Skip to content

חשבו "שיהיה בסדר" ובנו ללא אישור מתקן ליצירת חשמל סולרי על שטח חקלאי

נדחו תביעות גלעד ועומרי שרון (חוות השקמים ומפעלי צאן ישראלים) לפיצוי בן 8 מיליון ₪ מחברת החשמל ומנהל מקרקעי ישראל על שלא אישרו בדיעבד מתקן אופטי לייצור חשמל שהוקם ללא אישור על קרקע חקלאית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שתי התובעות בבעלות עומרי וגלעד שרון מחוות השקמים – חוותו הידועה של ראש הממשלה לשעבר אריק שרון ז"ל,  בנו מתקן ענק ליצירת חשמל סולרי על שטח חקלאי ללא אישור מנהל המקרקעין. כל זאת "חרף התנגדות מפורשת של המינהל.. וחרף הליכים משפטיים שתוצאתם הייתה עלולה לסתום את הגולל על הפרויקט, כפי שאכן קרה, כי סברו שהשלמת בניית המתקן הסולארי תהיה 'מעשה עשוי', וכאמור, כי 'יהיה בסדר", כתבה השופטת נחליאלי רוט בפסק דינה.

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, אסתר נחליאלי חיאט, דחתה אתמול (שני) את תביעות חוות השקמים של בניו של אריק שרון ז"ל, ראש הממשלה לשעבר, לפיצויים בני 8 מיליון וחייב את התובעות, 'מפעלי צאן ישראליים בע"מ' ו-'שקמים חווה חקלאית בע"מ' בהוצאות משפט בסך של 80 אלף ₪ לטובת הנתבעות, רשות מקרקעי ישראל וחברת החשמל שנתבעו בגין נזקים שלכאורה נגרמו להן לאחר שנמנעה מהן הפעלה של מתקן פוטו-וולטאי שהקימו בשטחי חוות השקמים, זאת ללא אישור מרמ"י (רשות המקרקעין ) ובניגוד לחוזה החכירה שלהם.
את התובעות ייצג משרד עורכי הדין שבלת, שהינו אחד מפירמות עורכי הדין המובילות והבולטות בתחום המסחרי-בינלאומי ודיני תאגידים בישראל ואת הנתבעות – רשות מקרקעי ישראל וחברת החשמל, ייצגה עו"ד מאיה לויאן מפרקליטות מחוז ת"א.

במסגרת פס"ד ציין בית המשפט כי: "תחושת ה"יהיה בסדר" ליוותה אותי במהלך התיק וכתיבת פסק הדין. תחושה זו "שיהיה בסדר" הביאה את התובעות, כך להתרשמותי, להשקיע כספים רבים בפרויקט פוטו – וולטאי לייצור חשמל בטכנולוגיה סולארית… בשטח שחכרו למטרות חקלאיות מרשות מקרקעי ישראל, בלי לבחון מבעוד מועד את המובן מאליו הטריוויאלי – האם מינהל, שהוא הבעלים של המקרקעין, מסכים לפעילות החורגת מהמטרות החקלאיות של חכירת המקרקעין? ולא רק זאת אלא שבהמשך אף השלימו את הקמת המתקן הסולארי חרף התנגדות מפורשת של המינהל, לא היו כבר מודעות, וחרף הליכים משפטיים שתוצאתם היתה עלולה לסתום את הגולל על הפרויקט, כפי שאכן קרה, כי סברו שהשלמת בניית המתקן הסולארי תהיה 'מעשה עשוי', וכאמור, כי 'יהיה בסדר'".

במהלך שנת 2010 החלו התובעות לפעול לקידום הקמה של מתקן פוטו-וולטאי בשטח חוות השקמים, אשר יספק חשמל שיימכר למדינה בתעריף קבוע, זאת בהתאם להסדרה תחרותית אשר נוהלה באותה עת על ידי רשות החשמל. התובעות קיבלו מרשות החשמל אישור עקרוני להקמת המתקן, המותנה בהסכמת רשות מקרקעי ישראל. בשלבים מתקדמים של הפרויקט פנו התובעות לרמ"י על מנת לקבל היתר בנייה. (על-פי החלטת מועצת מקרקעי ישראל 1254 – המאפשרת הקצאת קרקע ללא מכרז לייעוד זה לחקלאים החוכרים את הקרקע "בתנאי נחלה", דהיינו מושבים וקיבוצים בהם הקרקע מוחכרת על-פי משטר הנחלות הנהוג בהתיישבות החקלאית).
הבקשה לא אושרה על ידי רמ"י והתובעות ערערו על ההחלטה לבית המשפט המחוזי אשר קיבל את תביעתן. עם קבלת ההחלטה ערערה רמ"י לעליון, זאת במקביל להגשת בקשה לעיכוב ביצוע. עיכוב ביצוע לא ניתן, אך כב' השופט יצחק עמית שדן בבקשה קבע כי נזקים עתידיים יחולו על חוות השקמים. לאור האמור חתמה רמ"י הסכם עם התובעות אשר הותנה בקבלת רישיון קבע מרשות החשמל ובכפוף לפס"ד שיינתן בערעור. בית המשפט העליון קיבל את ערעור המדינה וקבע כי אין לראות בחוות השקמים מקרקעין בתנאי נחלה.

לאחר קבלת הערעור המשיכו התובעות לנסות להציל את השקעתן במתקן שבנייתו כבר כמעט הושלמה, והגישו בקשה לדיון נוסף. בקשתם נדחתה. בהמשך פנו לרמ"י בבקשה להגיע לפתרון מוסכם להפעלת המתקן אך גם בקשה זו סורבה על ידי המשנה לפרקליט המדינה. התובעות המשיכו את מאמציהן ופנו לשר הבינוי והשיכון במטרה להקצות את המקרקעין לטובת המתקן. גם החלטה שהתקבלה על ידי רמ"י בנוגע למתן אפשרות רטרואקטיבית להקים מתקנים סולאריים על קרקע חקלאית, לא אושרה על ידי שר האוצר, לאור עמדת היועמ"ש כי בקבלת ההחלטה יש יסוד של אי חוקיות.

מתקנים לייצור חשמל סולרי על קרקע חקלאית (צילום: גוגל מפות)

במקביל פנו התובעות לרשות החשמל להארכת מועד השלמת בניית המתקן, פניה אשר לא נענתה. משהושלמה בניית המתקן הגישו התובעות בקשה לקבלת רישיון קבע וסורבו על ידי רשות החשמל. על אף הסירובים החוזרים ונשנים ועל אף החלטת בית המשפט העליון בערעור, הגישו התובעות עוד מספר בג"צים אשר במסגרת ההחלטות על דחייתם העביר בית המשפט העליון ביקורת נוקבת על התנהלות התובעות.

במסגרת התביעה הנוכחית טענו התובעות כי נציג רמ"י ורשות החשמל הציגו בפניהם צבר של מצגים עליהם הסתמכו ומהם הבינו כי היו רשאיות להקים את המתקן הסולארי בחוות השיקמים. מאידך טענו הנתבעות באמצעות פרקליטות מחוז ת"א (אזרחי) כי התובעות ידעו כי הסכם החכירה עם רמ"י לא מאפשר להן להקים את המתקן הסולארי בחוות השקמים ובכל זאת בחרו התובעות להקימו ללא אישור ואף לסיים את ההקמה. במסגרת פס"ד קבע בית המשפט כי: "מתקן סולארי נבנה בחוות השקמים, ועתה הוא מונח כאבן שאין לה הופכין. המתקן הוא פרי יוזמה של התובעות ונועד לייצר חשמל שיימכר למדינה. היוזמה מחייבת שיתוף פעולה עם רשות החשמל, ותחילתה ברישיון מותנה שניתן מאת רשות החשמל לאחר  בדיקת התנאים המקדמיים לקבלתו. הרישיון המותנה ניתן לתובעות כדי לאפשר להן להגיע ליעד הסופי – קבלת רישיון קבע לייצור חשמל שיבטיח מכירתו למדינה בתעריף קבוע למשך  עשרים שנים. אלא שבדיעבד הסתבר כי הרישיון המותנה , הצעד הראשון במסע, כלל לא היה  צריך להינתן לתובעות ולמעשה ניתן 'בחטא' על סמך 'מצגי התובעות' לרשות החשמל. כך הגישו התובעות בקשה להקים את המתקן הסולארי בשטח החווה שמקרקעיה הן בבעלות רמ"י  ולתובעות רק חוזה חכירה שאף הוא לא היה בתוקף. הגשת הבקשה להקמת המתקן הסולארי  היתה בקשר למקרקעין שמטרות חכירתן כמפורט בחוזה החכירה, הן לשימושים חקלאיים, ועל פניו, אפוא, אין מטרות החכירה מאפשרות את הקמת המתקן הסולארי והפעלתו לשם ייצור חשמל. לא רק זאת אלא שכאמור, בעת הגשת הבקשה כלל לא היה בידי התובעות הסכם  חכירה תקף, והוא נחתם רק לאחר שהרשיון המותנה כבר היה בידי התובעות. התובעות פעלו למימוש היעדים ברשיון המותנה, ורק לאחר שנתיים, בשנת 2012, 'נזכרו' לפנות לרמ"י לבקש את אישורה לפעילות זו. לסוף המעשה אנחנו כבר מודעים – מדיניות רמ"י אינה מאפשרת הקמת מתקנים סולאריים בחוות חקלאיות שאינן בתנאי נחלה, וכזו היא חוות השקמים ולכן בקשת התובעות נדחתה". עוד כתבה השופטת כי "את התובענה דנא הגישו התובעות לאחר שהפנימו כי חרף הניסיונות החוזרים ונשנים לא יעל  בידם לקבל היתר כדין להפעלת המתקן הסולארי פנו למסלול התביעה הכספית, במטרה לנסות ולהיפרע מרמ"י ומרשות החשמל כדי הכספים שהשקיעו בפרויקט. השאלה הצריכה הכרעה בתביעה זו היא, אפוא, האם התובעות זכאיות להשבת הכספים שהשקיעו בפרויקט  הנפסד על סמך מצגים של הנתבעות שגרמו לתובעות להסתמך עליהם ולהשקיע את הכספים כאמור?"

בנוסף נקבע כי: "אני דוחה את טענת התובעות כי רמ"י הציגה בפניהן מצגים ברורים ומפורשים שהן רשאיות להקים את המתקן הסולארי במקרקעין. עיינתי בעשרות עמודי  הטענות של התובעות, ובחנתי את כלל המצגים הנטענים שתארתי לעיל, ולא מצאתי בהם התחייבות ברורה ומפורשת של נציג מוסמך של רמ"י עליה היו התובעות רשאיות להסתמך בעת הקמת המתקן. התרשמתי מהחומר שלפני כי האחריות למתקן המצוי במקרקעין ללא  שימוש היא על התובעות לבדן, ולהדגיש כי למסקנה זו הגעתי לאחר 'הליכה בדרך ארוכה  ומפותלת' בה בחנתי את מכלול הטענות, בדקתי את הראיות והמסמכים, ושמעתי את העדויות– דרך שניתן היה לקצר, שכן גם בהחלטות הקודמות שניתנו בבית המשפט העליון הייתה מסקנה דומה".

נחליאלי חיאט, תמהה בלשון המעטה על התובעות מחוות השקמים: "בטענתן להסתמכות על הרישיון המותנה נראה שהתבלבלו להן, לתובעות, היוצרות– הרישיון המותנה ניתן להן על סמך מצגים שהן הציגו לרשות החשמל, מילוי תנאים שהן היו צריכות לבצע, למלא ולעמוד בהן. לכן, גם אם הרישיון המותנה לא  היה צריך להינתן עקב אי עמידת התובעות בדרישה המקדמית בדבר 'זיקה למקרקעין , הרי שהתובעות הן אלו שאחראיות על המצג המטעה שהציגו, כי יש להן אישור מרמ"י להקים את המתקן הסולארי בשטח החווה".

היא הסבירה כי "טעם נוסף לדחיית הטענות, שוכנעתי לגמרי כי התובעות, שהיו מיוצגות כל העת מול המנהל, ידעו כי לצורך הקמת המתקן בשטח החווה נדרש לקבל את אישורה של רמ"י וגם ידעו, ולפחות היו צריכות לדעת, כי רשות החשמל אינה הגוף המוסמך לאשר את בניית המתקן בשטח מבחינה סטטוטורית, אלא הגוף המופקד על מתן רישיון להפעלת המתקן ומכירת החשמל … אני דוחה אפוא את טענת התובעות כי יש להטיל על רשות החשמל אחריות לתוצאה שאליה הן הביאו את עצמן במחדליהן – כשלא טרחו לבדוק את הסכמת רמ"י לפני התחלת הפרויקט. לא רק זאת אלא שדווקא התרשמתי שלניסיון הטלת האחריות על רשות החשמל שנתנה את הרישיון המותנה יש מידה של חוסר תום לב". (סעיף 70 -71 לפס"ד)

השופטת נחליאלי חיאט הוסיפה וסיכמה: "לאור כל האמור אני דוחה את התביעה. כפי שציינתי התרשמתי כי התנהלות הנתבעות היתה סבירה, ולא מצאתי כי מי מהן הציגה מצגים שגרמו לתובעות להשקיע בפרויקט, כל מקרה לא מדובר בהסתמכות (נטענת) לגיטימית וסבירה שראוי להגן עליה. כפי שהבהרתי ופירטתי אני סבורה כי דרך התנהלות התובעות היא זו שהביאה לכך שעומד לו מתקן סולארי כאבן שאין לה הופכין… התרשמתי כי התנהלות התובעות מקורה בתחושה ש'יהיה בסדר – 'כך, למרות המכשולים הסטטוטוריים, המהמורות שהציבו הרשויות והמשוכות שהציבו ההליכים המשפטיים שהתנהלו, סברו התובעות כי הן יכולות להמשיך ולהתקדם ולהקים את המתקן הסולארי שכן בסוף הדרך יהיה בסדר. . וכך השקעתן ירדה לטמיון".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן