Skip to content

האלוף בריק מזהיר: צה"ל לא מוכן למלחמה רב חזיתית וישראל בדרך לאובדנה

האלוף במילואים, לשעבר ששירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן במשך כעשור בתפקיד נציב קבילות החיילים, מתריע השכם וערב, כי צה"ל לא ערוך למלחמת טילים רב חזיתי, עובדה שעלולה להוביל להשמדת המדינה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האלוף במיל' יצחק בריק  קובע כי צה"ל לא מוכן למלחמה רב חזיתית ומתריע כי ישראל בדרך לאובדנה. דברים אלו העלה בסוף השבוע החולף בריק בדף הפייסבוק שלו. בריק תוקף את מוכנות צה"ל מזה שנים והגיש בעבר דו"ח לקבינט הממשלתי, לשר הביטחון, ח"כ בני גנץ, לוועדת החוץ והביטחון ולרמטכ"ל אביב כוכבי.  לדבריו הוא הציב בפניהם עובדות מוצקות הנסמכות על מאות תחקירים שביצע על בסיס דו"חות קשים מאוד של מבקר המדינה, דו"חות של מבקר מערכת הביטחון הכפוף לשר הביטחון ועל מבקר הצבא. נוסף לכל אלה, אמור האלוף: "הדו"ח שלי נשען גם על מאות מסמכים של משרד הביטחון והצבא ועל מעל ל-1,600 ביקורים שלי ביחידות צה״ל ושיחות עם עשרות אלפים חיילים, מפקדים וקצינים זוטרים ומפקדים וקצינים בכירים, כמו גם על שיחות שלי עם מיטב המומחים בתחומי הביטחון בארץ". מסקנתו של בריק קשה – "המסקנה המתבקשת מכל אלה היא שצה״ל לא מוכן למלחמה הרב-זירתית הבאה, והמדינה בדרך לאובדנה".
טענות קשות אלו הטיח האלוף בריק בצה"ל מזה שנים.  בדצמבר 2018 בריק, אז נציב קבילות החיילים במשרד הביטחון, הגיע לדיון מיוחד בוועדה לביקורת המדינה בכנסת בפעם הראשונה מאז שהחל לטעון לליקויים במוכנות צה"ל למלחמה כחצי שנה קודם לכך. לדבריו צה"ל, משרד הביטחון והעומדים בראש, שמעו את דבריו אך דבר לא נעשה. מאז ממשיך האלוף להתריע ולהבנתו דבר לא נעשה בנדון.

האלוף במיל' יצחק בריק (צילום מדף הפייסבוק באדיבות המצולם לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

"אין זו נבואת זעם, זו האמת לאמיתה",  טוען גם היום האלוף בריק, "אלה עובדות מוצקות שלא ניתן לערער עליהן, אך כל זאת לא מוציא את הציבור מאדישותו, כאילו הסכין עם גורלו, ומדחיק זאת מראשו, כמו שנאמר ״אכול ושתה כי מחר תמות״. בגלל הנהנתנות הרגעית ומטלות החיים אנו מפקירים את גורלנו. כאשר מדובר באטימות כזו, רק נס יכול לעזור לנו. עם ניסים אי אפשר לגדל את ילדינו ונכדינו בארץ שאליה פיללנו. רבים אומרים לי, רק אסון נורא יוציא את הציבור מאדישותו; לצערי זה עלול להיות מאוחר מדי, זו תהיה דרך שאין ממנה חזרה".

המלחמה הבאה תהיה מלחמת עורף

האלוף קובע כי למרות הכל הציבור עדיין לא הפנים שאין שום דמיון בין המלחמות שישראל עברה עדה כה, כאלו שהתרחשו בחזיתות בעוד שבעורף שרר שקט יחסי, לבין המלחמה הבאה. הוא מדגיש כי המלחמה הבאה בה ישראל  תהיה שרויה היא שאלה של זמן ולא שאלה של אם.בריק מתריע כי המלחמה הבאה תהיה מלחמת העורף. "מדובר בחוויה שלא חווינו מעולם בהיקף ההרס והאבדות", אומר האלוף במיל', "מלחמה שתחזיר אותנו עשרות שנים לאחור. המצבים הקשים במלחמות הקודמות שעליהן הצלחנו להתגבר יהיו כאין וכאפס לעומת המלחמה הרב-זירתית הצפויה, שבה ישוגרו אלפי טילים, רקטות וכטב״מים (כלי טייס בלתי מאוישים) מדי יום על העורף הישראלי ויהרסו כל חלקה טובה. במצבנו הנוכחי במלחמה הבאה לא תהיה לנו כל דרך לחזרה, אלא אם ניקח את עצמנו בידיים ונעשה הכול על מנת להציל את עצמנו מעצמנו".

אסור להמשיך כך – האסון יתרחש ויגרום לאלפי אבדות ולהרס תשתיות

אי אפשר להמשיך יותר במצב הנוכחי. מדוע חוזר על עצמו אותו ריטואל פעם אחר הפעם? הריטואל הטבוע כה עמוק ברוח עמנו. גם כשאנו יודעים על האסון ההולך וקרב איננו עושים דבר. כאשר האסון יתרחש ויגרום לאלפי אבדות ולהרס תשתיות, יקימו ועדת חקירה ויחפשו אשמים ואומה שלמה תיכנס לטראומה ארוכת שנים. מדוע אי אפשר לשנות כיוון? להקים את ועדת החקירה לפני המלחמה, לתקן, לטפל ולמנוע מאתנו אסון שאין ממנו חזרה.

בריק: בצה"ל קיימת תרבות ארגונית, ניהולית ומנהיגות קלוקלת

הכול מתחיל ונגמר בתרבות ארגונית, ניהולית ומנהיגותית קלוקלת בצה״ל, קובע בריק ומסביר כי על היסודות הללו, יסודות הרעועים והמתפוררים של צה״ל אי אפשר לבנות צבא מנצח. "הטיפול בתרבות ארגונית קלוקלת זו כלל איננו שאלה של כסף, אלא של מודעות והבנה של הדרג הביטחוני והמדיני שצריך לשנות מהיסוד אם אנו חפצי חיים ורוצים להמשיך לחיות במדינה שלנו, שאפילו לא מלאו לה 75 שנה", מסביר האלוף. בריק מוסיף כי תרגיל העורף שנערך בשבוע שעבר "מלמד על מודעות הדרג המדיני והביטחוני לתרחיש הבלהות אשר יתרחש במלחמה הרב זירתית הבאה".

לדברי האלוף במיל' מדובר במלחמה בה העורף ומתקנים חיוניים יותקפו מלבנון, סוריה ומעזה באלפי טילים מדויקים. התרגיל הביא תרחיש של ירי אלפי טילים מדויקים ופגיעה במפעלי אמוניה. תרגיל שמדמה תרחישי קיצון בעורף מערכת הביטחון התבצע לראשונה בשבוע שעבר. תרגיל העורף לאומי כלל לקחים ממבצע ״שומר החומות״. בין התרחישים שתורגלו אלפי טילים שישוגרו לישראל, היקף נפגעים קיצוני, אלימות ברחבי הארץ בערים המעורבות והתמודדות שיעשה חיזבאללה נגד חיילים ואזרחים בחומרים מרדימים. תרחיש הייחוס מבית של מנהלי תרגיל העורף הלאומי מעורר דאגה.

ירי טילים על ישראל במלחמת המפרץ (צילום ארכיון – לע"מ)

בריק:  מדובר בתרגול שמגיע ללא בניית יכולות משך שנים, להתמודדות עם התרחיש הנורא שאני מדבר עליו לאורך תקופה כה ארוכה. התרגיל יהיה הצגה שאין בה תכלית כמו כוסות רוח למת, אלא אם כן התרגיל יביא למפנה לא רק בהבנה של הדרג הביטחוני והמדיני, לחורבן שיהיה פה במלחמה הבאה, אלא גם לכך שצריך לעשות מעשה ולהכין את המדינה למלחמה. במידה ויעשו כך יש תקווה שבעוד 10 שנים נהיה במקום טוב יותר. נקווה רק שעד אז לא תפרוץ מלחמה. ללא דחיפה של הציבור אני לא רואה מצב שמשהו ישתפר. את היכולות היו צריכים כבר לבנות לפני שנים רבות, אלא שהדרג הביטחוני והמדיני נרדם בשמירה".

האלוף מסיים וכותב כי "זהו המסר הכללי שאותו אני מנסה להעביר זה שנים בכל דרך אפשרית. לא רציתי להעמיס נטל רב מדי על קוראיי. אולם למי שרוצה להבין את חומרת הבעיה ומרכיביה, אני ממליץ להשתמש בקישור הזה על מנת לראות סרטון וידאו מהרצאתי בכנס גדול בשנה החולפת, המסביר בפירוט את הבעיות ואת הצפוי לנו אם לא נתעורר מבעוד מועד. הזמן הולך ואוזל."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן