Skip to content

"בתים מבפנים – ירושלים 2021" חוזר!

אחרי שנה של היעדרות הפסטיבל האורבני חוזר עם מאות סיורים ופעילויות ברחבי ירושלים בלמעלה מ-130 אתרים. 18-19-20 בנובמבר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתים מבפנים ירושלים, חוזר אחרי שנה של הפסקה בשל הקורונה עם היצע עשיר של מאות סיורים. הפסטיבל שזו שנתו ה-15, הפך עם השנים לחגיגת עלייה לרגל לירושלים לביקורים באתרים המספרים את ההיסטוריה וההווה של העיר. הפסטיבל כולל תכנית ביקורים וסיורים נדירים בבתים ובמבנים הכי מסקרנים בעיר, חלקם הגדול מעולם לא נפתח לקהל הרחב. בנוסף יהיו סיורים באתרים אקולוגים וירוקים, בתים פרטיים ומבני ציבור. חלק מהמקומות פתוחים לסיור עצמאי וחלקם לסיורים מודרכים שדורשים הרשמה מוקדמת. לצד הביקור הרגלי באתרים, יהיו גם סיורים רכובים על אופניים. גם השנה מציעים מגוון בתי מלון מחירים מיוחדים לסוף השבוע של "בתים מבפנים", בנוסף למחיר המיוחד, השהייה בבתי המלון מעניקה לשוהים לסוף השבוע, רישום VIP מוקדם ל-2 סיורים המוגבלים במשתתפים, לפי בחירה מההרשמה המוקדמת, עד לתאריך ה-11.11.

השנה יתאפשר להיכנס לבתים שהיו סגורים עד היום לקהל, ביניהם: "הקונסוליה הדמיונית"  באבו תור, שהיה מקום משכנה של הקונסוליה הפרסית, יש אומרים שלפניה גם העיראקית. או לבקר בסטודיו של הצייר פנחס ליטבינובסקי ששוכן בתפר שבין שכונת טלביה וקטמון הישנה שבשנת 1948 שיכן את עוזר הנציב הבריטי. עוד במקומות החדשים הסיפור המרתק של בית החולים הירושלמי הראשון, שנבנה מחוץ לחומות העיר העתיקה בית החולים "שערי צדק",  שיסופר מפיהם של שלמה וואלאך וד"ר יוסף וואלאך צאצאיו של מייסד בית החולים, ד"ר מוריץ וואלאך.

ההמלצות שלנו

\\ בית הקונסול הפרסי

רחוב עין רוגל 4, אבו תור.

הזדמנות לגלות את סיפורו של הבית שנבנה בשלהי התקופה העות'מנית והושכר למגורי הקונסול הפרסי בתקופת המנדט. לאחר שהוחזר הקונסול לארצו שימש הבית כמועדון קצינים של חיל ההנדסה המלכותי הבריטי. בבית נותרו עד היום האח והרהיטים העתיקים מתקופה זו וכמובן הנוף המרהיב הנשקף מהגג. לאחר הקמת המדינה נקבע הגבול בין ישראל לירדן סמוך מאוד לבית זה. קומת הקרקע שימשה לגן ילדים, ובבית הקונסול הפרסי התגוררה משפחת ברוכי־תמרי עם שמונת ילדיה.

הסיורים בהדרכת שירה ברויאר, מנהלת תיכון פלך ירושלים, לשעבר, וכיום מנחה בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית, מורת דרך מוסמכת וחוקרת תולדות שכונת אבו תור.

חמישי, 18.11, 9:00; חמישי, 18.11, 15:00; שישי, 19.11, 9:00.

3 סיורים ברישום מוקדם מוגבלים ל־30 משתתפים בסיור.

צילום: דניאל חנוך

\\ תערוכה: הקונסוליה הבדיונית

רחוב עין רוגל 4, אבו תור

אוצרת: נוגה דוידסון.

הבית ברחוב עין רוגל 4 נבנה כנראה בשנת 1910 כמבנה אבן מפואר בסגנון קולוניאליסטי, אשר יועד לדיפלומטים שהגיעו לירושלים. במהלך השנים נשזרו בו פרקים מרתקים מההיסטוריה של ירושלים, אך כל הידוע על עברו מלא בחורים, בפיסות מידע מסתוריות ובאגדות אורבניות.

הבית שימש כקונסוליה האיראנית אך נאמר עליו גם שהיה לפרקים קונסוליה עיראקית. בתקופת המנדט הבריטי שימש כמועדון קצינים בריטים ועל גגו התקיימו מסיבות.

כיום משמש הבית את קרן הון הסיכון Fresh Fund וכבית של עמותת כולנא ירושלים.

במהלך שלושת ימי בתים מבפנים יארח המבנה תערוכת אמנות עכשווית אשר תהפוך את חלליו לנשף בקונסוליה דמיונית, מרחב אקס טריטוריאלי, אשר מחיה לרגע פרקים שונים מתוך ההיסטוריה של הבית והשכונה.

התערוכה תהיה מרחב נזיל של זהויות וגיאוגרפיות ותבקש להציע לקהל מעבר לעולם אחר ובדיוני. בהשראת תמונות ארכיון מנשף מלכותי שנערך במבנה בימי הקונסוליה האיראנית, יוצגו בתערוכה הופעות חיות של פרפורמנס, מוזיקה, הקרנות ועבודות אמנות בשילוב הקהל ועוד.

חמישי, 18.11, 9:30־14:30; שישי, 19.11, 9:30־16:00; שבת, 20.11, 10:00־23:00.

בית פתוח ותערוכה פתוחה. אין צורך ברישום.

\\ האגף החדש של מרכז דוידסון

נקודת מפגש: בכניסה הראשית לגן הארכיאולוגי, מעלות הרב שלמה גורן.

אדריכלים: קימל­־אשכולות, 2021.

אדריכל איתן קימל ממשרד קימל־אשכולות האחראים על תכנון אגף החדש של מרכז דוידסון יציג את המבנה חדש, החפור למחצה והבנוי בתוך בורות יסודות הארמונות האומיים, ממזרח למוזיאון דוידסון הקיים. האגף החדש ישמש כהרחבה של שטחי התצוגה של המוזיאון.

בסיור יספר קימל על תהליך הבנייה המורכב שכלל העמקה של הבורות כדי שהמבנה החדש לא יעלה בגובהו מעל השרידים האומיים, ויציג את מבנה הגג שעוצב במיוחד העשוי מלוברים – תריסי אבן המגנים על הבניין ומצלים על חזיתות הזכוכית.

שישי, 19.11, 12:00.

סיור ברישום מוקדם מוגבל ל־40 משתתפים.

הצילום באדיבות קימל אשכולות

\\ הדירה הכחולה

רחוב הבנאי 40, דירה 7.

עיצוב פנים: חן איתן, 2019.

דירת 88 מ"ר ששופצה מן היסוד ומדגימה פתרונות יצירתיים למיקסומם של שטחי המחיה ושל הפונקציות הנדרשות לחיי משפחה, כמו למשל ארון בגדים המחבר בין חדר ההורים לחדר הרחצה ורהיט גדול בחדר הבן שמשמש כמיטה, ספרייה, שולחן כתיבה ופתרון אחסון גם יחד. מרפסת השירות שהפכה לפטיו ירוק מכניסה לחלל הציבורי אור וטבע.

שישי, 19.11, 10:00־13:00.

בית פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

צילום: משה גיטלי

\\ וייבן מבננים

נקודת מפגש: גן הלבנון ברחוב אברהם יערי, גילה.

סיור עם האדריכל וחוקר האדריכלות מיכאל יעקובסון בשלושה ממתחמי המגורים הייחודיים ביותר שתוכננו בישראל, ומצויים סמוך זה לזה בשכונת גילה. את המתחמים (מבננים) תכננו בשנות ה־70 האדריכלים רם כרמי, אריה ואלדר שרון (מתחם המיועד כיום להריסה) ומשה לופנפלד וגיורא גמרמן (מתחם שכולל את אחד הרחובות הפנימיים הארוכים שנבנו בישראל). הסיור יחשוף את עקרונות התכנון ויבחן את ערכיהם במבחן הזמן. תשתתף בסיור רחל נצר – המתכננת האורבנית הקהילתית המלווה את השכונה.

שישי, 19.11, 13:00. משך הסיור כשעה וחצי.

סיור פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

\\ פארק אלמליח

נקודת מפגש: ליד סניף ארומה ארנה.

אדריכלים: שלמה אהרונסון אדריכלים; ארי כהן אדריכלים; סיסטרא ד.א.ל תכנון, 2021.

הזדמנות לגלות את הפארק המחודש שהוקם במסגרת עבודות הפיתוח של הרכבת הקלה אשר עוברת בתחומו במערכת משולבת של מינהור וגישור ומייצר מרחב טופוגרפי ירוק ומתון המחבר את השכונות סביבו לפארק המסילה.

בסיור עם האדריכלים נמרוד רוזנפלד (מארי כהן אדריכלים) וטל בדיחי (מאהרנסון אדריכלים) יוצגו הפתרונות האדריכלים וההנדסיים המורכבים שיושמו בפרויקט וכן תכנון הנוף שלו, הכולל שמירת עצים קיימים ונטיעה של מאות עצים חדשים, שיקום ערוץ נחל רפאים ושילוב מתקני משחק ייחודיים מחומרים טבעיים.

חמישי, 18.11, 9:30.

סיור פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

\\ בתי הקצינים הבריטים

נקודת מפגש: חצר המתנ"ס ברחוב יששכר 3, בקעה.

בין שני מחנות הצבא הבריטיים הגדולים, אל אלמיין ואלנבי, השתרע בתקופת המנדט מתחם מגורי קצינים בריטים. בסיור עם אדריכל השימור משה שפירא יסופר סיפור המתחם ובתיו ובמיוחד שניים מתוכם: בית ספירידון ברחוב החלץ שבו נותרו עד היום מאפיינים של הבנייה האימפריאלית המנדטורית (קמין, סביל וגרם מדרגות), והמנזר הכרמליתי (אולפן עציון) ששפירא אחראי על שימורו. בסיור יספר שפירא גם על מפת ספירידון ועל ניסיון החיסול לכאורה של הקצינים הבריטים בבית ברחוב החלץ.

שישי, 19.11, 9:00. משך הסיור כשעה וחצי.

סיור פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

בתי הקצינים. צילום: באדיבות בתים מבפנים

\\ עיסאוויה 2030

נקודת מפגש: חניון האוניברסיטה בהר הצופים ליד כיכר אביגדור המאירי.

אדריכלים: ארי כהן אדריכלים.

תוכנית מתאר מקומית לשכונת עיסאוויה מקודמת על ידי עיריית ירושלים מאז שנת 2015. מטרתה היא מתן מענה תכנוני מקיף ומיטבי לצורכי התושבים בשכונה תוך התחשבות במאפיינים הייחודיים שלה, בגידולה הצפוי ובראייה כוללת של צרכיה בתחומי הדיור, מוסדות הציבור, הסביבה והתשתיות הפיזיות והציבוריות.

הסיור עם מתכנני התוכנית ייפתח בתצפית על השכונה ויוצגו בו האתגרים עימם מתמודדת התוכנית והפתרונות המוצעים במסגרתה – הן לצורכי המגורים והן לתשתית הציבורית התומכת.

שישי, 19.11, 14:30.

סיור ברישום מוקדם מוגבל ל־30 משתתפים.

** פרטים מלאים והרשמה לסיורים באתר "בתים מבפנים ירושלים"

תמונה ראשית: התפתחות אורבנית בעיר העתיקה. צילום: יעל הרמן

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן