Skip to content

פסטיבל קולנוע ירושלים: “שני גברים וזבוב”: הסרט הטוב ביותר של דופייה

"שני גברים וזבוב" הוא קומדיה מטורפת, שופעת הומור וקצב נינוח, המבטיחה שכל סצינה תהיה מופרעת מקודמתה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

.

זה לקח תשעה סרטים, אבל קוונטן דופייה – שהעניק לנו סרטים על צמיגים רוצחים, שוטרים מושחתים ומעיל עור צבי – עשה סוף סוף את אחד הסרטים הגדולים שלו. "שני גברים וזבוב" הוא קומדיה מטורפת, שופעת הומור וקצב נינוח, המבטיחה שכל סצינה תהיה מופרעת מקודמתה.

"שני גברים וזבוב" הוא הרבה דברים, אבל בראש ובראשונה סרט מסע על זוג חברים לא הכי מבריקים בעולם, מאנו (גרגואר לודיג) וז'אן-גאב (דוד מרסה). בדקות הפתיחה של הסרט בן 72 הדקות בלבד, השניים מגלים זבוב בית בגודל ענק בתא מטען של מכונית שהם בדיוק גנבו. במקום להיכנס להלם ממציאת הזבוב העצום, הם חוששים שזה יפריע לתוכניתם לבצע עסקה פשוטה ולגרוף כסף. מאנו וז'אן-גאב מחליטים לעזוב את התוכנית שכבר בעיצומה לעת עתה, לטובת רעיון גאוני אחר: לאמן את הזבוב לגנוב סחורות וכסף כדי להעשיר את עצמם. האימונים שלהם עם הזבוב (שז'אן-גאב מכנה אותו דומיניק) מופרעים לעתים קרובות משורת נסיבות מקלות… כמו למשל, הם משתלטים על קרוואן של אדם זר רק כדי לשרוף אותו בטעות, ונותרים בו-זמנית ללא בית. אולם הזוג 'האינטליגנטי' נפגשים לאחר מכן על ידי ססיל (אינדיה אייר), שמשוכנעת שמאנו הוא בחור שהכירה ושכבה איתו בתיכון. מאנו משחק אותה, באופן הכי לא משכנע, שהוא אכן הבחור, אבל כנראה שגם ססיל לא חכמה יותר.

חשדנית יותר בצמד המתחזה היא אגנס (אדל אקסרקופולוס, "כחול הוא הצבע החם ביותר"), חברה של ססיל, שבעקבות תאונת סקי – מדברת כאילו היא צועקת בכעס, אפילו בשיחה מזדמנת. הצופים לא בטוחים אם אפשר לצחוק בשל המוגבלות שלה – או לסלוח לה, אבל אקסרקופולוס גורמת לדמות להיות כל כך מוגזמת, שלמאנו וז'אן-גאב קשה שלא למצוא אותה מצחיקה במיוחד. ראוי לציין, שהשחקנית משתבחת עם הדמות ככל שעובר הזמן.

לודיג ו-מרסה מגלמים את התפקידים שלהם בנינוחות ברורה. בין אם הם מבצעים את תפקידם ברשעות גמורה או בחיוך חצוף, הם גיבורים חביבים במיוחד. התכונה המשעשעת ביותר בקרב השניים היא לחיצת היד ה'סודית' המתמדת שלהם: המדמה קרני שוורים וביחד הם אומרים "טורו!". כך הם חוגגים או מוקירים רגע, גם אם לא נוח.

אה, נכון, ובחזרה לזבוב הענק במרכז הסרט. זהו יצור שמושך את העין, אם כי נראה גועלי למדי, עם עיניים אדומות ומתנפחות, שיער סגרירי וכנפיים בגודל קרשי חיתוך. לאחר הרתיעה הראשונית, אפשר להתרגל למראה התמים שלו. יש לשבח את דופייה על כך שהוא משתמש במעט מאוד (אם בכלל) ב-CGI. השחקנים עובדים עם אובייקט מוחשי בניגוד ליצירה דיגיטלית, ולכן מורגשת הנוכחות של זבוב הבית המוטנטי. מאנו וז'אן-גאב אינם מטילים ספק במראהו, אז מדוע שאנו נצטרך? חוץ מזה, דומיניק הופכת לרגל שלישית בחיזוק הזוגיות, כשהצמד מאמן אותה לבוא או להטות את ראשה.

לעתים קרובות מדי היו סרטי האבסורד הבלתי מעורערים של דופייה כחוד החנית לתקשר משהו יוצא דופן. עם זאת, לעתים תכופות מדי – הם מכוונים גבוה, ואינם מצליחים להביא לכדי הומור, הגיון או סאטירה. ברם, "שני גברים וזבוב" זורם היטב כקומדיה של חברים. על ידי תזמור מורכב של טיפוסים חביבים והגברת האופי הידידותי של שתי הדמויות הראשיות, יוצר דופייה סרט חביב להפליא – כנראה הטוב ביותר שלו עד כה.

שני גברים וזבוב | Mandbles – מוקרן במסגרת פסטיבל קולנוע ירושלים 2021. 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן