Skip to content

אמש במחול: "סאלי אן – רטרו", שתי יצירות מנסות ליצור ענין בתקופות משבר

המופע החדש של סאלי אן פרידלנד, "סאלי אן -רטרו" הוצג בערב גאלה חגיגי לציון 30 שנות יצירה של סאלי, ובו הועלו שתי עבודות בבכורה, האחת הינה עיבוד חדש לדואט האייקוני 'דב הוז 19' משנת 1990, והשנייה 'CO VOID 19' מהשנה החולפת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המחול העכשווי הנוטה לעיתים להתאפיין בתנועות אגרסיביות חדות ומונוטוניות, הופך אצל פרידלנד ליצירה עגולה, עדינה, נשית ביותר ומעוררת התפעלותביצירת המחול הקודמת שלה LIKE A LADY BIRD, שלוש רקדניות ליהטטו במחול נשי חושני, שאינו מניח לעין ולרגש לנוח ולו לשנייה. המופע כולו היה בנוי על מינימליזם בעיצוב, שמותיר מקום ליכולות הריקוד הגבוהות ביותר של הרקדניות.

ביצירות החדשות/מחודשות שהוצגו אמש, מנסה פרידלנד לייצר מצבי גוף בלתי אפשריים בזמני חרדה וסגר. "סאלי אן – רטרו", מציג, דואט אנושי עם דואט דומם. ביצירה הראשונה, "דב הוז 19",שתי רקדניות משתמשות בשולחן וכסא, כמרכז חייהם. היצירה שנוצרה ב-1991 בזמן מלחמת המפרץ, בביתה של פרידלנד, ביחד עם ענבל פינטו, חודשה עם פסי קול של פרידלנד עצמה וקטעי מוסיקה, מתארת חיים שלמים סביב שולחן, מתחת לשולחן ומאחורי השולחן. השולחן המשמש כבסיס לאוכל בדרך כלל, הופך לבית, למסתור, לקיר מגן. הכסא הנלווה אליו משחק עם השולחן כמשחק מחבואים. שתי הרקדניות, מפתלות את גופן סביב שני הרהיטים ובעיקר סביב עצמן. מארג הגופות המנסה להאחז זו בזו, הופך לתומך, נסמך ומספק חברה. השולחן הותיק, שהביאה פרידלנד מדרום אפריקה, מסמל את העבר והיציבות שצריך לשמר.

היצירה השניה, "19 CO VOID", נוצרה בביתה של פרידלנד בעת הסגרים של המגיפה. גם ביצירה זו, מציגות שתי רקדניות דואט עם דומם. הדומם ביצירה הזו הוא ספסל מאיקאה, המגיע כפלטה שלה נלווים 4 רגליים לחיבור. קטע מחול זה מתחיל בדואט עם פלטת עץ, שבהמשכו, מגיע זמנו להתחבר לרגליו. חוסר היציבות של פלטת העץ ללא הרגליים, הוא מטפורה לתהליך האי וודאות שעברנו כולנו עם פרוץ המגיפה. לאט לאט, אנו מבינים שאנו חייבים להמשיך עם חיינו, לכן מותר כבר לחבר את רגלי הספסל למשטחו. כעת, כשהוא מחובר, ניתן לחזור לשגרה המזויפת.

צילום: שרה פלד

פרידלנד משתמשת בשתי היצירות בשולחן/ספסל כמגשים. השולחן הוא מגש לאוכל והספסל הוא מגש לרגשות. שתי תקופות המשבר שחווינו, מייצרות אצל פרידלנד משמעויות שונות. כך גם הן מתבטאות בשני הדואטים שיצרה.

המופע מינימליסטי בכח האנושי שלו ובמיעוט התפאורה. יחד עם זאת, האסתטיקה בכוריאוגרפיה ובתאורה, מייצרים תמונות יפיפיות של מצבים וקומפוזיציות של תנועה. המחול האיטי משמש כמטפורה לחוויית השהייה בחלל סגור שלא ניתן לעשות בו דבר.

כוריאוגרפיה: סאלי אן פרידלנד, רקדניות: נועה שביט, נטע הייניק, נעה בר, שירלי ברבי

סאלי אן פרידלנד החלה את דרכה כרקדנית בלהקות בלט קלאסי בדרום אפריקה ובגרמניה. עם עלייתה לארץ השתלבה בלהקת המחול בת דור ולהקת בת שבע והופיעה במסגרות מקצועיות שונות כרקדנית עצמאית. מאז תחילת הקריירה הכוריאוגרפית שלה בשנת 1991 בתל אביב, ועם הקמת להקתה להקת המחול סאלי אן פרידלנד, עבודותיה הוצגו בבמות מרכזיות ופסטיבלי מחול בדרום קוריאה, ספרד, שבדיה וארה"ב. כמו כן יצרה כוריאוגרפיות עבור האופרה הישראלית ועבור להקות בדרום אפריקה ובקולומביה. לאורך השנים פרידלנד זכתה בשלל פרסים יוקרתיים בארץ ובחו"ל, הן ככוריאוגרפית והן כרקדנית, והיא מוזמנת כשופטת ובוחנת בתחרויות מחול שונות וכן כמלווה של תהליכים יצירתיים שונים. בשנת 2020 הקימה את בית הלהקה, סטודיו SAS בתל אביב.

צילום: שרה פלד

היצירה הוצגה במסגרת "תל אביב דאנס 2021" בסוזן דלל.

מועד בכורה נוסף  יום חמישי 19 באוגוסט בשעה: 21:00. לרכישת כרטיסים כאן

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן