Skip to content

ככה נראה אפרטהייד: קצין צה"ל משקר וכתב חדשות מגבה

חדשות 12 שדרו ידיעה על פלסטיני שבמהלך תקיפת פורעים יהודים פלסטינים ניסה להצית שריפה וחדל כשקצין צה"ל הבחין במעשיו. הקצין טרח והאשים את הפלסטיני בסרטון שמסר לכתב. האם מי בחברת החדשות או בצה"ל טרח לבדוק מהי האמת? מסתבר שלא. הידיעה שודרה. אגב, אותו קצין הואשם בהטחת פעיל זכויות אדם אל הקרקע, כך שנגרם לו שבר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

זה התחיל ביום שלישי 28/09/2021 בו עשרות מתנחלים רעולי פנים יידו אבנים לעבר פלסטינים בכפר חירבת אל-מופקרה שבדרום הר חברון. לפי דיווחים פלסטיניים, 12 איש נפצעו באורח קל או בינוני, בהם ילד בן שלוש שנפצע בינוני ופונה לבית החולים סורוקה כשהוא סובל מפגיעת ראש. כמו כן, ניזוקו ונותצו עשר מכוניות והושחתו צינורות ומכלי מים בכפר. בתגובה יידו הפלסטינים אבנים לעבר המתנחלים, ושלושה מהם נפצעו קל. כוחות צה"ל שהגיעו למקום הגיבו בירי גז מדמיע וברימוני הלם, ולפי המשטרה פלסטיני ומתנחל נעצרו.
זה המשיך בהאשמתו של פלסטיני, צלם ארגון זכויות האדם בצלם, באסל אל אדרה כי ניסה באותו מועד להצית אש במבנה בכפר על מנת להטיל את האשמה על הפורעים המתנחלים.

הקצין, מאור משה מספר לצלם: שבזמן שהא צילם ווידאו תפש את באסל אל-עדרה מנסה להצית (צילום מסך חדשות 12 / מקו)

את האשמה זו גיבה קצין צה"ל שהנו אותו קצין שעשרה ימים לפני כן   תקף והטיח אל הקרקע פעיל זכויות אדם שהלך במסגרת הפגנה לא אלימה בדרום הר חברון. קצין ההנדסה משה מאור תועד כשהוא משתולל בחמת זעם, דוחף מפגין ישראלי מבוגר ולא אלים ומשליך אותו בפראות לאדמה, תוך שהוא גורם חבלות בפניו ובארובת עינו, התנהגות שבצה"ל קיבל רק נזיפה פיקודית. ועל כך נאמר: אם זה לא היה עצוב – היינו צוחקים. אגב, ההפגנה הייתה בעצם של חברי "לוחמים לשלום" אשר באו כדי להעביר מים למשפחת חממדי, זוג קשישים שחיים עם אחותה של האישה, בעלת הצרכים המיוחדים, על שיירי אדמתם בבקתה שחלקה נהרס בידי ישראל. מולם ניצב מאחז אביגיל, לאין שיעור יותר לא חוקי מביתם. אבל בישראל המתנחלית למאחז פירטי בלתי חוקי בעליל, לאביגיל מגיעים מים וחשמל, למשפחת חממדי לא. למה? אפרטהייד.

וכך, אותו קצין צה"ל מגבה את מתנחלי הימין הקיצוני ומאשר לכתב חדשות 12, את דבר השקר בדבר האשמת הפלסטיני כי ניסה לביים הצתה. תשאלו מי מסר לכתב הנכבד את הסרטון בו מואשם הפלסטיני כי ניסה לביים הצתה?, אתר הימין הקיצוני, 'הקול היהודי'. מה עושה מר חדד?, את לפרסם את הסקופ הבלעדי לחברת חדשות 12 – פלסטיני ניסה לביים הצתת מבנה והפסי ק כי הקצין המכובד הבחין בו ומנע מנו להמשיך במעשיו.
באתר המתנחלי קיצוני מיהרו לפרסם ככותרת ראשית: "מעדויות שהגיעו לקול היהודי ואושרו באופן רשמי בידי דובר צה"ל עולה כי במהלך האירוע הבחין קצין צה"ל בכך שצעיר ערבי הצית מבנה בכפר אל מופקרה והחל לצעוק כי יהודים הציתו את המבנה. מהתיעוד של התקרית שצילם הקצין ונחשפה בערוץ 12 בידי הכתב עופר חדד עולה כי החשוד בהצתה הוא לא אחר מאשר באסל אל אדרה פעיל בצלם ופרובוקטור מוכר בהר חברון. מ"פ מגדוד 605 הבחין בו ובעקבות כך הוא חדל מהצתת המבנה. החשוד לא נעצר במהלך האירוע", ועל מנת להוסיף נופך אמינות נוסף האתר ממשיך ומפרסם: "דובר צה"ל אישרו את הפרטים ומסרו לקול היהודי כי "בתאריך ה-28.09 (יום ג׳) התרחש אירוע אלים בחירבת מופאקרה. במהלך החיכוך קצין מהכוח הבחין בפלסטיני מצית מבנה במקום וטוען שהמקום הוצת על ידי יהודים". יתרה מכך, זוכרים את הילד בן ה3 שנפגע בראשו בתקיפת המתנחלים ואושפז?, ובכן האתר ממשיך  ומספר כי "תושבים מהר חברון מסרו לקול היהודי בתגובה כי הם דורשים לבדוק האם גם הילד הערבי שנפצע באירוע והפך לסמל בידי השמאל הקיצוני נפצע בידי ערבים". אגב מחקירת ההתקפה על הכפר הפלסטיני חירבת אל-מופקרה מתברר כי היה ניסיון נוסף לתקוף את מוחמד חממדה בן השלוש לאחר שנפגע בעודו באמבולנס.

תשפטו בעצמכם: הנה הסיפור האמיתי :

פרסום הימין הקיצוני (צילום מסך אתר הקול היהודי)

מגפון הפנה שאילתות לחדשות 12 ולצה"ל.  מערכת חדשות 12 נשאלה: כיצד מערכת חדשות מקבלת חומרים מימין קיצוני שמגובה בעדות קצין צה"ל שדחף בפראות מפגין יהודי וקיבל נזיפה פיקודית (נזיפה שכשלעצמה היא נשמעת כמו נזיפה בקול רפוי), ואיננה בדקת את אמינות החומרים והסיפור שמאחוריהם?
ולצה"ל הופנתה השאלה: מה דינו של קצין שמשקר ביודעין בהאשמת פלסטיני  פעיל 'בצלם' כשהוא יודע שהאש הוצתה מרימון גז שהושלך בין קוצים וכמעט והצית שריפה?
מחדשות 12 נמסר: "הבאנו את תלונות החיילים (דבריו של הקצין א.מ) לאירוע לצד הדברים שאמר למצלמה וביקשנו את תגובת בצלם שלא הגיעה עד רגע זה.
מצה"ל כרגיל טרם נמסרה תגובה למעט: "מבררים" וזו כשתגיע, אם תגיע, תהיה מן הסתם מכובסת ביד אומן.

בצלם: לאלימות הקשה שמפעילים חיילים, מתנחלים…נגד פלסטינים באופן שגרתי, הצטרפו הפעם גם כלבי השמירה של האפרטהייד מחדשות 12
אולם בארגון בצלם זועמים: "בשבוע שעבר, 28.9.21 תקפו עשרות מתנחלים, חלקם חמושים, את תושבי ח'ירבת אל-מופקרה שבמסאפר יטא באחת מההתקפות החריפות ביותר של מתנחלים בשנים האחרונות. במהלך היום, נפגע בראשו מאבן הפעוט מוחמד בכר מחמוד חמאמדה, בן שלוש ו-10 חודשים. האירוע תועד על ידי מתנדבי בצלם וסוקר בהרחבה בכלי התקשורת בשבוע שעבר.

בפרסום בכלי המדיה של הימין הקיצוני "הקול היהודי" נכתב כי קצין שנכח באירוע טען כי ראה צעיר פלסטיני מצית מבנה וכי הצעיר טען לאחר מכן שמתנחלים הם שהציתו אותו. כדי לתמוך בגרסה זו, הועבר לכתב חברת החדשות 12, עופר חדד, קטע וידיאו בן מספר שניות שבהן נראה הקצין מאשים את באסל אל-עדרה, אקטיביסט, עיתונאי ומתנדב בפרויקט המצלמות של בצלם, בהצתה, בלי שטרח להציג ולו בדל ראייה לכך.
בתיעוד שבצלם מפרסם נראה רימון הגז שחיילים ירו על ערימה של ענפים יבשים, שהתלקחה. לאחר מכן נראים חיילים ופלסטינים המנסים לכבות את האש. אלו הדקות שקדמו לקטע הוידיאו שפורסם אמש במהדורה המרכזית של חברת החדשות, שבמהלכה מאמץ הכתב עופר חדד את אל-עדרה את האשמתו חסרת השחר של הקצין כי עדרה ניסה להצית בית. הקצין שהטיח באל-עדרה את האשמת השווא הוא הקצין שבעקבות תיעוד התנהגותו בשבועות האחרונים דובר צה"ל אמר כי הוא "אינו משקף את ההתנהגות המצופה ממנו".


בנוגע לטענת חדשות 12 כי המערכת בקשה תגובה מ'בצלם' בטרם שידור הכתבה של חדד, מוסרים בארגון זכויות האדם: "מערכת חברת החדשות לא טרחה לבצע בדיקה עובדתית בסיסית לפני שפרסמה את קטע הווידיאו ואת ההאשמות המופרכות נגד אל-עדרה – שאת תגובתו איש לא טרח אפילו לבקש. לאלימות הקשה שמפעילים חיילים, מתנחלים, פקידים, שרי ממשלה ושופטים נגד פלסטינים באופן שגרתי, הצטרפו הפעם גם כלבי השמירה של האפרטהייד מחדשות 12".
באסל אל-עדרה הגיב לדברים ומסר: "הפייק ניוז הוא ניסיון נואש לעצור אותי מלתעד. אני זה שתיעד  את פוגרום המתנחלים ביום שלישי, שבו 60 מתנחלים רעולי פנים היכו משפחות, בתים וסדקו את הגולגולת של ילד בן שלוש, בגיבוי  חיילים. אני לא מייצר "סרטונים מפוברקים" כד לגרום למתנחלים להראות רע, הם נראים רע כי הם מבצעים פשעים נוראים. רוצים שאני אפסיק לתעד? סיימו את הכיבוש."

 

2 Comments

  1. אני
    7 באוקטובר 2021 @ 12:16

    אליק בליק עד מתי תסלף את האמת ?

  2. גד
    7 באוקטובר 2021 @ 8:16

    אפרטהייד? התכוונת רצח עם! שואת ילידי פלסתין!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן