Skip to content

מתנחלים תקפו מוסקי זיתים באבנים ואלות

חבורת מתנחלים מבת עין, תקפו חקלאים פלסטינים ואת מלוויהם היהודים בחלקת אדמה הסמוכה להתנחלות. האירוע האלים התרחש בתום יום המסיק מיד לאחר שכוח צה"ל עזב את השטח. 3 בני אדם נפצעו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלושה פעילי שלום נפצעו היום (שישי),בתוכם פעילה שנפגעה באורח בינוני בתקיפת פלסטינים מוסקי זיתים על ידי מתנחלים מבת עין. שלושה מהתוקפים נעצרו והועברו לחקירת משטרה. הבוקר הגיעו בעלי אדמות מצוריף לחלקת זיתים הסמוכה להתנחלות בת עין בהר חברון והחלו במסיק זיתים. פעולה זו תואמה מבעוד מועד מול מנהלת התאום והקישור של צה"ל בשטחים. החקלאים הפלסטינים, כמו גם צה"ל ידעו כי מתנחלי בת עין לא יראו בעיין יפה את מסיק הזיתים וינסו לחבל בו על ידי פגיעה בחקלאים ולכן שמר על המסיק כוח צבאי. אל החקלאים הצטרפו מספר פעילי זכויות אדם וביניהם הרב אריק אשרמן מרבנים למען זכויות אדם שנפגע מאוחר יותר אבן בפניו. תקיפת הפלסטינים החלה בסמוך לשעה 15:30 לאחר שאלו סיימו את מסיק הזיתים והחלו לאסוף את כליהם.
לדברי הרב אשרמן המסיק בחלקה הסמוכה לבת עין נדחה על ידי צה"ל מספר פעמים, ככל הנראה מחשש לעימות ורק פנייה לבג"צ שקבע כי אין למנוע מהפלסטינים את פרנסתם ולמסוק זיתים בחלקותיהם גרמה לאישור צה"ל למסיק. הבוקר הגיעו המוסקים כשאותם מלווים פעילי שלום על מנת לעזור להם במסיק ולגבות אותם מפני תקיפת מתנחלים. כל עוד כוח צה"ל לווה ותצפת את המוסקים, קבוצה של 10 עד 15 מתנחלים מבת עין  עמדה וצפתה במסיק. המסיק נמשך בשקט כל עוד כוח צה"ל נכח במקום.

נפצע בראשו, הרב אריק אשרמן (צילום: SK)
צילום: SK
צילום: SK

לקראת השעה 15:30 סיימו המוסקים למסוק והחלו לאסוף את הזיתים ואת חפציהם. בשלב זה כוח צה"ל עזב את המקום ולרגע זה חיכו המתנחלים. חבורת פורעים ירדו במורד ההר אל הפלסטינים, כשהם תוקפים אותם באבנים ובאלות עץ. המלווים היהודים הזעיקו למקום את צה"ל ואת משטרת ש"י. כשאלו הגיעו המתנחלים עזבו את המקום והפלסטינים יכלו לשוב לבתיהם. 3 מלווים יהודים נפתעו בתקיפה:  הרב אריק אשרמן, נטע בן פורת וגיל המרשלג. אשרמן נפגע מאבן בראשו וטופל בפציעתו במרפאה מקומית, נטע בן פורת נפגעה בראשה ובידה ממכת אלה, הוחשה לבית החולים הדסה עין כרם, שם נתפר חתך בראשה וידה השמאלית נחבשה לאחר מחשש לסדק. גיל המרשלג שוחרר מבית החולים הדסה כשהוא חבול ממכות יבשות. כוח מג"ב שהוזעק למקום עצר  3 מהתוקפים ואל נלקחו לתחנת המשטרה. כאן המקום לציין שרכז הביטחון השוטף של התנחלות בת עין אשר נכח במקום כל עת התקיפה כשהוא חמוש בנשק שסופק לו על ידי צה"ל, לא עשה דבר למניעת את מעשה הטרור. לאחר שהמותקפים הזעיקו את צה"ל ומשטרת ישראל, הגיעו לשטח כוחות מג"ב ועצרו לחקירה 3 מהמתנחלים.

המתינו עד שצה"ל יעזוב (צילום: SK)
כוח צה"ל עזב בתום יום המסיק. משמאל רב"ש ההתנחלות (צילום: SK)
הותקפה באלה – נטע בן פורת (צילום באדיבות המצולמת)
רגלה של נטע בן פורת אחר שהוכתה באלה (צילום באדיבות המצולמת)

בהמשך לכך הוציא מפקד אוגדת איו"ש תת אלוף אבי בלוט צו שתוחם את השטח כשטח צבאי סגור מהיום ועד יום ראשון ה-12 בדצמבר 2021.  לשאלת מגפון ענו בצה"ל כי צו הסגירה איננו מיועד למנוע מהפלסטינים לשוב ולמסוק זיתים. אלא מהמתנחלים לשוב ולתקוף את המוסקים. מבחינת צה"ל אלו יכולים לשוב למסיק בתיאום מראש כפי שעשו היום. "הצו מונע מהמתנחלים להגיע ולתקוף שוב", הסבירו בצה"ל והוסיפו: "תפקידנו הוא למנוע אירועים כפי שאירעו היום. אנו מעוניינים בהרגעת הרוחות".

צילום: SK
החתך בראשה של נטע בן פורת (צילום באדיבות המצולמת)
רב"ש בת עין, צפה בתקיפה ולא מנע דבר (צילום: אריק אשרמן)
צו שטח צבאי סגור (צילום: אריק אשרמן)

בנוגע לאירוע עצמו הסבירו בצה"ל כי במהלך היום, התפתח עימות אלים בין מתיישבים לפלסטינים ומספר אזרחים ישראלים סמוך ליישוב בת עין שבמרחב החטיבה המרחבית עציון. כוחות צה״ל בשיתוף משטרת ישראל שפעלו במרחב, הפרידו בין הצדדים ופיזרו את העימות.  ממשטרת ישראל נמסר "כי במהלך פעילות הכוחות, משטרת ישראל עצרה שלושה מתיישבים אשר הועברו להמשך חקירה."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן