Skip to content

"פוטומנטה": לראשונה במוז"א תערוכת ענק המציגה צילומים מארצות הים התיכון מתוניסיה ועד לאלבניה, מיוון ועד למרוקו

החל מ־21 בספטמבר 2021 תערך מעתה, אחת לחמש שנים, תערוכת צילומים הכוללת עשרות משתתפים ממדינות רבות, המשמשת כגשר על גבולות ומחלוקות פוליטיות, התערוכה מוצגת ברחבי מוזיאון ארץ ישראל, בגלריות, בביתנים השונים ובגן הארכאולוגי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אמש נפתחה תערוכת הצילום הענקית הנפרשת על פני כל חללי ואגפי המוזיאון. "פוטומנטה 2021" תהיה הראשונה במסורת תערוכות צילום רחבות היקף, שתוצג אחת ל-5 שנים. אין ספק, שהשיטוט בתערוכה, מספק נקודות מבט חדשות על מושאי הצילום – פיסות חיים מרחבי מדינות אגן הים התיכון. מעניין היה לראות, מה מעסיק את עדשת הצלם המקומי ומה אומרות עיניו דרכה.

"צילום הוא השפה החזותית הגלובלית, והעונה החדשה במוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב נפתחת בתערוכות צילום. ה"פוטומנטה" הראשונה מוצגת במסגרת העונה הבינלאומית של מוז"א, לרגל עשור להכרזת תל־אביב כעיר עולם. מוזיאון ארץ־ישראל, תל אביב, חוגג עם העיר בתוכנית תערוכות גלובלית עם יצירות ויוצרים מרחבי תבל, ממדינות ותרבויות מגוונות. בכל תערוכות העונה מתקיים דיאלוג המציב את התרבות המקומית על המפה העולמית", אומרת ד"ר דבי הרשמן, סמנכ"לית ואוצרת ראשית.

פוטומנטה משתמשת במספר מושגים: פוטוגרפיה (צילום), קרטוגרפיה (מיפוי), מונומנט (מבנה הנצחה), דוקומנט (תיעוד), מומנט (רגע), מיתולוגיה (מיתוסים) ומדיטרנה (הים התיכון), שהם יסודותיהם של שפת הצילום המתהווה בין שלוש היבשות – אירופה, אסיה ואפריקה. הים התיכון ששימש בעבר צומת דרכים, משמש גם כיום כגשר תרבותי בין מזרח למערב ובין מחלוקות וגבולות פוליטיים.

התמה שנבחרה לפונומנטה הראשונה היא ריתמוס (מקצב) המתייחס למשקל ולקצב במוזיקה, בשירה ובתנועה. "הבחירה בתמה זו מבקשת לומר כי כל סדרת תצלומים, והתערוכה כולה, היא כמעשה של שירה חזותית, ולכן לפוטומנטה ריתמוס משלה. אסופת תצלומים זו מעלה את השאלה, האם יש מקצב צילומי ייחודי לצלמי אגן הים התיכון? המבקרים בתערוכה מוזמנים להצמיד לאזנם קונכייה מטפורית, להפליג בין נמליה במעין אודיסאה ולהאזין לריתמוס הפוטומנטה", אומר גיא רז אוצר התערוכה.

בתערוכה משתתפים 33 צלמים וצלמות מ־16 מדינות בים התיכון: טורקיה, יוון, קפריסין, אלבניה, מונטנגרו, בוסניה-הרצגובינה, קרואטיה, סלובניה, איטליה, צרפת, ספרד, מרוקו, אלג'יריה, תוניסיה, מלטה, ישראל, וגם מהרשות הפלסטינית; מוצגים בה כ־300 צילומים ו־13 עבודות וידאו (סאונד).

הצלמים בתערוכה יוצרים את הפוטונמנטה – נקודת מפגש בין דימויים שצולמו מנקודות מבט אישיות ואמנותיות, מן הים פנימה אל היבשה ואל נופיה הפיזיים והמנטליים. באמצעות התצלומים המוצגים אפשר לבחון הקשרים חזותיים בין הצלמים ובין מדינות הים התיכון.

מריה פנסיני (איטליה), שמיכה 2017. מהגרים מאפריקה, מצ'אד ומסודן, עובדים בקטיף עגבניות בדרום איטליה. זוהי עבודה קשה, בשכר זעום ובתנאים לא פשוטים. העונה המאתגרת ביותר למהגרים היא החורף. בסדרת הצילומים פנסיני מתעדת אותם עם שמיכותיהם. השמיכה היא הגבול היחיד בין עולמם האישי לעולם החיצון.

מריה פנסיני, שמיכה. צילום: שרה פלד

פאתן גדס (צרפת/תוניסיה) מציגה פרויקט מתוך יומן מסע העוסק בחובת שימור הזיכרון. הפרויקט נוצר בעקבות מפגש שהוחמץ עם דמותה של קלוד, שהיתה מעצבת סטים של סרטי קולנוע בטוניס. רקעי הצילומים לקוחים מסטודיו הצלם אדאמו שפעל בעיר בשנות ה-30. בעבר, הרקע המצויר היווה סוג של אשלייה ובריחה מהמציאות ואת אותה בריחה מציעה גדס למצולמיה היום.

פאתן גדס, סיפורו של רקע מצויר, 2012-2021. צילום: שרה פלד

פרימוז' ביזיאק (סלובניה) מציג את מחצבות השיש בקאררה איטליה, בסדרה שצולמה עם ציוד אנלוגי בפורמט גדול ובחשיפות ארוכות.

פרימוז' ביזיאק, סלובניה, האלפים האפואניים 2014-2017
צילום: שרה פלד

לטיציה בטאליה (איטליה) מצלמת את קורבנות טבע האדם. כצלמת בעיתון המקומי L'ORA היא תיעדה בשנות השבעים והשמונים את רחובות פאלרמו שבסיציליה, שבה פעלה המאפיה הסיציליאנית, "הקוזה נוסטרה", אבל צילמה גם חיי יום־יום ונשים מקומיות. בשנה שעברה יצא לאקרנים סרט תיעודי על חייה "לצלם את המאפיה" (2019) שהוקרן בפסטיבל הסרטים 'אפוס'.

צילום: שרה פלד

הִשאם בנוחוד (מרוקו) מציג בפרויקט ההומוריסטי "אקרובטיקה" (2017) את המשפחה המרוקאית, ובתוך כך מביא אלינו את חיי היום־יום באסתטיקה חושנית יוצאת דופן. נפש האמן מתערבת בחיים המשפחתיים המסורתיים, וזאת תוך כדי הצבת המצולמים בקומפוזיציות לא שגרתיות ומלאות הומור – הסלון כבמת תיאטרון, החיים כמשחק.

הישאם בנוחוד, אקרובטיקה 2017. צילום: שרה פלד

הצלמים המציגים: ראידה אדון (עכו, ישראל); אורית אדר בכר (ישראל); מארי אודלו (צרפת-אלג'יריה); ראאד בואיה (הרשות הפלסטינית/צרפת); לטיציה בטאליה (איטליה); פרימוז' ביזיאק (סלובניה); נדיר בוצ'אן (טורקיה); עודד בלילטי (ישראל); הִשאם בנוחוד (מרוקו); נועה בן נון מלמד (ישראל); פאתן גדס (צרפת/תוניסיה); דור גז (יפו, ישראל); אנה גלאן (ספרד); מאיה גלר (ישראל); איתמר דוארי (ישראל); עודד הירש (ישראל); הינדה וייס (ישראל); להקת ורטיגו (ישראל); אלמין זרנו (בוסניה והרצגובינה); ראפת חטאב (יפו, ישראל); דפנה טל (ישראל); ריטי טקסום (מלטה); מקס יוהאס (קרואטיה); עמאר יונס (כפר עארה, ישראל); דנה לוי (ישראל); לוקה לוקאטלי (איטליה); ניקולס למבוריס (קפריסין); תאודור פאפאדאקיס (יוון); אדריאן פאצ'י (אלבני הפועל באיטליה), דייוויד פיזאני (מלטה); מריה פנסיני (איטליה); תמיר צדוק (ישראל); יורם קופרמינץ (ישראל);  פרנצ'סקה פיקראס (צרפת); סינישה רדולוביץ' (מונטנגרו)

מייסד ואוצר הפוטומנטה, אוצר הצילום של מוז"א: גיא רז

התערוכה תפתח לקהל הרחב בחג הסוכות 21.9 במסגרת "סוכת אירוח בינלאומית" כשהקהל והאמנים כולם הם האושפיזין. ביום זה ולרגל פתיחת התערוכה, הכניסה למוזיאון ללא תשלום. כמו כן במהלך התערוכה יתקיימו אירועים מיוחדים, סיורים מודרכים, שיחי גלריה, מופעי מוזיקה ים-תיכונית ועוד.

מוזיאון ארץ ישראל תל אביב, חיים לבנון 2, רמת אביב

שעות פתיחה: ימים שני ורביעי 16:00-10:00, שלישי וחמישי 20:00-10:00, שישי 14:00-10:00, שבת 18:00-10:00

תמונה ראשית: ריקי טלסום, מלטה. צילום: שרה פלד

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן