Skip to content

"שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות": סרט מארוול מקורי ומיוחד

כאחד מסיפורי הבריאה הטובים ביותר ביקום של מארוול, המחוזק במשחק מצוין של סימו ליו, "שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות" מביא את הגיבור החדש של מארוול להתחלה מבטיחה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כמו כולם, אולפני מארוול הפסידו לא מעט כסף בשנת 2020 בשל מגיפת הקורונה, אבל 2021 מוכיחה את עצמה כגדולה מתמיד עבורם. חודשיים בלבד לאחר "האלמנה השחורה" יוצא לבתי הקולנוע (ולסטרימינג של דיסני+), סרט נוסף בסדרה: "שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות". בבימויו של דסטין דניאל קרייטון, הסרט משלב ביקום הקולנועי גיבור חדש לגמרי, וכבר ברור שהוא יופיע בכמה מיזמים נוספים. מעריצי מארוול שאינם חובבי קומיקס ואולי לא מכירים את שאנג-צ'י, ישמחו לדעת שהסרט הראשון שלו הוא ייחודי, משכנע ומרגש. כאחד מסיפורי הבריאה הטובים ביותר ביקום של מארוול, המחוזק במשחק מצוין של סימו ליו, "שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות" מביא את הגיבור החדש של מארוול להתחלה מבטיחה.

"שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות" אינו מתחיל עם הגיבור שבכותר הסרט, אלא בחלק השני של הכותרת הארוכה: עשר הטבעות – ארגון פשע ידוע לשמצה שהוזכר בעבר בפרקים שונים של "איירון מן". הכנופייה מובלת על-ידי שו וונוו (טוני ליונג) – המוכר גם בשם 'המנדרין', הרעב לכוח ועל כן משתמש בעשר טבעות המעניקות לו יכולות מדהימות. וונוו חשוב במיוחד לסיפור הזה, מכיוון שהוא אביו של שאנג-צ'י (ליו). בימינו, שאנג-צ'י בילה את השנים האחרונות בארצות הברית, מחוץ לעיניו המרושעות של אביו. עם זאת, אירוע באוטובוס בסן פרנסיסקו מוביל את שאנג-צ'י להבין שעברו לא רחוק מאחוריו כפי שקיווה, ושולח אותו להרפתקה עם חברתו הטובה, קייטי (אקוופינה), כדי להתאחד עם בני משפחתו המנוכרים ולהתעמת עם כל מה שהוא ברח ממנו.

על פני השטח, הסרט מחזיק ברוב הסימנים המסחריים הגדולים ביותר של מארוול: הומור מהיר, התייחסויות ליקום הרחב יותר וקטעי פעולה ללא הפסקה. יחד עם זאת, יש הרבה קטעים שמרגישים שהם יכולים להשתלב בדרמה ביתית סטנדרטית. קרטון, יחד עם התסריטאים הנוספים: דייב קאלהאם ו-אנדרו לאנהאם, בנו חלק גדול משאנג-צ'י כסאגה משפחתית עטופה בסרט גיבורי על. פלאשבקים שזורים בקו העלילה של ימינו, המציעים גוונים עמוקים יותר לדמויות של שאנג-צ'י, וונוו ו-שיאלינג (מנג'ר ז'אנג) – אחותו הקרבית של גיבור הסרט. זהו מבנה ייחודי לסרט מארוול, אך הוא משרת את הסיפור היטב. ההיסטוריה המשפחתית של שאנג-צ'י מלאת עומק, ובעצם חקירתה באמצעות הפלאשבקים, מעוררת את הרושם שכל הדמויות האלה תמיד היו חלק מהיקום של מארוול.

על ידי פתיחת הסרט עם וונוו, קרייטון שולח מיד את המסר שהוא לא יהיה כמו נבלי מארוול בעבר. ידוע גם שהיקום של מארוול גורם לרעים להיראות רעים, אך וונוו מצליח להיות בין הגרועים ביותר עד כה. עם מטרה אישית עמוקה המהדהדת את כל משפחתו, המנדרין מצמרר ואכזרי, אך שומר על מספיק אנושיות כדי שהקהל יוכל לחוש קצת אהדה. זה עוזר שאולי השחקן המפורסם ביותר מהונג קונג – לונג, הוא זה שמגלם אותו, כך במבטו הקר והכריזמטי הוא הופך את וונוו למשכנע עוד יותר. ובכל זאת, "שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות" אכן שייך לליו ולגיבורו החדש. סיפור הרקע שלו כבד יותר מרוב גיבורי מארוול, מאזן את ההומור הטיפוסי של סדרת הסרטים עם השדים הפנימיים שלו, וליו מתאר במיומנות את טבעו המסוכסך. אין ספק, ליו הוא כוכב, וזה יהיה די מרגש לראות אותו ממשיך לפרוח ביקום של מארוול. חשוב להזכיר, כי הסרט כולל גם צוות שחקנים מרשים מסביב, כאשר ז'אנג ו-אקוופינה  מקבלים רגעים משלהם לנצוץ, בין אם באמצעות קטעי פעולה או רגעי אופי עמוקים יותר, ונשים אלה רחוקות מלהיות חד-ממדיות, כאשר קרייטון מתייחס לשני הסכסוכים האישיים שלהן בכבוד שווה. מישל יאו, למרות שמגיעה מאוחר יותר בסרט, היא נוכחות מבורכת כדמות מפתח עבור שאנג-צ'י ו-שיאלינג.

ל-"שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות" יש הרבה דברים שעובדים לטובתו, החל מאתרי הצילומים המדהימים (שתוכננו בצורה יפהפייה על ידי מעצבי ההפקה סו צ'אן ו-קלינט וואלאס) ועד הפסקול האפי של ג'ואל פ. ווסט. יחד עם זאת, הוא נופל לכמה מלכודות שסרטים של מארוול לעיתים קרובות רגישים אליהם. לאחר שהקדיש כל כך הרבה לסכסוך המושרש במשפחה ובאבל, הקרב האחרון של הסרט הופך לעוד פסטיבל של CGI. הסרט חזק בהרבה כאשר הוא שומר את המיקוד על נושאי הזהות והנאמנות שלו, שלעתים הולכים לאיבוד בפעולה הבומבסטית. אל תטעו, סצנות האקשן של שאנג-צ'י הן באמת מן הטובות ביום של מארוול, כאשר קרב האוטובוסים בתחילת הסרט ומאבק מסוכן על פיגומים קשים במקאו בהמשך – בולטים באיכותם. גם הקרב האחרון מרגש, אבל הוא מאבד חלק ממשקלו הרגשי הכולל של הסרט. בנוסף, למרות שהנשים כולן עזות ואופיין מרשים, ההתמודדות של שאנג-צ'י עם אמו של הגיבור (פאלה צ'ן) מביא לתוצאות מעורבות. בסופו של דבר, הסיפור שלה לוקה בחסר, אם כי יש לה יותר עומק רגשי מאמהות אחרות ביקום של מארוול.

בסופו של דבר, "שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות" הוא סיפור בריאה נהדר ביקום של מארוול. ליו מיועד לגדולה ביקום המתפתח, ושתי הסצנות שלאחר כותרות הסיום מציעות כמה רמזים לגבי מה שעומד לפנינו. מעריצי היקום של מארוול ימצאו הנאה צרופה מסרט חדש זה, בעוד שצופים מזדמנים המעדיפים סיפורים אישיים יותר עשויים למצוא את עצמם נמשכים למאבקים של שאנג-צ'י. אין להכחיש שהסרט מומלץ לצפייה על המסך הגדול, ולכן יש לקוות שמי שמרגיש בטוח מספיק מבחינה בריאותית – ראוי שיעשה זאת. אחרי כל העיכובים, זהו סרט שהיה שווה לחכות לו.

הסרט: "שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות | Shang-Chi & The Legend of the Ten Rings" – עתה בבתי הקולנוע.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן