Skip to content

נזקים לא הפיכים מעישון פאסיבי

מחקר שפורסם בביטאון של איגוד הלב האמריקאי בדק את מצב העורקים של יותר מאלפיים נבדקים בגירים, שנחשפו לעישון פאסיבי בילדותם. נבדקה היכולת של עורק הזרוע להתרחב במצבים שמחייבים צריכת דם מוגברת. הורים מעשנים לא יאהבו את הממצאים האלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחקר שפורסם בביטאון של איגוד הלב האמריקאי בדק את מצב העורקים של יותר מאלפיים נבדקים בגירים, שנחשפו לעישון פאסיבי בילדותם. נבדקה היכולת של עורק הזרוע להתרחב במצבים שמחייבים צריכת דם מוגברת. הורים מעשנים לא יאהבו את הממצאים האלה 

מאת גדי שלסקי

כבר כיום ידוע שעישון פאסיבי מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם ב-30%-60%. אולם עד עתה היה מקובל להאמין שנזקי החשיפה לעישון פאסיבי ברובם הפיכים אחרי הפסקת החשיפה לעישון. מחקר שפורסם בביטאון של איגוד הלב האמריקאי בדק את מצב העורקים של יותר מאלפיים נבדקים בני 28 עד 45, שחלקם נחשף לעישון פאסיבי בילדותם.

עישון (צילום: עמית מנדלזון)
עישון לא פאסיבי (צילום: עמית מנדלזון)

במחקר בדקו באמצעות אולטראסאונד את קוטר עורק הזרוע של נבדקים שהוריהם עישנו בילדותם, והשוו אותו לזה של נבדקים שהוריהם לא עישנו. הבדיקה דימתה מצב של צריכת דם מוגברת באמצעות יצירת פעימה של לחץ מלאכותי על העורק ונמדד עד כמה הוא התרחב בעקבותיה. ההנחה הרווחת היא, שאפשר להעריך את מצב טרשת העורקים על פי שיעור הירידה ביכולת העורק להתרחב במצבים שמחייבים צריכת דם מוגברת. ככול שהמצב הטרשתי מתקדם יותר, יכולת העורק להתרחב קטנה.

המחקר מצא שכושר התרחבות העורק בנבדקים שהוריהם עישנו בילדותם היה קטן באופן משמעותי מזה של הנבדקים שהוריהם לא עישנו. החידוש במחקר זה נעוץ בעובדה, שהזיקה בין העישון הפאסיבי לבין הירידה בתפקוד העורקים התגלתה בבוגרים שהוריהם העידו שעישנו בתחילת המחקר, למעלה מעשרים שנה לפני ביצוע בדיקת העורקים.

המסקנה ממחקר זה הינה, שיתכן שחשיפה משמעותית לעישון פאסיבי בילדות גורמת לנזק קבוע לעורקים. כדאי שהורים מעשנים אחראיים יתנו את דעתם לממצאים אלה. כדאי גם שמשרד הבריאות, באמצעות טיפות החלב, יטפח מודעות לנושא בקרב המטופלות. על רופאי משפחה, קרדיולוגים, ומטופלים בוגרים לתת דעתם לאפשרות לקיום סיכון מוגבר לתחלואת לב וכלי דם בקרב מי שנחשף בילדותו לעישון פאסיבי.

המחקר מעורר שאלות נוספות. האם קיים מתאם בין הירידה בתפקוד העורק לבין נטייה לפתח מחלות לב וכלי דם בקרב אותם נבדקים שנחשפו לעישון פאסיבי בילדותם? הנושא לא נבדק עקב גילם הצעיר יחסית של הנבדקים. מעניין יהיה לדעת מהו המנגנון הביולוגי באמצעותו נגרם ומתקבע הנזק לעורק, והאם הוא מערב שינויים ברמה הגנטית. כמו כן, מעניין יהיה לבדוק האם בדומה לתגובה למצב עקה אחרי רעב, שבו נמצאה נטיה למשקל נמוך ולתחלואת לב רבה יותר בקרב נכדותיהן של סבים שסבלו תקופה מסוימת מרעב, האם אף השפעתו הרעה של העישון מועברת גם לדור השני, דור הנכדים, שלא נחשף ישירות לעישון פאסיבי, כפי שהוריהם נחשפו לו בילדותם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן