Skip to content

כתב אישום הוגש כנגד דוד ביטן בגין עבירות שוחד, הפרת אמונים

לאחר שחבר הכנסת וויתר על חסינותו הוגש נגדו לבית המשפט כתב אישום חמור על לקיחת שוחד בסך 715 אלף ₪ אותם לקח לכאורה במסגרת תפקידיו בעיריית ראשון לציון ובמהלך כהונתו כחבר כנסת וכיו"ר הקואליציה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כתב אישום בפרשיות שונות הוגש היום (שני) בבית המשפט המחוזי מרכז נגד חבר הכנסת דוד ביטן בפרשה הידועה בשם תיק 1803. היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, החליט על העמדתו לדין בעבירות לקיחת שוחד בסכום כולל של 715,000 שקלים בפרשות השונות, ובעבירות הפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס, אותן ביצע לכאורה במסגרת תפקידיו בעיריית ראשון לציון ובמהלך כהונתו כחבר כנסת וכיו"ר הקואליציה. העתק כתב האישום נמסרו לידי באי-כוחו של חבר הכנסת ביטן לאחר שח"כ ביטן הודיע כי אין בכוונתו לבקש חסינות מהכנסת בפני העמדה לדין.

על פי כתב האישום, בין השנים 2017-2011 לקח ביטן טובות הנאה ממספר יזמים ובעלי אינטרסים, בסכום כולל של מאות אלפי שקלים. בתמורה לטובות ההנאה, פעל ביטן לקידום אינטרסים של אותם גורמים, במסגרת תפקידיו הציבוריים, תוך ניצול מעמדו, קשריו והשפעתו בשלטון המקומי ובמשרדי הממשלה. חלק הארי של טובות ההנאה הכספיות שלקח ביטן התקבלו על ידו באמצעות מ.י. בין השניים התקיימה שותפות פלילית ממושכת, במסגרתה קיבל ביטן ממ.י. שירותים שונים, בהם שירותי הלבנת הון והחזקת כספים, העמדת קו אשראי ושירותים אישיים מגוונים.

דוד ביטן (צילום מסך: חדשות בוקר ערוץ 12)

כתב אישום סופי
לקריאת כתב באישום

אישום ראשון

על פי עובדות האישום הראשון, בין השנים 2017-2011 התקיימה בין ביטן לבין ד.ג. מערכת יחסים שוחדית מתמשכת, במסגרתה לקח ביטן מד.ג. טובות הנאה כספיות בתמורה לקידום שלושה פרויקטים נדל"ניים שבהם היה מעורב ד.ג. בתחום השיפוט של עיריית תל אביב. בשנת 2011 לקח ביטן מד.ג. טובות הנאה כספיות, בתיווכה של מירב שמולי, ידידתו הקרובה של ביטן, בסכום בלתי ידוע, בתמורה לקידום אחד הפרויקטים. בין השנים 2017-2015 לקח ביטן מד.ג. ומעו"ד אבי דוידוב טובות הנאה כספיות, באמצעות מ.י., בסכום כולל של 285,000 ש"ח, אשר הוסוו באמצעות חשבוניות של חברת ל.ק., ונשמרו עבור ביטן על ידי מ.י. בקופה פרטית, במסגרת ההתחשבנות הכספית בין השניים. בנוסף, הובטח לביטן מד.ג. תשלום נוסף בסך 250,000 ש"ח. בתמורה לטובות ההנאה האמורות, ביטן פעל על מנת להשפיע על ארנון גלעדי לפעול במסגרת תפקידו בעיריית תל אביב על מנת לקדם אספקטים שונים בשלושת הפרויקטים בתל אביב. גלעדי ניצל את תפקידו והשפעתו בעירייה על מנת להיענות לבקשותיהם של ביטן ושל ד.ג., ובתוך כך בשנת 2011 לקח טובות הנאה כספיות בעד פעילותו, ובשנים 2017-2015 פעל תוך הימצאות בניגוד עניינים חמור. על פי כתב האישום, בפרשה זו נאשמים דוד ביטן, מירב שמולי, אבי דוידוב וארנון גלעדי.

אישום שני

על פי האישום השני, בין השנים 2015-2013 לקח ביטן טובות הנאה כספיות מחברת דניה סיבוס בע"מ, באמצעות מ.י., בסך של 336,300 ש"ח, בתמורה לקידום תכנית להקמת תחנת דלק במחלף עין הקורא על כביש 431. טובות ההנאה הכספיות שלקח ביטן מדניה סיבוס הוסוו באמצעות חשבוניות של חברת ל.ק.. מ.י וביטן התחלקו ביניהם בטובות ההנאה הכספיות שהתקבלו מדניה סיבוס. על פי כתב האישום, בפרשה זו נאשם דוד ביטן.

אישום שלישי

על פי האישום השלישי, בין השנים 2016-2013 לקח ביטן ממוטי שעבני, יזם נדל"ן, ומהחברה שבבעלותו, מסא.א.א דיור מוגן בע"מ, טובות הנאה בדרך של סיכום בין השניים לפיו ביטן יקבל זכויות בפרויקט הנדל"ן "ראשון סנטר" או את שוויון הכספי של הזכויות. על מנת להסתיר את מעורבותו של ביטן בסיכום ולהסוות את טובת ההנאה שניתנה לו, כרתו מ.י. ושעבני ביניהם, בהנחיית ביטן, שורת הסכמים בהם נכתב בכזב כי מ.י. הוא זה שיסייע לשעבני והוא זה שיקבל את טובות ההנאה. בתמורה לטובות ההנאה האמורות, סייע ביטן לשעבני בקידום הפרויקט בעיריית ראשון לציון ובוועדה מחוזית לתכנון ובנייה מחוז המרכז.

אישום רביעי

על פי כתב האישום, בפרשה זו נאשמים דוד ביטן, מוטי שעבני וחברת מסאא.א.א דיור מוגן בע"מ. כמפורט באישום הרביעי, בחודש אוגוסט 2017 לקח ביטן מאלי נחום, מהנדס אשר החזיק משרד אדריכלים בראשון לציון, טובות הנאה כספיות בסך 60,000 ש"ח, ביודעו כי נחום זקוק לסיועו בעניין דרישה מנהלית להגשת תכניות בניה באמצעות מערכת מקוונת, אשר הסבה לנחום נזקים כבדים. נחום העביר לביטן את טובות ההנאה הכספיות במזומן באמצעות מ.י. על פי כתב האישום, בפרשה זו נאשמים דוד ביטן ואלי נחום.

אישום חמישי

כמפורט באישום החמישי, בחודש ספטמבר 2017 לקח ביטן מאלברט ביטון, יזם העוסק בנדל"ן ומהחברה שבה היה ביטון שותף, אמריקן סייף רום בע"מ, טובות הנאה כספיות בסך 10,000 ש"ח, באמצעות מ.י., בתמורה לסיוע של ביטן מול עיריית ראשון לציון בהפחתת חובות הארנונה של אמריקן סייף רום. טובות ההנאה הכספיות שלקח ביטן מביטון הוסוו באמצעות חשבונית של חברת ל.ק..

אישום שישי

על פי כתב האישום, בפרשה זו נאשמים דוד ביטן, אלברט ביטון וחברת אמריקן סייף רום בע"מ. כמפורט באישום השישי, בשנת 2014 לקח ביטן מליהי קופרלי סונק, מנהלת נכסי הנדל"ן של קבוצת חצי חינם ומחברות בקבוצה, טובות הנאה כספיות בסך 40,000 ש"ח, אשר הוסוו באמצעות קבלות של עמותה, בהן נרשם בכזב כי הוצאו בגין מתן שירותי פרסום. זאת, בתמורה לסיוע שהעניק לקבוצת חצי חינם בהסדרת שימוש חורג במקרקעין עליהם הוקם אחד מסניפי הרשת וכן בהסדרת שימוש בחניות ציבוריות סמוכות לסניף הרשת. בנוסף, בשנת 2017 ביקש ביטן מקופרלי טובות הנאה כספיות בסך של 10,000 ש"ח בתמורה לקביעת פגישה עם מנכ"לית תאגיד המים של ראשון לציון, בשל בעיה בלחץ מים שהתעוררה באחד מסניפי חצי חינם. על פי כתב האישום, בפרשה זו נאשמים דוד ביטן, ליהי קופרלי סונק, כל בו חצי חינם בע"מ וחברת תוצרת חקלאית מובחרת בע"מ.

אישום שביעי

כמפורט באישום השביעי, באוקטובר 2017 לקח ביטן מיצחק ג'דע, הבעלים ומנהלה של חברת משרהיט בע"מ, העוסקת ביבוא וייצור של ריהוט משרדי באמצעות מ.י., טובות הנאה כספיות בסך של 23,400 ש"ח, בתמורה לסיוע שהעניק ביטן לג'דע בקשר עם קידום בניית מלון בשכונת עיר ימים בנתניה. טובות ההנאה הכספיות שלקח ביטן מג'דע הוסוו באמצעות חשבונית של חברת ל.ק., ונשמרו עבור ביטן על ידי מ.י. במסגרת ההתחשבנות הסודית. על פי כתב האישום, בפרשה זו נאשמים דוד ביטן, יצחק ג'דע, וחברת משרהיט בע"מ.

אישום שמיני

כמפורט באישום השמיני, על אף הימצאותו בניגוד עניינים חמור, הנובע מהשותפות הפלילית, מהתלות הכלכלית, מיחסי החברות העמוקים ומהקשרים ההדוקים בין ביטן לבין מ.י., פעל ביטן במסגרת תפקידיו הציבוריים תוך ניצול קשריו, מעמדו והשפעתו, לקידום אינטרסים שונים של מ.י. ומקורביו בשורה של מקרים שבהם היו זקוקים להיענות של עובדי ציבור שונים לבקשותיהם. בתוך כך, בתקופת היותו ח"כ ויו"ר הקואליציה, מתוקף מעמדו, השפעתו וקשריו, פעל ביטן כדי לסייע למ.י. ומקורביו, מעת לעת ולפי הצורך, בקשיים שונים שבהם נתקלו, בין היתר, מול עיריית ראשון לציון, מועצה אזורית עמק לוד, עיריית הוד השרון, משרד הפנים, משרד המשפטים, רשות מקרקעי ישראל ועיריית רמלה, ועדכן את מ.י. בדבר פעולותיו ותוצאותיהן.

אישום תשיעי

על פי כתב האישום נאשם דוד ביטן. כמפורט באישום התשיעי, ביטן לא דיווח לרשויות המס על הכנסותיו מטובות ההנאה הכספיות שלקח, בסך מאות אלפי שקלים, בכוונה להתחמק מתשלום מס.
בנוסף, כמפורט באישום העשירי, בשלהי שנת 2017 לקח ארנון גלעדי טובות הנאה כספיות, תוך שימוש בחשבון בנק שנועד למימון פעילותו הפוליטית, משלושה יזמי נדל"ן שונים, להם סייע בקידום הליכים תכנוניים מול גורמי מקצוע בעיריית תל אביב ובוועדות התכנון, בסך של 30,000 ש"ח. גלעדי אסף את הכספים באמצעות רענן יוסף,  אשר הפקיד אותם בחשבון בנק ששימש למימון פעילויות לקידום מועמדותו של גלעדי וטיפוח תדמיתו הציבורית, ואשר זהותו של גלעדי כנהנה בו הוסתרה. חיים רביבו, איש עסקים, אחד משלושת יזמי הנדל"ן, נתן שוחד לגלעדי באמצעות העברת סכום בסך 10,000 ₪ תמורת קידום ענייניו בעיריית תל אביב.

התיק נחקר ביחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 של משטרת ישראל בשיתוף עם רשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון ןוהוצא גם צו איסור פרסום האוסר לפרסם את עצם חתימתם של הסכמי עד מדינה עם העדים הספציפיים, וכן כל פרט העלול להביא לחשיפת זהותם של עדי המדינה בתיק, ו/או מי מבני משפחתם, לרבות פרסום תמונתם, פרטיהם, מקום מגוריהם, משלח ידם, בני משפחתם וכל פרט אחר העלול להביא לחשיפתם.

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן