Skip to content

פסגת הרוחניות

                        ירושלים של מעלה פסטיבל שירת האושפיזין בניהולו האמנותי של בנימין שבילי מהאקספרסיוניזם בשירתו של אבן גבירול ועד האקספרסיונזים בשירתה של אלזה לסקר שילר; וממסע לעולם המסתורין של  רוּמִי ועד הוויזואליות הססגונית והפלסטיות בת המישוש בשירי המסע לאַתִיקָה של קונסטנדינוס קוואפיס בפסטיבל השירה  שיתקיים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

                       

ירושלים של מעלה

פסטיבל שירת האושפיזין

בניהולו האמנותי של בנימין שבילי

מהאקספרסיוניזם בשירתו של אבן גבירול ועד האקספרסיונזים בשירתה של אלזה לסקר שילר; וממסע לעולם המסתורין של  רוּמִי ועד הוויזואליות הססגונית והפלסטיות בת המישוש בשירי המסע לאַתִיקָה של קונסטנדינוס קוואפיס

בפסטיבל השירה  שיתקיים בחול המועד הקרוב בבית הקונפדרציה יקראו העידית שבעידית מקרב אנשי הספרות מבחר משירת העולם והשירה העברית וכך יוכל הקהל להתענג מהצצה לעולמות יופי מלאי קסם

26-22 בספטמבר 2021, חול המועד סוכות

קפה "רידינג" בבית הקונפדרציה בירושלים

מאבן גבירול ועד ליאונרד כהן ומפרידירך ניטשה ועד קֹהלת ומאלזה לסקר שילר ועד נאזים חִכְּמת ומג'לאלדין רוּמי ועד "קדיש" של אלן גינסברג וכמובן שאי אפשר ללא זוכת פרס נובל לואיז גליק ומשירה פולנית ועד ישראל פנקס–במרכז החדש בבית הקונפדרציה, שהוקם לזכרו של המשורר חיים גורי, יתקיים פסטיבל תרבות השירה העולמית והעברית. הקהל יוכל לשבת בבית הקפה החדש של בית הקונפדרציה וליהנות מהקראת השירים אותה ילוו במוזיקה חיה ויסאם ג'ובראן, אנסמבל אבידין, אורי ומאי לשמן, אמיר שהאסאר, איתמר פוגל, הדרה לוין ארדי, מורין נהדר, רונן שפירא, נטלי אוריון, חברי "תפילה שבורה", ודניאל זמיר, – והכל ברוח הילולת הרבי נחמן מברסלב.
במלאת שנתיים לפטירתו של חיים גורי יתקיים בבית הקונפדרציה פסטיבל שבו יעבירו טובי הסופרים והמשוררים בארץ הצצה לעולמות יופי וחשיבה מרתקים. את הפסטיבל יפתחו המשוררים מרחב ישורון ודנה לובינסקי במחווה ליצירתו של ניטשה "כה אמר זרתוסתרא" שכתב על ההתבודדות והחיפוש אחר אצילות ויופי. כאשר על העוּד ילווה אותם המלחין והנגן ויסאם ג'ובראן. את המפגש ינחה הפילוסוף והמרצה ד"ר ג'רמי פוגל שכתב על "הטוב הרע וניטשה".

פרופסור אריאל הירשפלד, מבקר התרבות והספרות המעמיק והפורה יקרא משיריו של משורר ימי הביניים שלמה אבן גבירול – משורר שבשלושים ושבע שנות חייו הצליח לכתוב שירה שנחשבת עד ימינו לאחת הפסגות אליהן הגיעה השירה העברית. ולדבריו של אריאל הירשפלד :"הוא כותב שירה אישית וגם יוצאת דופן בכל קנה מידה. הוא היה כמובן יוצא דופן בקנה המידה של דורו. אבל גם היום האופן שבו הוא ביטא את עצמו גם את המצוקות שלו וגם את התשוקות ואת והעדינויות שלו הוא אישי מאד חריף מאד מרשים מאד – הייתה לו שפה אקספרסיבית הוא היה באמות המידה של הדור ההוא וגם באמות המידה של היום אקספרסיוניסט. הוא היה גאון אינטלקטואלי – גם פואטי וגם השירה הפילוסופית הדתית שלו כמו "כתר מלכות" – יש מין חיבור בין מחשבה מופשטת לפואטיקה חושנית וזה הופך אותו למיוחד. אבן גבירול הוא מגדולי הגדולים של השירה העברית אי פעם. אמת שגם יהודה הלוי ואבן עזרא ושמואל הנגיד הם ענקים. אבל דומה שהכול מתרחש בעתיד כאילו עוד לא התרחש בכלל. בין השירים שאריאל הירשפלד יקריא "מליצתי בדאגתי הדופה", "אני האיש אשר שינס אזורו", "נפש אשר עלו שאוניה".

אריאל הירשפלד, תמונה של אורן כהן
אריאל הירשפלד, צילום של אורן כהן


"אמת שגם אבן עזרא ויהודה הלוי הם משוררים גדולים, במקום שהוא יושב – מתי מעט יושבים. אולי דוד המלך אם הוא חיבר את "תהילים". יש לו מקום כמעט קדוש לא משום שהוא כתב שירי קודש יותר יפים מאלה של יהודה הלוי אלא משום שהוא היה חכם מעונה פיזית ומנטלית בצורה מאד עזה והעינוי היה חלק ממצבו הרוחני. לא כל עינוי צריך להיות מחלות ממאירות כמו שלו – משוררים זכו ביכולת לבטא את זה כל כך יפה הוא מין קדוש מעונה – אני לא אוהב את המונח בגלל הנצרות שבו  כאילו הוא זכה לגמול על העינוי שלו. אבל הוא באמת היה מעונה מצד הערך שבו. הוא קדוש לא במובן שיש עליו הילה אלא איזה מין ערך רציני יפה מאד – אין בו חירטוט".
בערב היום הראשון לפסטיבל ינחה המשורר יונתן ברג את המפגש עם שירתו של חיים גורי "אף שרציתי עוד קצת עוד", בו ישתתפו אריאל הירשפלד, אגי משעול, מירון ח. איזקסון, ובתו של גורי, יעל. את המחווה ילוו אורי לשמן על הקלידים ומאי לשמן בשירה. כדאי לזכור שגורי עצמו סירב לקבל את "פרס היצירה הישראלית" על יצירה זו משום שטען שתוכנה אישי קיומי ולא על ארץ ישראל.
אגי משעול תקרא משיריה של לואיז גליק, המשוררת האמריקאית היהודייה שזכתה בפרס נובל על שירתה הפשוטה, הכואבת והמדויקת.

אגי משעול, צילום בר גורדון
אגי משעול, צילום בר גורדון

אסתר אטינגר תנחה את "יש לי שמונה דעות" – ערב מחווה למשורר ישראל פנקס, זוכה פרס ישראל, שבו ישתתפו מיכל גוברין, דוד וינפלד, נתן וסרמן, ובנימין שבילי. צבי סלטון יקרא את השירים.

"עלייך אחלום חרישית" המשוררת ליאת קפלן תנחה את המפגש עם שירתה האקספרסיוניסטית של אלזה לסקר שילר שעזבה את גרמניה ובאה לכתוב בישראל. את שיריה תרגמו מגרמנית לעברית אורי צבי גרינברג, יהודה עמיחי ונתן זך – בערב המוקדש לשירתה של לסקר שילר, המשלבת תרבות גרמנית ומיתוס יהודי, וממשיכה לרגש גם את קוראי השירה בני זמננו ישתתפו: ליאורה בינג היידקר, נתן וסרמן. לצלילי לחנים מקוריים ושירה של מורין נהדר כאשר אסף מידן ילווה על קלידים.
ברוח פסטיבל אושפיזין יקרא המשורר זלי גורביץ' את מגילת קוהלת. 

מבט לשירת העולם                                                                                                                                                                                                                  "מקומי האין מקום ומוצאי האין מוצא" הוא מפגש עם ג'לאלדין רוּמי, המשורר המיסטי והמורה הסוּפי בן המאה השלוש-עשרה, שגם כיום מצליח לשבות את לבם של קוראי שירה בני כל הדתות מכל רחבי העולם. בהשתתפות תמיר גרינברג ובנימין שבילי, ובהנחיית אלמוג בהר, לצלילי נגינתם של אמיר שהסאר על חליל נאי ויונתן רפואה על עוד.
הסופר בני ציפר העורך ב-33 השנים האחרונות את המדור המשובח "ספרות ותרבות" בעיתון "הארץ" ינחה את "הו את אֵם אדומת עיניים" מפגש המוקדש לשירתו של נאזים חִיכְּמת, המשורר ולוחם החירות הטורקי שרוב שירתו נכתבה בכלא ובגולה מארצו, בהם בילה חלק ניכר מחייו. במפגש עם שירתו ישתתפו פרופ' אמריטוס עפרה בֶּנג'וֹ והמשורר והסופר אלמוג בהר. את המפגש המרתק ילווה אנסמבל אבידין – הזמרת ויקטוריה סרויה, הצ'לנית טליה ארדל צ'לו, נגן הקונטרבס אהוד גרליך ואורן פריד אשר על התופים וכלי ההקשה.
בני ציפר ינחה גם את המסע "כי תצא בדרך אל איתקה": הפלגה עם קונסטנדינוס קוואפיס במרחביה הקסומים של שירתו – משורר יווני בודד שחי באלכסנדריה השוקעת, האיש שכתב את "איתקה", אחד משירי המסע המופלאים ביותר, ועוד שירים רבים וקסומים, נסוכי אוירה הדוניסטית והלניסטית לצד סגפנות ביזנטינית. בהשתתפות: רפי וייכרט, ישראלה אזולאי לצלילי מוזיקה: נטלי אוריון שירה ובר הלוי גיטרה.

 

בנימין שבילי, תמונה של תמי להב
בנימין שבילי, צילום של תמיר להב


המשורר בנימין שבילי (זוכה פרס הארי הרשון של האוניברסיטה העברית, פרס ברנשטיין על ספר שירה עברי מקורי, פרס ירושלים לספרות על שם עגנון ופרס ראש הממשלה לסופרים עבריים) ינחה, בשיתוף עם מיַסֵד תנועת ההאטה, דווקא בעידן של מירוץ הישגי – יובל אידו טל, ועם חן דקל, את "הקוף המקפץ הסוס המשתין למראשותיי", מפגש בו תתקיים השוואה בין שירת ההייקו היפנית לשירת הטאנג הסינית, בין מינימליזם לעושר מילולי, בין שירת שִכרות לפיכחות, בין בודהיזם לדאואיזם, בין ריבוי לצמצום ובין יובש פואטי ללחלוחית פואטית. על חליל במבוק יפני (שאקוהאצ'י) ילווה את המפגש איתמר פוגל.
הצצה לשירה פולנית יעניק המתרגם דוד וינפלד שהפך את השירה הפולנית המודרנית לשירה המתורגמת הפופולרית ביותר בישראל. וינפלד יקרא משיריהם של צ'סלב מילוש, ואדם זגייבסקי. את קריאתו של וינפלד ילווה בפסנתר רונן שפירא באתנחתא מוזיקלית של המלחין הפולני פרדריק שופן.
המשורר עטור הפרסים ובהם עיטור אביר במסדר האמנויות והספרות של ממשלת צרפת, רוני סומק, יקרא את "קדיש" של אלן גינסברג – פואמה שכתב לאחר מות אמו של גינסברג, נעמי, ותורגמה על ידי נתן זך. המוזיקאית הדרה לוין ארדי תלווה את רוני סומק בנגינה ותקרא באנגלית קטעים מן הפואמה.
ביום שישי, ג' חול המועד סוכות, ינחה בנימין שבילי את הילולת רבי נחמן מברסלב "על ירושלים בחינת לב" – כמנהג מסורת פסטיבל שירת האושפיזין, תתקיים לקראת ערב שבת הילולת (יורצייט) רבי נחמן מברסלב, שנפטר ב-ג' חול המועד סוכות. איפה נמצא הלב ואיפה שוכנת ירושלים, על מקום פנימי ועל מקום חיצוני, האם יש הבדל ביניהם או שמא שניהם אינם אלא אחד. בהשתתפות: הרב אורי שרקי, צבי מרק, חביבה פדיה. מוזיקה: דניאל זמיר סקסופון, שירה, ניצן בר, גיטרה דניאל דור תופים
את הפסטיבל יסיים שיר התפילה שהלחין הזמר לאונרד כהן "הנני". יונתן ברג ינחה את הערב שישתתפו בו מיכל גוברין וערן צלגוב. את הליווי המוזיקלי יעניקו חברים מתוך פרויקט "תפילה שבורה" – אברהם כהן שירה, סיפור, גיטרה, מפוחית l ינקלה סגל הפקה מוזיקלית, בס, גיטרה אקוסטית, קולות l יוגב לוי נאי, קלידים, גיטרה, שירה
הפסטיבל מתקיים בתמיכת משרד התרבות והספורט, מנהל התרבות ועיריית ירושלים, האגף לתרבות
פסטיבל האושפיזין בבית הקונפדרציה
26-22.9.2021
http://tickets.bimot.co.il
מחיר כרטיס:30 ש"ח
הכניסה לאירועי " קפה רידינג" חופשית, על בסיס מקום פנוי ובהרשמה מראש                                               

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן