Skip to content

ארגון הג'יהאד האסלאמי מודה: הפיצוץ הקשה בשוק אלזאוויה בו נהרג אדם והבית קרס – בגללנו

מגפון גאה להציג כתבה ראשונה וחשיפה מתוך עזה של כתב מגפון בעזה. פיצוץ חומרי נפץ שהוחזקו תחת מבנה מגורים בן שלוש קומות ששוכן בשוק הפופולארי, גרם לקריסת המבנה בן 3 הקומות למותו של אדם לפציעת עשרות בהם 6 ילדים. לאחר לחץ ציבורי וחברתי קשה הודה הג'יהאד כי חומרי הנפץ שהתפוצצו היו של הארגון ובאחריותו וכי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביום חמישי האחרון לפנות בוקר (היום השלישי של חג הקורבן) אירע פיצוץ אדיר בבניין בן שלוש קומות הממוקם בשכונה עממית ישנה במרכז עזה בשם "שוק אלזאוויה". אדם מבוגר – אתא סקאללה בן- 68 נהרג ועשרות נוספים, בהם שישה ילדים נפצעו.  נזקים כבדים נגרמו לחנויות ולבתים מסביב; חלקם נהרסו, שכן האזור מאוכלס בצפיפות. בהמשך לאירוע הצהיר דובר משרד הפנים של חמאס, איאד אלבזום כי "הסיבות לפיצוץ זה עדיין אינן ידועות", "היחידה להנדסת חומרי נפץ של המשטרה פתחה בחקירה כדי לברר את נסיבות התאונה", הוסיף הדובר.

צריך להבין כי האזור המסחרי הזה נחשב לשוק הפופולרי ביותר בעזה. זוק שבו נבנות חנויות קטנות וותיקות ברחוב קטנטן. לשוק זה, עם הסחורות השונות שלו, מגיעים מידי יום אלפי עזתים משעות הבוקר המוקדמות ועד השקיעה. הוא ממוקם במזרח כיכר פלסטין במרכז העיר עזה.

פעילים חברתיים שונים מעזה נדהמו מהנזקים העצומים שנגרמו במקום ודרשו לקיים ועדת חקירה כנה כדי לדעת את הסיבות לכך. חלקם תקפו את ממשלת חמאס והאשימו אותה באחסון מטעני נפץ בין מתחמים אזרחיים.  לדברי המרכז הפלסטיני לזכויות האדם (PCHR), "הפיצוץ נגרם כתוצאה ממטעני נפץ ענקיים שאוחסנו בתוך אחד הבתים הממוקמים באזור המאוכלס בצפיפות בתוך השוק העממי הישן.  בעקבות זאת גינתה ממשלת חמאס את הודעת ה-PCHR וטענה כי היא: "היא רחוקה מהמציאות". מנגד, וועדת הנציבות העצמאית לזכויות האדם, שבסיסה בעזה, קראה "לחשוף את הסיבות לפיצוץ וכן לפצות את הנפגעים".
תוך כך, פעילים בעזה ניהלו מערכה קשה באתרים החברתיים כשהם דורשים כי "החמאס צריך להפסיק להשתמש באזורים אזרחיים כמקומות להסתרת אמצעי לחימה ומטעני נפץ, שכן הוא מסכן חיי אדם. אחרים אמרו כי "ממשלת חמד (חמאס א.מ) לא שמה לב ומתייחסת לאינטרסים או לביטחון של האזרחים".

הבית שקרס בשוק (צילום לפי סעיף 27 אח לחוק זכויות יוצרים Al-Walkala al-Watania for media )
צופים בתדהמה בבית שקרס (צילום לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים – Sama News agency )

מאחורי הפיצוץ הקשה עומד הג'יהאד האסלאמי

תחת הלחץ החברתי והרשמי לחשיפת האחראים לפיצוץ הקטסטרופלי הזה,  ארגון הג'יהאד האסלאמי נטל אחריות והוציא לאחרונה הודעה  בה נאמר כי "אנו (ארגון הג'יהאד א.מ), חשים לרגשות הקורבנות".  הארגון הוסיף: "אנו נגלה אחריות ונבדוק את כל הפרטים הקשורים בתאונה המרושעת". מאוחר יותר הודיע גם צה"ל כי התאונה הקשה הזו אירעה בנשקיה של הג'יהאד  של ארגון הג'יהאד האסלאמי בעזה.

הסיפור של האנליסטים

כמה אנליסטים בעזה הגיבו גם הם ואמרו כי פיצוץ כזה מתוכנן מראש, תוך כדי שהם מפיצים פיסת חדשות ישנה בשם "עסקת השקעה להקמת הקניון הגדול ביותר ברצועת עזה" מאז 2012.
עסקה זו, המוערכת בהשקעה מינימלית של כחצי מיליון דולר לא בוצעה עד כה מסיבות לא ידועות. העסקה, שנחתמה על ידי משרד ההקדשים של עזה, כוללת את הפרויקט שיוקם בסמוך לשטח האמור של הפיצוץ.  מקור מתוך המשרד אמר כי "העסקה לא בוצעה עד כה, שכן אין משקיע מממן זמין". הקניון היה אמור לכלול חנויות מסחריות, משרדים שונים וקניון ענק עם קומה תת קרקעית לחניה.  מאזן אלנג'אר, מנכ"ל משרד ההקדשים בעזה צוטט באומרו כי "נבנה קניון מסחרי בשטח כיכר פלסטין (קרוב לשוק אלזאוויה) לאחר הריסת החנויות המסחריות בו". הוא הוסיף: "הפרויקט הוכרז רשמית, אנחנו רק מחכים למצוא משקיע שיממן את הפרויקט".
אציין כי זה בדיוק מה שקרה לאחר פיצוץ מחנה הפליטים אלנצראת (מרכז רצועת עזה). קניונים ענקיים וחנויות מסחריות נבנו שם כסוג של השקעה, כאילו הפיצוץ נועד לנצל את כל האזור באופן מסחרי.

ב-5 במרץ נהרגו 25 אזרחים, בהם ארבעה ילדים, וחמישים ושמונה נוספים נפצעו, כאשר פיצוץ אדיר אירע בתוך מאפייה במרכז מחנה הפליטים אל-נציראת. נזקים שנגרמו לנכסי אזרחים נאמדים במיליוני דולרים.  מרכזי זכויות אדם ברצועת עזה קראו וקוראים לפלגים הפלסטיניים שלא להשתמש באזורים המאוכלסים באזרחים כחנויות אמצעי לחימה, שכן חייהם של אנשים יהיו בסכנה.

מוקדם יותר, ב־23 בינואר, נפצעו 47 אזרחים, בהם 19 ילדים ו־15 נשים, בפיצוץ שהתרחש בתוך בית הממוקם בעיירה בית חאנון שבצפון רצועת עזה, לפיו מספר בתים ובנייה אזרחיים ניזוקו חלקית, לדברי המרכז.

השאלה שנשאלת בקרב הציבור העזתי היא: במשך כמה זמן ישלם האזרח העזתי את המחיר שאין לו חוק האוסר על שימוש באזרחים כמגנים אנושיים על ידי הפלגים הפלסטיניים?"

1 Comment

  1. גרשון גירון
    5 באוגוסט 2021 @ 14:43

    התרגום מזעזע

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן