Skip to content

צעירים חסרי מנוח

צעירים חסרי מנוח ומה בין מיסטיות סוּפית אקסטַאטִית למיסטיות הקַבַּלית של אנדרס מוסטנון ובין הגלוריה של ויוואלדי לאנסמבל קווינטה וחצי ובין באך בוורסאי לשם טוב לוי. לראשונה תגיע לפסטיבל אבו גוש המתקיים הפעם במרכז רבין שבתל אביב תזמורת הגליל הערבית יהודית.   חול המועד סוכות, 26.9.2021-22.9.2021 בשיחה עם המנהל האמנותי החדש של הפסטיבל עמית טיפנברון על […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צעירים חסרי מנוח

ומה בין מיסטיות סוּפית אקסטַאטִית למיסטיות הקַבַּלית של אנדרס מוסטנון ובין הגלוריה של ויוואלדי לאנסמבל קווינטה וחצי ובין באך בוורסאי לשם טוב לוי. לראשונה תגיע לפסטיבל אבו גוש המתקיים הפעם במרכז רבין שבתל אביב תזמורת הגליל הערבית יהודית. 

 חול המועד סוכות, 26.9.2021-22.9.2021

בשיחה עם המנהל האמנותי החדש של הפסטיבל עמית טיפנברון על התכנית המרתקת של פסטיבל המוזיקה הווקאלית של אבו-גוש מספר עמית על החידושים בתכנית הפסטיבל והרצון לשמור על רמתו האיכותית הגבוהה, על ייחודו של הצליל הבארוקי והקושי להפיק צליל חי ותלת ממדי מכלים אותנטיים ועל החלטתו להזמין את תזמורת הגליל הערבית יהודית מנצרת לפסטיבל ובעיקר על הרצון לשמור על רמתו המקצועית של הביצוע המוזיקלי בכל מחיר.

ומספר טיפנברון  בהתרגשות: בפסטיבל אבו גוש שיתקיים הפעם במרכז רבין שבתל אביב  בשל שיפוצים בכנסיית יערים – יוכל הקהל ליהנות ממוזיקת בארוק במיטבה באולם לאה רבין שהוא נפלא למוזיקת בארוק, דווקא משום שהוא לא בנוי כקופסא עם גג שטוח הקירות הלא סימטריים שלו והתקרה שמגיעה ל-25 מטר בחלקו. קהל חובבי מוזיקת בארוק יצא נשכר".

עמית טיפנברון, המייסד והמנהל המוזיקאלי של אנסמבל בארוקדה
עמית טיפנברון, המייסד והמנהל המוזיקאלי של אנסמבל בארוקדה

"בלי לפגוע במרקם וב-ד.נ.א.של הפסטיבל הווקאלי הוספתי מעט הרכבים אינסטרומנטאליים כמו למשל רביעיית כרמל שתבצע שכיות חמדה דוגמת הרביעייה ברה מינור ושל  מוצרט (ק.421) והרביעייה ה"אמריקאית" של דבוז'אק (בפה מז'ור, אופ.96) ובכל זאת השתדלתי להיות נאמן לקו הווקאלי של הפסטיבל והוספתי זמר אפילו למופע הפלמנקו!"

"לפסטיבל יגיע המנצח אנדראס מוסטנון שאנחנו אוהבים לעבוד אתו בשל האנרגיה שלו – הוא מאד "פיזי". לדברי עמית, "הוא מנצח כאילו נהג בסירת מרוץ שיודע לשלוט בכל גוון שהוא רוצה להפיק מהתזמורת. יש לו תמיד תובנות שמאירות את הביצוע. ומאידך יש לו מיסטיות כמעט קַבַּלִית". בפסטיבל ינצח מוסטנון על מקהלת קולגיום והבארוקדה בביצוע הגלוריה של ויואלדי עם הסולנים טל גנור ואלון הררי. בתכנית "בארוק שיגעון" שבה תשיר הסופרן יעלה אביטל ינגנו חברי ההרכב ללא ניצוח ועד לכתיבת מילים אלו עדיין לא החליט עמית טיפנברון אם לתכנית "באך בוורסאי" יהיה מנצח או שאנסמבל הבארוקדה ינגן ללא ניצוח כמנהג תקופת הבארוק. דניאלה סקורקה תהיה הסולנית בחגיגה הצרפתית של לולי וראמו עם השנסון "עלי שלכת" וטריו סולנים והחלילן ז'נבייב בלנשאר. פנים חדשות בפסטיבל היא זמרת המצו מאיה עמיר שכובשת בעושר הגוונים של קולה היא תהיה הסולנית בתכנית הקאמרית של בארוקדה "ויוה ויוואלדי".

מאיה עמיר, תמונה של יואל לוי
מאיה עמיר, תמונה של יואל לוי

מוזיקה בתלת ממד

ומה בין דינמיקה למיקורדינמיקה

לקולקטיב בארוקדה – אין מנצח ותזמורת – הנגנים כל אחד מביע את דעתו. "לפעמים אנחנו עובדים לבד כפי שהיה נהוג בתקופת הבארוק", מספר עמית.  גם ברגע של השיחה אתו – הוא עדיין מתלבט אם יהיה מנצח בתכנית "באך בורסאי". "אני לא מנצח", מדגיש  עמית, "אלא נגן צ'לו עתיק – ויולה דה גמבה" כל אחד מהנגנים מביע את דעתו ואני המנהל המוזיקלי  אז אני פשוט לא מפסיק לדבר… מתוך חתירה לשלמות צליל אותנטי הוא בנה בעצמו את הכלי עליו הוא מנגן וכמוהו גם נגני כלי הנשיפה והקשת. כדי להפוך את הצלילים למוזיקה תלת ממדית ולהעיר אותה לחיים וליצוק בה מתח – אין דינמיקה של כיווני עוצמות – אלא רק הבלטה של הפעימה הראשית בכל תיבה. אנחנו עובדים על הדינמיקה של הצליל עצמו של יהיה שטוח".

"כדי להגיע לחיות תלת ממדית בביצוע מוזיקת בארוק ולהיות נאמן לרוח התקופה צריך לזכור שסגנון הברוק ראליסטי ולא תלוש מתפיסת החיים והפילוסופיה ושרק אם אנחנו חשים בו ברגע צחוק כאב או געגוע – אנחנו נאמנים לסגנון. לכלים ברוקיים יש אפשרות להגיע לדקויות וגוונים שאן לכלים מודרניים. במוזיקת ברוק – כל נגן הוא תזמורת בפני עצמה. הכלים האותנטיים שהנגנים בונים בעצמם מאפשרים להגיע להרבה גוונים ודקויות שאי אפשר להגיע אליהם בכלים מודרניים אפילו אם לפעמים הם נשמעים "חזק יותר, גדול יותר, טוב יותר" – לכלי הברוק אין את העצמה הזאת. במוזיקה קלאסית או רומנטית כל התלת ממדיות נובעת מהמלחין או המבנה של היצירה. המלחין והמעבד הם שקובעים את הדינמיקה. במוזיקת בארוק כל ה"ארטילריה" של החצוצרות, החלילים, האבובים וכלי הקשת (או הלאוטה) –מתרכזים בנגן עצמו שצריך לעשות את בכל רגע נתון וצריך ללמוד ולהתחנך על זה. אין בארץ אקדמיות ללימודי מוזיקת בארוק והעבודה על ביצוע מלא חיים ליצירה בארוקית היא תובענית.  אנחנו עובדים עם תווים של Urtext שבהם מסומן רק הגובה ומשך הצליל. מאידך הנגינה בכלים אותנטיים מאפשרת להגיע להרבה דקויות. אין דינמיקה של כיווני עוצמות – אלא רק הבלטה של הפעימה והצליל הראשית בכל תיבה. אנחנו עובדים על הדינמיקה של הצליל עצמו שהוא לא שטוח לכל צליל יש דינמיקה משל עצמו. ובלבד שיהיה חי.

משפחת בארוקדה
אנסמבל בארוקדה

דרך העבודה הייחודית של "קולקטיב" בארוקדה בה כל נגן מחווה את דעתו תורמת לחיות הביצוע – זוהי מעין משפחת בארוק האנסמבל.  ואם נשוב לתיאור תכנית הפסטיבל –  על המקהלה של האנסמבל הקולי מייסודו של יובל בן עוזר ינצח גיא פלץ ובתכנית של "אווה מריה" יככב נגן העוגב רביב לייבזירר שינגן  עיבודים של גונו וגרוניך ליצירות של באך.

חנה צור שניהלה את הפסטיבל שנים רבות תנצח על המקהלה הקאמרית רמת גן שתשיר את ה"טה דאום" של ביזה והגלוריה של פולנק. בחלק הקליל יותר של תכנית הלהיטים הצרפתית תשיר הסופרן קרן הדר את ארית הקלפים מתוך "כרמן" ואת השלאגר הידוע "אם נדע לאהוב של ז'אק ברל".

במטרה למשוך קהלים יותר צעירים לפסטיבל יהיה הפעם שפע מגוון של קונצרטים בסגנון הקל.  הזמר, הפסנתרן והחלילן שם טוב לוי יסחוף את הקהל במבחר קלאסיקות ישראליות ויצירות מפורסמות פרי עטם של באך ופורה.  הקהל יוכל לרקוד לצלילי אנסמבל "שוּרוּלָה" בחנגה הברזילאית של האנסמבל ולצחוק לצלילי אנסמבל "קווינטה וחצי" שישירו בשישה קולות אנושיים ללא ליווי כלי. הם יוצרים כך בשירתם מצלול של תזמורת שלמה. במופע ייחודי הם יעלו  עיבודים מקוריים ומפתיעים לשירים אהובים של אריק איינשטיין, מתי כספי, שלמה גרוניך ואחרים. זה יהיה השלאגר של הפסטיבל! "בלילות הסתיו", "יכול להיות שזה נגמר", "שובי לביתך", "הנסיך הקטן", "טווס הזהב", הם חלק מהלהיטים שישירו.  מלא קסם יהיה המופע של גלעד אפרת בגינת טריגובוף  בו ישיר האנסמבל בין השאר את הלהיט "את לי לילה."

אמירה חדשנית

ומספר טיפנברון : "נראה לי קצת מוזר שלפסטיבלים למוזיקה ווקאלית לא מגיעים נגנים ומוזיקאים ערבים. פניתי לכן לנביל עבוד אשקר, מייסד התזמורת הערבית יהודית שבגליל והזמנתי אותו לפסטיבל. וכך ביום האחרון של הפסטיבל (26.9.2021) יוזמן הקהל להתענג על יופיו של המופע שיעלה אנסמבל אל דראויש — קבוצה המורכבת מאנשי דת ואמנים סופיים החיים בגליל – שנוטלת את הקהל באמצעות המוזיקה והריקוד הסופיים, למסע פנימה אל נפש האדם. הרקדן רוקד סביב עצמו באקסטאטיות וכך נולד מסע שבמהלכו נוצרת אינטימיות ענוגה בין הלב לנפש והתחברות אל הבורא המשקפת עולם מלא אהבה וטוהר. (יום ראשון 26.9.21, שעה 14:30).

בבכורה עולמית תשיר הסופרן נור דראויש, המוכרת לנו מביצועיה באופרה בישראל, כשעל הפסנתר מלווה אותה הפסנתרן הבינלאומי נביל חייק שיבצעו בחלק הראשון שאנסונים צרפתיים, קלאסיים ופואטיקה ערבית שהולחנה על ידי אחיו של נביל אשקר, הפסנתרן, המנצח והמלחין סלים עבוד אשקר ברוח התקופה. בחציו השני של הערב ינגן הפסנתרן נביל חייק יצירות סולו וירטואוזיות לפסנתר ובהן: פרק הווריאציות המפורסם מחמישית דג השמך של שוברט. בסיום הקונצרט יהיה ביצוע יוצא דופן ל"עלי שלכת" של ג'וזף קוסמה שיושר בשלוש שפות: צרפתית ערבית ועברית.  (26.9.21 שעה 17:30). החזון של נביל הוא שדווקא מישראל תצא המוזיקה החדשה.  הוא טוען שהמוזיקה הערבית בין אם היא לובשת לבוש של פופ, קלאסי או ג'אז היא תמיד אותו דבר הוא רוצה שתולחן כאן מוזיקה עם אמירה חדשנית לטקסטים ערבים והיא תצא מישראל לעולם.

 נור דרוויש, קרדיט אורי אלקיים

נור דרוויש, קרדיט אורי אלקיים

ומוסיף נביל עבוד אשקר: "מדובר בשירה גבוהה שמלמדים אותה לבחינות בגרות – הרעיון נולד מתוך רצון לחבר את הילדים לשירה. "אני זוכר שאני למדתי את השירים כדי לצאת ידי חובה. חשבנו אחי ואני שאם נלחין מוזיקה עדכנית ערבית התלמידים ייחשפו לשירה ולמוזיקה וכך יוכלו להפיץ אותה. אני רואה בזה פריצת דרך תרבותית. עד היום שירה ערבית הולחנה בצורה מסורתית ואנחנו מלחינים את השירים לפי אוצר מוזיקלי אחר שלא מתעלם מהמסורת הערבית אבל קרוב לאוזן של המאזין הישראלי שרגיל למוזיקה קלאסית ומאידך מדבר באופן משמעותי לחובבי השירה הערבית".

"…עשיית התרבות הערבית בחברה הערבית יש לה מקום של הדדיות – יש מקום לשיתופי פעולה ולהשפעה שתהיה יצירה כזאת בצפון שהופך מיום ליום למדבר שממה תרבותי.  הקהל מאד התחבר למוזיקה הזאת. המוזיקה הקלאסית הערבית –אנחנו רוצים לפתח מוזיקה ערבית חדשה – אנחנו לא מעוניינים בכך שמישהו בתל אביב יקשיב לביצוע שגרתי של עבדול דאהאב. אנחנו (האחים לבית אשקר) רצינו ליצור משהו יותר רלוונטי – זה מה שאנחנו מנסים לעשות.  אנחנו מקווים שלעשייה שלנו יהיה יותר ביטוי בחיים בארץ"

סאלים עבוד אשקר
סלים עבוד אשקר, תמונה של Rigaud

לשאלתי איך החברה בנצרת מקבלת את דג השמך וקורט וייל עונה נביל "הסיבה שהקמנו את התזמורת היא כדי להנגיש את המוזיקה המערבית לקהל הערבי. הקהל דווקא מקבל באהדה את הקונצרטים של מוזיקה מערבית".

זהו ניסיון לפתח שפה וזהות חדשה שגם מדברת לחובבי המוזיקה הגבוהה האמנותית בארץ ומצד שני היא גם פונה ומדברת לחברה הערבית ליצור זהות חדשה לחברה הערבית והישראלית.  זהויות אלה מחוברות מאד אחת לשנייה ככל שהזמן הולך ועובר תגבר ההשפעה שלהן האחת על השנייה.

קצת לפני שהתזמורת יוצאת למסע הופעות בקארנגי הול יגיע מברלין אחיו של נביל עבוד אשקר,  המנצח והפסנתרן הבינלאומי יליד נצרת, סלים עבוד אשקר כדי לנצח על הקונצרט שבמרכזו הסטאבט מאטר של פרגולזי  וסרנדה למיתרים במי מינור אופוס 20 מאת אדוארד אלגר. הסולניות בקונצרט יהיו טלי קצף (סופרן) ורחל פרנקל (אלט).  (26.9.21 שעה 20:30)

ולנו לא נותר אלא להתפעם מהתכנית המגוונת שפונה לקהלים חובבי מוזיקה ווקאלית בני כל הגילאים

 

ולמעוניינים לרכוש כרטיסים ניתן עדיין באתר

לשאלות ובירורים – 052-3584888

מייל – [email protected]

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן