Skip to content

השר כץ אישר לחתום על מזכר הבנות עם האיחוד האירופי לפתיחת השמים לתחרות

נחתם מזכר הבנות עם האיחוד האירופי לפתיחת השמים לתחרות. שר התחבורה: מזכר ההבנות שנחתם יאפשר לישראל להשתלב במרחב האווירי העולמי ולהגדיל את התיירות הנכנסת לישראל * סגן הנשיא האירופי הממונה על התחבורה: חברות התעופה של האיחוד האירופי יוכלו להפעיל מכל מקום טיסות ישירות לישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר התחבורה: מזכר ההבנות שנחתם יאפשר לישראל להשתלב במרחב האווירי העולמי ולהגדיל את התיירות הנכנסת לישראל * סגן הנשיא האירופי הממונה על התחבורה: חברות התעופה של האיחוד האירופי יוכלו להפעיל מכל מקום טיסות ישירות לישראל. ההסכם ההדרגתי הוא ייחודי לישראל

מאת עמי אטינגר

שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים ישראל כץ, אישר היום (יום חמישי) לרשות התעופה האזרחית (רת"א) לחתום על מזכר הבנות (MEMORANDUM OF CONSULTATIONS) עם נציגות האיחוד האירופי לפתיחת השמים לתחרות. חתימת ההסכם התאפשרה בתום שלושה ימים של דיונים ולאחר משא ומתן שנמשך יותר משלוש שנים.

 

שר התחבורה ישראל כץ

השר כץ ברך על חתימת המזכר וציין, כי הסכם השמים הפתוחים נועד להביא לליברליזציה בקווי התעופה בין ישראל לאירופה שתאפשר להוזיל את מחירי הטיסה בין ישראל ואירופה ולפתוח יעדי טיסה חדשים בכל רחבי אירופה ללא הגבלה. "אני רואה במזכר ההבנות שנחתם הישג גדול למדינת ישראל, שיאפשר לה להשתלב במרחב האווירי העולמי ולהגדיל את התיירות הנכנסת, וכתוצאה מכך תסייע לחוסנו של המשק ותיצור מקומות עבודה חדשים", הוסיף כץ.

מזכר ההבנות (MOC), שנחתם היום, מהווה שלב לפני החתימה על הסכם התעופה בראשי תיבות עם האיחוד האירופי, אשר כפוף לאישורו של שר התחבורה. במידה ונוסח ההסכם שהושג יאושר על ידי שר התחבורה, הוא יובא לאישור הממשלה, וייחתם בתוך מספר חודשים.
בכוונת השר כץ לקיים בשבוע הבא דיון בנושא, בהשתתפות חברות התעופה הישראליות , במטרה לשמוע את הערותיהם על נוסח הסכם התעופה עם האיחוד האירופי.

השר כץ ציין, כי הסכם התעופה ייבחן על פי שני מרכיבים עיקריים: קידום מדיניות השמים הפתוחים, שנועדה להגביר את התחרות, להוזיל את מחירי הטיסות ולהגדיל את מספר התיירים, לצד שמירה על חוסנן של חברות התעופה הישראליות.

בהתאם להנחיית השר כץ, הושגו הבנות עם רשות ההגבלים העסקיים לביטול ההסדרים המפלים לרעה את חברות התעופה הישראליות, במטרה לאפשר להן להתחרות בתנאים שווים לאלה של החברות האירופיות וזאת בהתאם להערות חברות התעופה הישראליות.

הרחבת הפטור לחברות ישראליות

שר התחבורה הנחה את מנהל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום לפעול להרחבת הפטור, המתנה קבלת אישור מראש של הסכמים לשיתוף פעולה בין חברות התעופה הישראליות לחברות התעופה האחרות ובכך להרחיב את חופש התמרון המסחרי של חברות התעופה הישראליות. השר כץ ביקש כי הרחבת הפטור תחול על החברות הישראליות בטרם החתימה על ההסכם בראשי תיבות.

המשלחת הישראלית השיגה במהלך המשא ומתן את היעדים שניצבו בפניה הכוללים:
מדינת ישראל והאיחוד האירופי הסכימו לפתח אזור תעופה משותף בין ישראל והאיחוד האירופי, שיהיה מבוסס על כללים משותפים, בצפייה שההסכם יספק לשני הצדדים יותר הזדמנויות טיסה, קשר ישיר יותר ויתרונות כלכליים. ההסכמה הושגה לאחר שמונה סיבובים של משא ומתן, שהחלו בדצמבר 2008, כאשר הסיבוב האחרון של הפגישות הסתיים בחיוב היום בתל אביב.

ההסכם יפתח בהדרגה

על פי ההסכם שילוב שווקי התעופה בין בצדדים, אמור להיפתח בהדרגה במשך חמש שנים, במטרה לאפשר לחברות התעופה הישראליות להיערך למבנה התחרותי החדש בענף התעופה. במסגרת היישום המדורג, יתווספו מידי שנה שבע תדירויות שבועיות לכל יעד באירופה. במספר מצומצם של שדות תעופה מרכזיים באירופה בהם קיים, כבר היום, היקף תנועה משמעותי ואשר מתאפיינים בהיותם שדות מעבר לטיסות המשך, היקף הגידול השנתי יהיה מצומצם יותר ויעמוד על תוספת של כשלוש תדירויות שבועיות מידי שנה. הדבר יספק הגנה מסוימת לחברות התעופה הישראליות לאורך תקופת ההסתגלות.

מן הראוי לציין, מדובר בהסדר ייחודי מסוגו, כי זו הפעם הראשונה בה האיחוד האירופי מסכים לחתום על הסכם, הכולל יישום הדרגתי של תוספת טיסות.

בדיקה משותפת

לאחר כשנתיים ממועד תחילת יישום ההסכם, תיערך על ידי הצדדים בדיקה משותפת של תוצאות יישומו של ההסכם עד לאותה נקודת זמן ויהיה אפשרי לערוך התאמות בקצבי הגידול של היישום המדורג בהתאם.
עוד הוסכם לקרב את דיני הטיס בין ישראל ואירופה בתחומי בטיחות הטיסה, הגנת הסביבה, הגנת הצרכן, בקרת תעבורה אווירית וכדו', ובכך להבטיח את אימוצם של סטנדרטים מתקדמים במשק התעופה הישראלי.
הסכמים בילטראליים קודמים המכילים זכויות טיס עודפות והסדרי בטחון חיוניים למדינת ישראל יישמרו.
הושגה הדדיות מלאה בזכויות הטיס שניתנו במסגרת ההסכם, ובכלל זה מתן זכויות חופש חמישי הדדיות לאחר השלמת הליך קירוב דיני הטיס בין הצדדים.

לאור הצרכים הביטחוניים המיוחדים של מדינת ישראל, ניתנה הכרה בכך שהוצאות בטחון של חברות התעופה הישראליות בהן משתתפת הממשלה, לא יוגדרו כמתן סובסידיה ממשלתית.
תנועת הנוסעים בין מדינות האיחוד האירופי לבין ישראל מהווה קרוב ל-60% מהיקף כלל הנוסעים בתנועת הטיסות הסדירות הבינלאומיות לישראל וממנה. בשנה האחרונה שוק התובלה האווירית הבינלאומית בין ישראל ובין מדינות האיחוד עמד על קרוב ל-7 מיליון נוסעים.

חיזוק הקשרים כלכליים

"הסכם התעופה המקיף שהושג בתל אביב הוא מאוד חשוב להמשך החיזוק הקשרים הכלכליים, המסחריים והתיירותיים,בין ישראל והאיחוד האירופי. ישראל היא שותף מרכזי של האיחוד האירופי וההסכם יחזק את קשרי התעופה בין שני השותפים", אמר סיים קאלאס (Siim Kallas), סגן הנשיא האירופי הממונה על התחבורה
לדבריו, ההסכם אמור להחליף הסכמים בין חברות תעופה באיחוד האירופי לבין ישראל ובעקבות ההסכם יוכלו כל חברות התעופה של האיחוד האירופי להפעיל מכל מקום טיסות ישירות לישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן