Skip to content

מצפיה בסרטוני ווידאו: חיילי צה"ל יורים ברכב כשאין לכאורה כל סיכון לחייהם. מהירי נהרג מוחמד בן ה-11

תחקיר ארגון בצלם של מצלמות אבטחה מעלה חשד כבד כי כוח צה"ל פתח באש לעבר רכב המשפחה הפלסטינית כשזה נסוג לאחור מפניהם. מירי זה נפצע האב ובנו מוחמד אל-עלמי בן ה-11 נפצע אנושות ומת מפצעיו. צה"ל: זה עדיין בתחקיר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תחקיר בצלם של סרטוני אבטחה שפורסם היום (שלישי) מעלה שהנער מוחמד אלעלאמי בן ה-11, מבית אומר שבשטחים, נורה לפני בעשרה ימים על ידי חיילי צה"ל ולכאורה ללא סיבה נראית לעין בתקרית הזו נפצע גם אביו.
בצה"ל נמסר עוד באותו יום ה-28/07/21 כי האירוע מתוחקר ונסיבותיו נבדקות על ידי הדרגים הפיקודיים. בנוסף, כך נמסר, המשטרה הצבאית פתחה בחקירת נסיבות האירוע, בסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית.  נכון להיום האירוע עדיין נחקר ובדובר צה"ל אין יודעים מתי התחקיר הזה יסתיים.
מדובר באירוע קשה בו  נהג מואייד אבו סארה (אל-עלאמי), בן 37, תושב בית אומר שבמחוז חברון במכוניתו בסמוך לכניסה לבית אומר, כשברכב ישבו שלושה מבניו. שניים מהם, מוחמד בן ה-11 וענאן בת ה-9, ישבו במושב האחורי ובנו הקט, אחמד, בן ה- 5, ישב במושב הקדמי.
האב הבחין בחיילים שעומדים סמוך לעמדה הצבאית, עצר ונסע כשלושים מטרים לאור והסתובב, בשלב זה, כך עולה מסרטוני מצלמות האבטחה, פתחו החיילים באש לעבר המכונית.

מוחמד מואיד אבו סארה בן ה-11

נסיבות המקרה היו חריגות ותמוהות מאוד. בצה"ל הוסבר באותו יום כי בשעות אחר הצהריים זיהו כוחות צה"ל קבוצה של פלסטינים שמבצעת קבורה של תינוק בשטח פתוח שסמוך לבית הקברות של הכפר בית אומר. בית הקברות נמצא בסמוך לכביש 60 ולעמדת הפילבוקס של הכוחות.
הקבורה בשטח פתוח העלתה חשד בקרב החיילים כי במקום הוטמן מטען חבלה, אך כוחות הביטחון הגיעו למקום גילו שנקבר בו תינוק. בשלב שהכוחות בחנו את השטח התקרב לחיילים רכב שעורר את חשדם – ולטענת הכוח היה חשש שמדובר בניסיון לפיגוע דריסה. ביום התקרית לא היה ברור אם הרכב האיץ לכיוון החיילים והם  נאלצו להתגונן, אולם – כך נטען, הם פתחו בנוהל מעצר חשוד וירו אל עבר הרכב.
תחקיר ארגון בצלם העלה כי לטענה זו אין לכאורה כיסוי. מצילומי מצלמות אבטחה באזור התקרית אותן איתר בצלם, ניתן לראות כי רכב המשפחה מגיעה אל מורד הדרך, מזהה את כוח צה"ל שחוסם את הדרך, ופשוט לוקח רוורס ונסוג לאחור. בשלב הזה החיילים רצים מספר מטרים במעלה הדרך ופותחים באש לעבר הרכב.

הרכב נסוג לאחור – צילום מתוך סרטון האבטחה (באדיבות בצלם)

 

כאמור, בתקרית זו נפגע הילד אנושות בחזהו ומת מפצעיו באותו יום בבית חולים פלסטיני לשם הובהל במצב אנוש יחד עם אביו שנפצע גם הוא. מוחמד מת מפצעיו כמה שעות לאחר מכן, כך נמסר מבית החולים הפלסטיני.
מדובר צה"ל נמסר באותו יום ש"כוח צה"ל זיהה מספר חשודים שיצאו מכלי רכב בסמוך לעמדה צבאית, בכניסה לכפר בית אומר שבמרחב החטיבה המרחבית 'עציון'. החיילים צפו בחשודים ונראה כי הם חופרים בקרקע. לאחר כמה דקות עזבו את המקום ברכבם. הכוח ניגש לבדיקת האזור וזיהה שתי שקיות, כאשר באחת מהן נמצאה גופת תינוק בן יומו.

"זמן קצר לאחר מכן, הבחין הכוח ברכב שנוסע בקרבת מקום, וסבר שמדובר באותו כלי הרכב בו נסעו החשודים. הלוחמים החלו בנוהל מעצר חשוד, שכלל קריאות וירי באוויר. לאחר שהרכב לא עצר את נסיעתו, אחד הלוחמים ירה לעבר גלגלי הרכב במטרה לעוצרו. נבדקת טענה כי ילד פלסטיני נהרג כתוצאה מהירי. האירוע מתוחקר ונסיבותיו נבדקות על ידי הדרגים הפיקודיים. בנוסף, המשטרה הצבאית פתחה בחקירת נסיבות האירוע, בסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית".
מבצלם נמסר היום כי "הירי במכונית, בלב אזור מיושב, נעשה ללא כל הצדקה, מבלי שמי מנוסעיה היווה סכנה – לחיילים או לכל אדם אחר. בהסבר שמסר הצבא, לפיו החיילים ירו במכונית לאחר שחשדו כי יושביה קברו עובר – אין דבר ולא חצי דבר שיוכלו להצדיק את הפתיחה באש על המכונית"
"ההרג הנפשע של ילד בן 11 מעיד, שוב, עד כמה נמוך ערכם של חיי פלסטינים בעיניהם של החיילים, של מפקדיהם ושל קובעי המדיניות – האחראים למדיניות פתיחה באש קטלנית. ההודעה שפרסם הצבא על פתיחה בחקירת מצ"ח אינה אלא אמצעי להשתקת הביקורת וחקירה כזו היא רק השלב הראשון בטיוח המקרה".
בשני קטעי הווידיאו שמפרסם הארגון נראית המכונית כשהיא מתקרבת לעמדה ואז מאטה ונוסעת לאחור. לאחר מכן, ללא כל סיבה נראית לעין, נראים החיילים שעמדו בסמוך לעמדה כשהם רצים אל המכונית ויורים ירי אינטנסיבי לעבר יושביה. הסרטון, כך נמסר, כולל תיעוד משתי מצלמות אבטחה: מימין צילום מסך ממצלמה אחת (שהצבא החרים לאחר האירוע את התיעוד המקורי שלה). משמאל, צילום אבטחה נוסף מזווית אחרת, הכולל סאונד בו נשמעות היריות. שעוני מצלמות האבטחה אינם מסונכרנים – האחד כוון לשעון קיץ והשני לשעון חורף, ולכן קיים ביניהם פער של שעה. מדובר צה"ל נמסר כי האירוע עדין בחקירה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן