Skip to content

מני נפתלי זכה בתביעת לשון הרע כנגד מקורבי ראש הממשלה, הליכוד וחלק מעובדי מעון ראש הממשלה

אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, התעקש, נלחם 6 שנים וזכה. בית המשפט פסק לזכותו 161 אלף שקלים שישולמו לו בגין הצאת לשון הרע והוצאות בית משפט. נפתלי: "לא נלחמתי למען כסף. נלחמתי על שמי ואמינותי. כל הכבוד לשופט שלא נכנע ללחצים". עו"ד בן יצחק: "אני שמח על אמירה מהדהדת וברורה של בית המשפט שמני […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מני נפתלי, לשעבר אב הבית במעון ראש הממשלה והיום ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, זכה היום (שני) בתביעת לשון הרע (דיבה) שהגיש כנגד מקורבי נתניהו. שופט בית משפט השלום בהרצליה, גלעד הס פסק לנפתלי פיצויים בסך כולל של 136 אלף שקל והוצאות משפט על סך 55 אלף ₪, סה"כ 191 אלף ₪ שישולמו על ידי הנתבעים מקורבו של נתניהו עו"ד דוד שומרון (10 אלפי ₪ פיצוי), מקורב ועו"ד של במשפחת נתניהו, עו"ד יוסי כהן (65 אלף ₪ + 25 ש"ח הוצאות משפט), תנועת הליכוד (25 אלף ₪ פיצוי + 10 ₪ הוצאות משפט), עובד משרד ראש הממשלה אמנון זכאי (18 אלף ₪ פיצוי +  10 אלפי ₪ הוצאות משפט) ועובדת משרד ראש הממשלה דאז, עופרה שמעוני (18 אלף ₪ פיצוי + 10 ₪ הוצאות משפט).  דובר משרד ראש המשלה לשעבר ניר חפץ שהפך להיות עד מדינה נמחק מהתביעה ועורכת הדין שולמית אשבול שנתבעה בתיק זוכתה ונפתלי חויב לשלם לה 50 אלף ₪ הוצאות משפט. את עו"ד דוד שמרון ייצג עורך דין מיכאל רבליו, את הליכוד, ייצג עו"ד רון אביב, את עו"ד יוסי כהן, אמנון זכאי ועופרה שמעוני, ייצג הנתבע עו"ד כהן, ואת הליכוד ייצג עורכי הדין, אבי וניבה הלוי.
בכך הסתיימה היום סאגה שהחלה למעשה ביום 2015.2.17 ,בו התפרסם דו"ח מבקר המדינה הנוגע להוצאות המעון הרשמי של ראש הממשלה, הדוח כלל ממצאים חמורים לגבי ניהול ההוצאות של המעון הרשמי וביניהם הוצאות מתמיהות בשלון המעטה של רכישת מזון ובקבוקי יין. משפחת נתניהו, הגיבה בטענות המאשימות את  אב הבית נפתלי בהזמנת כמויות של מזון על דעת עצמו, וכי לאחר פיטוריו ירדו ההוצאות באורח משמעותי. נתניהו עצמו העומד כיום לדין על שוחד מרמה והפרת אמונים, תדרך כתבים והאשים את נפתלי בהוצאות ענק על דעת עצמו ובהתנהלות רעה  בתפקידו כאב הבית. שופט בית המשפט חילק את הפרסומים שהכפישו את מני נפתלי לשלוש דרגות חומרה. בדרגה הראשונה החליט הס, פרסומים אשר רק מציינים את עצם העובדה כי בתקופת כהונתו של מר מני נפתלי כאב הבית במעון הרשמי עלו ההוצאות במעון, לרבות המחשה של עליה זאת בגרפים. בדרגה השנייה, פרסומים אשר במסגרתם נטען באופן מפורש כי נפתלי אחראי לאותה עלייה בהוצאות. כך למשל, פורסם באחד הפרסומים כי מר נפתלי הזמין על דעת עצמו כמויות מזון גדולות מאשר אלו שנדרשו בפועל. בדרגה השלישית והחמורה יותר על פי קביעת השופט, עומדים פרסומים, בהם הוא מצא אמירות חמורות יותר כנגד נפתלי, המציגות אותו כאדם "כזבן, בלתי אמין, פרובוקטיבי" וכדומה. בשנת 2015 תבע נפתלי באמצעות עורך הדין גונן בן יצחק את כולם על הוצאת דיבה – לשון הרע בסך כולל של 1/2 מיליון ₪.
בדצמבר 2017  ביקש היועץ המשפטי לממשלה לעכב את ההליכים בתיק, זאת לאור הליך פלילי שהמתנהל, בין היתר, כנגד מר עזרא סיידוף וכנגד שרה נתניהו אשר עמדה להעיד בתיק תביעת הדיבה. הדיונים בתיק הוקפאו וחודשו ב 2019, אז העידה גם נתניהו כנגד מני נפתלי.
לדוד שומרון יוחסו אמירות בשני אירועים שונים: במסיבת עיתונאים מיום 2015.02.17 ובראיון באולפן שישי ביום 2015.02.20. בין השאר אמר שמרון שהציג את נפתלי כאחראי לגידול בהוצאות מעון בית ראש הממשלה. וזאת, בין היתר, באמירה הכללית, שלוותה בהצגת גרפים כי "בשנים 2012-2011 אנחנו רואים עליה גדולה. בשתי השנים האלה מי שכיהן כאב בבית ראש הממשלה היה מני נפתלי" ואף הציג באופן מפורש וישיר את התובע כמי שאחראי לגידול בהוצאות, וזאת כאשר טען כי "מני נפתלי הזמין על דעת עצמו כמויות מזון גדולות..". בראיון באולפן שישי מיום 2015.2.20 צוטט שמאון כאומר, בין היתר: "מני נפתלי הגיש תצהיר סותר לבית הדין לעבודה. אמינותו של מני נפתלי צריכה להתברר על ידי רשויות החוק ואני מניח שהמשטרה תעשה זאת". השופט הס אף ציין כי "במסיבת העיתונאים מיום 15.02.17 קיימות אמירות נוספות של הנתבע 2 (שמרון) ביחס לתובע, אמירות אשר ניתן היה לסבור כי אלו מהוות לשון הרע, אולם כאשר אלו לא נזכרו בכתב התביעה, לא מצאתי לנכון להתייחס אליהן".
שמעוני, עובדת מעון ראש הממשלה דאז, אמרה בראיונות  שנערכו אתה: "יש כאן שנתיים שהן באמת בעייתיות, שבהן ההוצאות תפחו מאוד, וכאשר מסתכלים ומנתחים את השנתיים האלה, מתברר שיש התאמה מלאה לתקופת העסקתו של אב בית מסוים ששמו מני נפתלי". בריון אחר אמרה לגבי הגידול בהוצאות  כי "…מתברר שיש התאמה מלאה לתקופת העסקתו של אב בית מסוים ששמו מני נפתלי", וכן: "יש התאמה מלאה בין העלייה בהוצאות והירידה שלהם לאחר מכן, לתקופת ההעסקה של אב הבית מני נפתלי".
לעניין פרסומי עו"ד יוסי כהן, בגינן הוא נתבע, התמקד  עו"ד גונן  בראיון שעו"ד כהן נתן ב-2015 לחדשות ערוץ 2  ובין יתר אמר: "…והציבו בידי ראיות חותכות שמדובר באדם כזבן, בלתי אמין, פרובוקטיבי", וכן: "אני באתי לומר לכל עם ישראל שמדובר באדם שאסור להאמין לו…".
כהן אף התייחס  לנושא ההוצאות במעון ראש הממשלה ואמר על נפתלי כי: "בתקופתו, הוצאות כל מזון כמעט הוכפלו, בגלל שהוא נהג בצורה לא מאוזנת". וכן: "הוא הוציא, והוא עשה זאת בכוונה".

נפתלי בהפגנה בפתח תקווה (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

תנועת הליכוד נתבעה על כך שבפוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק של התנועה ואשר לטענת נפתלי פורסם בנוסף גם בכלי תקשורת שונים, נרשם, בין היתר: "ההוצאות גדלו משמעותית בתקופה מסויימת, שבה ניהל את המעון הרשמי מני נפתלי – עובד ממורמר לשעבר, המוביל מסע השמצות והכפשות נגד ראש הממשלה, על מנת להוציא כספים שלא כדין מקופת המדינה ולפגוע בראש הממשלה ובליכוד בתקופת בחירות. הוצאות המעון הרשמי ירדו ופחתו משמעותית לאחר עזיבתו של נפתלי את התפקיד". "ניתן לראות כי פוסט זה כולל שני סוגים של אמירות שניתן לראות בהן לכאורה לשון הרע", פסק השופט והוסיף: "הסוג הראשון, בדומה ליתר הנתבעים, הינו הטלת אחריות על התובע לגידול בהוצאות המעון הרשמי של ראש הממשלה. אלא שהנתבעת (תנועת הליכוד א.מ) לא הסתפקה בכך, ופרסמה בנוסף כי התובע מנסה להוציא כספים שלא כדין מקופת המדינה.

בעניין מר אמנון זכאי, התרכזה תביעתו של נפתלי במכתב שהוא פרסם זה ב-2015 והופץ לכלי התקשורת שכלל כולל אמירות קשות בדבר נפתלי ואישיותו באופן כללי, וביניהן: "…מדובר באדם בלתי אמין, בלתי יציב, מחרחר מריבות סידרתי, מתנכל לעובדים, מסתכסך עמם ונוהג בחוסר יושר בכספי המדינה", וכן:"באחת הפעמים הוא שפך מים על רצפת המטבח ואמר לי ולעובדים: "אני מקווה שהגב' נתניהו תיכנס למטבח ותחליק". המכתב כלל אמירות בדבר אחריות נפתלי להוצאות המעון הרשמי: "מר נפתלי נהג להזמין מצרכי מזון מרובים ומיותרים, בעיקר שתייה". עוד כתב השופט כי המכתב המדובר כלל פרסומים נוספים בגנות נפתלי, בין היתר, כי הוא נהג לתת את רכב העבודה שלו לרעייתו וכן כי "התובע עשה מניפולציות ופעילות בלתי חוקית ברישום שעות העבודה של עובדים במעון".

שמעוני, נתבעה בשל מכתב פתוח לכלי התקשורת שהיא פרסמה ב-2015  2015.02. בו נאמר כי התובע (נפתלי) הוא: " אדם אגרסיבי, מניפולטור ושקרן גדול". בעניין תיפקודו במעון ראש הממשלה: "מני נהג בעובדים בזלזול, בהתנשאות, נהג כל הזמן להכניס 'בוקסים' לדחוף בידיו ולנהוג בוולגריות". בנוגע להוצאות החריגות,  כתבה  שמעוני: "מני רכש מוצרים בהיקף גדול ממה שביקשתי"
שמעוני ציינה באותו מכתב כי מני עשה מניפולציות ופעילות בלתי חוקית ברישום שעות העבודה של עובדים במעון ואף חזרה על אירוע שפיכת המים עליו סיפר אמנון זכאי.
לגבי כל אלה קבע השופט כי "הפרסומים הנוגעים לאישיות התובע, הרי פשיטא כי מדובר בביטויים המהווים לשון הרע, ואף לשון הרע במדרג גבוה".  כי פרסום דוד שומרון לפיהם "התובע (נפתלי) הגיש תצהיר סותר לבית הדין לעבודה; או דבריו של כהן לפיהם נפתלי "אדם כזבן, בלתי אמין, פרובוקטיבי" ופרסומי הליכוד לפיהם נפתלי הינו "עובד ממורמר לשעבר, המוביל מסע השמצות והכפשות נגד ראש הממשלה, על מנת להוציא כספים שלא כדין מקופת המדינה".
בנוגע פרסומי של עופרה שמעוני  כי "מני אדם אגרסיבי, מניפולטור ושקרן גדול"; וכן הפרסום כי הוא נהג בזלזול ובאלימות כלפי עובדים. וכי הוא שפך מים בכוונה לגרום לנפילת הגב' שרה נתניהו. כתב השופט: "אציין כי מכתבה של הנתבעת (שמעוני) רווי בעוד תיאורי לשון הרע חמורים כנגד התובע. עיון בפרסומים אלו מגלה, כי יש בהם בכדי לבזות את התובע ולפגוע בו, ואין עוררין כי מדובר בדברי לשון הרע".

"כאמור, קבעתי לעיל, כי הטלת אחריות על התובע לגידול בהוצאות מעון ראש הממשלה, על רקע פרסום דוח מבקר המדינה, אשר קבע כי הגידול בהוצאות אינו תקין, מהווה לשון הרע", פסק בית המשפט והוסיף: "מכאן גם הטלת האחריות על התובע במשתמע, על ידי הציון העובדה כי הייתה עליה בהוצאות בתקופה מסוימת, ומיד לאחר מכן ציון העובדה כי התובע היה אב הבית באותה התקופה, מהווה לשון הרע".

נפתלי אמר בתום הדיון: "קודם כל כל הכבוד לשופט הס שלא נכנע ללחצים ופסק את האמת. לא נלחמתי למען כסף. הכסף לא מהווה הסיבה. נלחמתי על האמינות שלי, על השם שלי, אני גם אומר לאנשים, מי שמאמין באמת שלו ונחלם עליה ינצח".
עורך הדין גונן בן יצחק סיכם את הדיון ואמר: "הצדק יצא מעט מאוחר למני נפתלי, אבל אני שמח על אמירה מהדהדת וברורה של בית המשפט שמני אדם אמין וערכי ומאמירת בית המשפט ניתן למוד, מה דעתו לגבי הכנופיה שבמשך שנים ניסתה להטיל במני דופי."

NAFTALI 30.8.21
לקריאת פסק הדין כולו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן