Skip to content

ונסה לאפא מנפצת את מיתוס 'הנאצי הטוב' בסרט תיעודי חשוב ומרתק

סרט תיעודי חדש "שפאר בדרך להוליווד", בוחן כיצד אלברט שפאר, יד ימינו של היטלר, הציג את עצמו כ"נאצי הטוב" ויצר למיתוס הזה תהודה תקשורתית חובקת עולם. הסרט המצמרר חושף את מנגנון הטיוח של אדם קר רוח שערך חיי אדם נפקד מאישיותו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מצאתי אדם שמגלם את הרוע ואין לו ערך מהותי לחיי אדם", הגדירה הבמאית הישראלית ונסה לאפא את אלברט שפאר, שהיה אחד מבעלי בריתו הקרובים ביותר של היטלר. סרטה הדוקומנטרי "שפאר  בדרך להוליווד" שהוקרן בבכורה בפסטיבל ברלין, "עוסק בהתעוררות אישית שלי, כמו גם בניסיונותיו של שפאר לטשטש את הזיכרון", הסבירה. הסרט יוצג בבכורה ישראלית, בפסטיבל הקולנוע ירושלים 2021 ויתמודד בתחרות דיאמונד לקולנוע ישראלי תיעודי.

ראיון עם הבמאית:

איזהו האדם?

אלברט שפר, הנאצי בעל הדרגה הגבוהה ביותר שנשפט בנירנברג, ניצל מגזר דין מוות, אך ממשיך לקבל תשומת לב בגרמניה ובעולם. שפאר שנולד במנהיים בשנת 1905, היה אחד מאנשי אמונו הקרובים ביותר של אדולף היטלר. כאדריכל מתמחה, הצטרף למפלגה הנאצית בשנת 1931 ועלה במהירות בדרגות. היטלר מינה אותו כמפקח בניין כללי בברלין, תפקיד בו הוא היה אחראי למחלקה המרכזית להתיישבות, שגרשה תושבים יהודים מבתיהם בברלין. הוא היה גם שר החימוש וייצור המלחמה וטען כי הוא אחראי למהפכה במכונת המלחמה הגרמנית. לאחר המלחמה, הוא הצליח להימלט ממשפט עונש מוות במשפטי נירנברג ובמקום זאת קיבל 20 שנות מאסר בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, במיוחד על שימוש בכוח אדם כעבדים לעבודות כפייה.

צילום: RBB

אחרי הכלא, קריירה חדשה כסופר

לאחר שחרורו בשנת 1966, פרסם שפאר כמה יצירות בהן תיאר את ההשקפה "שלו" על הדברים, שזכתה לכינוי "מיתוס השפאר" טענתו המרכזית כמובן, היתה שהוא היה א-פוליטי ולא ידע דבר על מעשי הרצח ההמוניים של הנאצים אלא "רק מילא את חובתו".

זיכרונותיו, במיוחד "בתוך הרייך השלישי" שפורסמו בשנת 1969 ו"ספנדאו: היומנים הסודיים" שפרסם שש שנים מאוחר יותר, הפכו לרבי מכר, והניבו לשפאר כסף רב. אם כך, נשאלת השאלה איך ייתכן שאחד מהאנשים הקרובים ביותר להיטלר, יכול לטעון שהוא לא ידע דבר ואז להפוך לסופר מצליח?

ונסה לאפא איננה הראשונה שעסקה בנושא חיי בכירי הנאצים. שנה לאחר מותו בשנת 1981, הוציא ההיסטוריון מתיאס שמידט את הספר "אלברט שפר: סופו של מיתוס", ובו פירט איך נבנה בקפידה מיתוס החפות של שפאר. ספרים אחרים הגיעו בעקבותיהם, כולל "אלברט שפר" שפורסם בשנת 2017 על ידי מגנוס ברכטקן, שתיאר אף הוא, כיצד שפאר הכחיש את תפקידו בשואה ואיך אנשים נפלו בפח השקר.

בפועל, חשוב לזכור ולא לשכוח, כי שפאר מילא תפקיד מרכזי בשואה וגרם למותם של אנשים רבים במחנות ריכוז. כשר החימוש וייצור המלחמה, שפאר התהדר, כי הוא "שיכלל" את מערכת עבודת הכפייה: 12 מיליון עובדי כפייה עבדו תחתיו ורבים עמלו עד מותם.

הפרכת המיתוס: מעט מדי, מאוחר מדי

בשנים האחרונות חלה עלייה בהפרכת המיתוס "שפאר – נאצי טוב" .כך גם עושה הסרט "שפאר בדרך להוליווד", תוך שהוא מטיל אור על הפרשה, מנקודת מבט חדשה ומרתקת.

הסרט הדוקומנטרי מציג את הראיונות המוקלטים בהם שפאר מטייח באדישות את מעורבותו במשטר הנאצי. בשנת 1971, אולפן הקולנוע פארמונט ההוליוודי, תכנן להסריט את רב המכר של שפאר "בתוך הרייך השלישי". מתוך מטרה לחשוף לאור הזרקורים ומסך הכסף, את אחד ממנהיגיה הבולטים של האידיאולוגיה הנציונל סוציאליסטית הנאצית. העבודה על התסריט הוטלה על אנדרו בירקין, תסריטאי בריטי צעיר, (שלימים יהפוך לבמאי ותסריטאי מצליח שאחראי לסרטים כמו "שם הוורד"), בביתו של שפאר, תוך כדי שהוא מארח אותו לארוחות ויין, במיוחד אחרי שיחה על עדויות קשות.

לאפא השתמשה בשיחות בין השניים – 40 שעות של אודיו מוקלט – כבסיס לסרטה. היא מציגה את שפאר בשנים שלאחר שחרורו כשחי כ"ג'נטלמן כפרי למחצה", כפי שהיא מתארת ​​אותו, אך היא גם מפרסמת במקביל, קטעים ממשפטי נירנברג, תמונות של מחנות הריכוז וסצנות ממפעלי החימוש של הנאצים עליהם היה אחראי שפאר, קטעים החושפים את עבודת הטיוח האובססיבית של שפאר. לעומת זאת, מרכז הסרט היא השיחה הארוכה, ששוחזרה בחלקה על ידי שחקנים עבור הסרט עצמו.

הסרט חושף כיצד שפאר פותח את ליבו בפני תסריטאי צעיר ב- 40 שעות של הקלטות אודיו, שמעולם לא נועדו לשחרור. הוא מדבר בחופשיות, בלי שום עכבו ומעוות את ההיסטוריה כרצונו, תוך כדי שהוא משדר תדמית מלווה בהילה, של אדם אלגנטי, הדומה יותר לבעל כישורים כמדינאי מאשר לרוצח ההמונים של מיליונים.

בימוי: ונסה לאפא

הפקה: ונסה לאפא, תומר אליאב | פסטיבלים: ברלין | בכורה ישראלית

גופים תומכים:
yes דוקו, ORF, קרן מקור לסרטי קולנוע וטלוויזיה, ועידת התביעות, מועצת הפיס לתרבות ולאמנות
פסטיבל הקולנוע ירושלים 2021, להזמנת כרטיסים סינמטק ירושלים, דרך חברון 11.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן