Skip to content

אמש במחול: מחול עכשווי-מערבי וריקוד מזרחי מתחברים ליצירת המחול המהפנטת "פקרוני" של אורלי פורטל

פסקול קולה של אום כולתום, מלווה יצירת מחול אקספרסיבית לשלושה גברים ואישה אחת, המטשטשים את גבולות המגדר של המחול המזרחי הנשי המסורתי ומאפשרים מקום גם לגברים לענתז. פקרוני היא יצירה סוחפת ומרגשת המביאה שמחה ללב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"פקרוני" הוא שמו של שיר אהבה וגעגוע בביצועה של אום כולתום ופירושו "הזכירו לי". קטע וידיאו ארכיוני מתוך המופע של הזמרת, מוקרן בפתיחת היצירה והוא מביא את מחיאות הכפיים הסוערות של הקהל השבוי של אום כולתום. המומנט הזה של מחיאות הכפיים, ילווה את היצירה לאורך פרקיה ולעיתים יסחוף גם את הקהל הצופה במחול.

בפרק הראשון, מופיעים שלושת הגברים בתנועות משולבות מוטיבים עכשוויים עם מזרחיים. קצב המוזיקה, מזמן רצון להשתמש במקצב הדבקה הערבי הפולקלוריסטי מחד, מאידך זהו לגמרי מחול עכשווי מערבי. התנועות הכוחניות הגבריות משולבות בתנועות אגן נשיות בהרמוניה מושלמת.

התאורה שעיצב נדב ברנע, מאירה כל רקדן באור שונה ונותנת זרקור על ייחודו ושונותו. פורטל בחרה ברקדנים מנוסים לביצוע היצירה הזו. אנדרסון בראז הברזילאי, שהיה רקדן בבת שבע, מפגין יכולות וירטואוזיות יוצאות דופן, אותן הוא מבצע בקלילות ובגמישות. ארתור אסטמן שעלה מרוסיה, מגיע מתחום הבלט הקלסי, מפגין פירואטים מרשימים משולבים במוטיבים מהפולקלור הרוסי. ארז זוהר הישראלי, שרקד בבת שבע, משתמש בשפת המחול גאגא בביצועיו. שלושתם מבצעים בהתמסרות רבה את שפת המחול הייחודית של פורטל.

הפרק השני ביצירה, נפתח בהצטרפותה של פורטל בשירה ובנגינה וליווי קולי של הגברים בעצמם. הקטע ההומוריסטי המפתיע, ללא פס הקול של אום כולתום, מרענן ומשעשע ומקבל תשואות רבות מהקהל באולם. לאחר הפאוזה, חוזר קולה של אום כולתום להדהד באולם אך כעת היצירה מכוונת לשלושה גברים ואישה חושנית אחת מענתזת והם כמובן כרוכים אחריה ומנסים להשיג את ליבה.

צילום: שרה פלד

מעולם לא חשבתי שאוכל להאזין לשירתה של אום כולתום ולהתאהב בה. פורטל הצליחה לעשות גם את זה. למרות שיצירת המחול איננה בשום אופן, אילוסטרציה לשירה, הלוא שתיהן מדיות מקבילות, האהבה של פורטל למוזיקה הערבית, הועברה לקהל וסחפה אותו באמצעות המחול.

כוריאוגרפיה: אורלי פורטל, רקדנית, כוריאוגרפית, מורה למחול, מטפלת בתנועה ובקול, חוקרת פולקלור מרוקאי והמפתחת של שפת מחול ייחודית המתמקדת בתנועתיות הטבעית של הגוף. מציגה פרשנות עכשווית למסורות עתיקות ומשלבת אלמנטים מן המחול המודרני העכשווי, קונטקט אימפרוביזציה, פלדנקרייז וריקודי בטן.

רקדנים: אנדרסון בראז, ארתור אסטמן, ארז זוהר, אורלי פורטל.

מוזיקה: "פקרוני" FAKAROUNI מילים ולחן מוחמד עבד אל ואהב, ביצוע אום כולתום. הקלטה מהופעה חיה, "קולה של אומה".

היצירה הוצגה בפסטיבל דאנס ת"א 2021 בסוזן דלל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן