיקן ונביא זעם, גאון ומטורף – שעלה לגדולה בשנות השבעים ומת בנסיבות מסתוריות בסוף שנות השמונים – היו מסע בלתי מתפשר אל האמת, המשמעות והאלוהים, על עוצמתו וסכנותיו. על בסיס כתביו של ד"ר קרוי וראיונות לתקשורת, ההצגה משלבת בין פילוסופיה, דרמה ביוגרפית, סלפסטיק, מוסיקה חיה, מעשי כישוף ותרגילי דמיון מודרך.

יוצרים: נעם רובינשטיין, עודד הירש, יונתן לוי

במאי: יונתן לוי

\\ אני יושב בחדר, וירטואל ריאליטי

ניסוי פרפורמטיבי העוסק ביחסים המורכבים בין האדם לטכנולוגיה. היצירה באה לבחון את הכוחות הפועלים בתוך מערכת יחסים זו, כיצד אנחנו מנווטים בין התועלת הבאה עם ההתמסרות למערכות טכנולוגיות אל מול המחיר הגלוי והסמוי אותו אנו משלמים מהתמסרות זו. היכן ממוקמים הסוכנות האנושית, האינטימית והגוף, שלנו, במציאות בה אינטראקציות חברתיות הולכות ונהיות מתווכות יותר ויותר.

במופע, יפגשו המשתתפים את AVA – שרות בינה מלאכותית המנסה לעמוד לשירותם ולשם כך להבין אותם טוב יותר. המפגש עם AVA יתקיים בחלל וירטואלי משותף ויציע משמעות חדשה לתפיסה של נוכחות, חלל וגוף.

המופע פותח במסגרת עבודת הדוקטורט של דניאל לנדאו באוניברסיטת הלסינקי.

יוצרים: מאת דניאל לנדאו בשיתוף עם אלון אפשטיין ומיכל אופנהיים

\\ רצח בהסכמה, תיאטרון סיפור פואטי

"רצח בהסכמה" פואמה  מאת איריס אליה כהן. נכתבה בעקבות סיפור הירצחה של אסתי אהרונוביץ ז"ל.. הפואמה נוגעת בסוגית האלימות נגד נשים שבקצה שלה רצח. היצירה משלבת גם  מונולוגים דוקומנטרים שנכתבו במרכז למניעת אלימות במשפחה.   הטקסטים מזכירים לנו שאלימות מגדרית חוצה גבולות של זהות, היא קשורה ביחסי כוח, בנורמות חברתיות והיא מאיימת על החירות ועל החופש של כולנו.

מאת: איריס אליה כהן

במאית: חנה ואזנה גרינוולד

\\ בימי כתר, דיוקן פרפורמטיבי

״בימי כתר״ הוא פורטרט פרפורמטיבי, שנשבר במפגש עם הזמן, התנפץ במנסרת המגפה, ובקע החוצה דרך 7 נשים בעשורים שונים לחייהן.

הצופה מוזמן לנוע בתוך מארג עדויות וידאו וסאונד, לבחון דרכן את דופק הזמן והחריטות הטרנספורמטיביות. זהו ניסיון להשאיר גלעד לקולה של נשיות בתקופה הנוכחית. נשיות המבקשת למרות הכל לראות את ההזדמנות לצמיחה בתוך השבר ולתהות על נקודת המפגש בין החיים ליצירה בתקופה של שינוי .

יצירה מאת: לילך דקל-אבנרי וקבוצת פאתוס מאתוס

\\ לפני מי להשתחוות? תיאטרון פרפורמנס

חמישה שחקנים בחיפוש אחר תשובה לשאלה עתיקה: מדוע אנחנו כל כך זקוקים לחוק והאם יש דבר כמו מוסר אוניברסלי? דרך רצף של פרגמנטים הלקוחים מרגעים שונים מהספרות, ההיסטוריה והפילוסופיה, הם פוגשים את הרודן, הסרבן, המ קונספט, בימוי ומוזיקה: אילאיל לב כנען

יוצרים שותפים: יאיר סגל ונועה סומר כהן

\\ קלאבשת – אזיקים, דרמה

ארבעה נידונים למוות. ארבעה סיפורי רצח שונים. חוקיות משתנה. סוהרת אחת שמשתמשת בכוח שלה על מנת לנסח חוקים חדשים בין המגדרים. מי אשם? החברה? אישיות האדם? הסללת החברה?

הקהל מתפקד כאורחים של הנידונים למוות. עדים אחרונים של חייהם. במפגש גורלי זה נחשפים הסיפורים השונים של הרוצחים, והניסיון שלהם להיאבק ביצר האלים שניווט אותם בדרכם האחרונה.

ההצגה בשפה בערבית עם כתוביות בעברית.

מחזה: טארק אלסייד, איסי ממנוב

במאי: מוחמד עיד

\\ TOYZZZZZZ, תיאטרון מחול

ברוכים הבאים למסיבת הכאוס של TOYZZZZZZZZ! חווית מחול ומוזיקה חיה בדיוניסיה של פלסטיק, תנועה וחגיגת רגשות. תזמורת הצעצועים של איגור קרוטוגולוב יחד עם תשעה מופיעים-רקדנים יהפכו יחד במטמורפוזה משותפת, כאב לקתרזיס, עצב לכוח, חיים ופלסטיק למוסיקה.

הקהל מוזמן לקחת חלק בחגיגה, להיזכר בכוח של הילדות בעוצמות של הבגרות, להרגיש, לתקשר ולשחק מעבר לתכתיבי החברה. חומריות, קפיטליזם ופופ יהפכו לחומרי גלם של משחק, בו נרפה אל האנושיות הבסיסית, היצרית, עם כל מה שהיא יכולה להציף, בכל מצב. אולי כך, נצליח יחד להוליד תרבות חדשה, גם אם לזמן קצר.

יוצרת, במאית, כוראוגראפית ומעצבת תלבושות: אור מרין

צילום: שרה פלד

במה קצרה – 4 הצגות קצרות (30 דקות):

\\ בדדה, תיאטרון בובות וחפצים

עבודת סולו אינטימית המזמינה הצצה אל שגרת החיים של ״בדדה״- אישה שחיה לבד בדירתה הקטנה, ואין לה קשר עם החוץ. מתוך כך היא יוצרת יחסים עם הבית עצמו וחפציו, מזינה וניזונה מעולם פנימי, חרדתי ועשיר בדמיון.

יוצרת ושחקנית- שי פרסיל

\\ קורס הכנה ללידה, תיאטרון פרפורמנס

שיעור פרפורמטיבי, המבוסס על תכנים מתוך קורס הכנה ללידה, עם דגש על השליה האנושית, איבר חד פעמי, קסום ומסתורי.

המופע בשפה האנגלית

יוצרת ופרפורמרית: אורי לנקינסקי

\\ מוות קטן, תיאטרון פרפורמנס

לאמא שלי ולי יש את אותן ידיים. נשיות אבל גסות, עור יבש שציפורנים שגדלות ארוכות וחזקות ואגודל שמתכופפת לתשעים מעלות, כנראה שריד אבולוציוני לשנים בהן היינו צריכות לחתוך תפוחי אדמה מעל סיר רותח או לדחוף אורז לתחת של עוף. גם לסבתא שלי גרציה היו כאלה,  וגם מימי הבת שלי קיבלה אותן, רק בלי האגודל , בשביל לגלול אין בו צורך .

יוצרת ושחקנית: מיטל רז

\\ הכובשים פינת אלנבי, תיאטרון מחול

בתוך חברה זרה על אדמה מוכרת נור נקלעת לתפר שבין הזהויות הערבית-פלסטינית והיהודית-ישראלית. היא מתחילה את מסעה בהיטלטלות בין אותיות ומילים לשפה הזו ולשפה הזו למבטא הזה או למבטא הזה, גם המילים כמוה רודפות אחר זהותן שאבדה. היא המחנכת, הקהל התלמידים וזה שיעור ערבית. חמש יחידות לפחות למרות שהיא עצמה עשתה רק שלוש.

במאים יוצרים: נטע מידן | שקד שנלר

פרפורמרית יוצרת: נור גראבלי

אירועים מיוחדים 

\\ מזמורים מהספר האדום, תיאטרון פרפורמנס- מופע מקהלתי חזותי של שירה, תנועה, סאונד ועבודת חפצים.

\\ מופע מחווה ליוסי מר חיים – ערב מחווה לאחד היוצרים המוזיקליים המקוריים והעתידניים ביותר שצמחו בארץ בהגיעו לגבורות. בליל של צלילים, מראות, כלים ומכשירים מכל התקופות אשר יחד מספרים את סיפורו של יוסי מר־חיים. מר חיים הוא זוכה פרס מפעל חיים מאקו"ם (2003) לצד אינספור פרסים ושבחים מטובי המבקרים ומהקפדנים שבמאזינים. אי אפשר להישאר אדיש ליצירתו.

\\ רכבת לילה מקהיר לעכו- תיאטרון יפו מציג, מופע מיוחד לפסטיבל עכו

\\ ערב מוסיקלי שכולו אחווה ודו קיום. שיאי קלאסיקה של המוזיקה הערבית בביצוע אמנים יהודים וערבים ומתוך מחזות הזמר המוצלחים בהפקת תיאטרון יפו.

\\ להקת בת – שבע: דקהדאנס 2021, מאת אוהד נהרין

\\ אי כנס – אומנויות המופע וטכנולוגיה: שילוב אמצעים טכנולוגים במופעי במה – מפגש אמנים ונציגי חברות טכנולוגיות

מופעי הפסטיבל מתקיימים במתחם אולמות האבירים מימי הצלבנים בלב עכו העתיקה, הפסטיבל בנוי משלוש מסגרות עיקריות: התחרות היוקרתית, שבה מוצגים מופעי "תיאטרון אחר", הצגות אורחות ותיאטרון רחוב ואירועי חוצות.

אתר פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר 2021

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן