Skip to content

האלוף במיל' יצחק בריק: חייבים להיערך למלחמה רב חזיתית

אלוף (מיל') יצחק בריק, בעל עיטור העוז ממלחמת יום כיפור. שימש כנציב קבילות החיילים ועם סיום תפקידו פרסם דו"ח נוקב על מוכנות צבא היבשה למלחמה הרב-חזיתית הבאה. בריק מתריע מפני ירי אלפי טילים על ישראל ממספר חזיתות ומציע פתרונות לא קונבנציונליים. *בלעדי למגפון*
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אלוף במיל' יצחק בריק (צילום: באדיבות המצולם)

מצאתי לנכון להציג בפניכם הקוראים מידע חשוב מאוד בנושא איום הטילים, הרקטות וכלי הטיס הבלתי מאוישים (הכטב״מים) על מדינת ישראל, כפי שעלה בכנס הבין-לאומי ה-20 ללוחמה בטרור של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) במרכז הבינתחומי (IDC), שהתקיים בתאריכים 10-14/9/21. בכנס השתתפו ונאמו שר הביטחון בני גנץ , אלוף קלמן  האחראי על המעגל השלישי המאיים על ישראל-איראן , ועוד מספר מומחים מהשורה הראשונה העוסקים בתחום. סיכם את דבריהם אלי בראון, העוסק בחקר ביצועים בתחום הטילים והכטב״מים (כלי טיס בלתי מאוישים א.מ).

גנץ מכיר את האיומים אבל הלובינג של חיל האוויר מושך לצבא חד ממדי

הסתבר למשתתפים בכנס ששר הביטחון בני גנץ מכיר היטב את האיומים הקיומיים החמורים מאוד על מדינת ישראל ואף הציג אותם בהרחבה, אך במבחן הטיפול באיומים אלה שיכולים לגרום לאסון גדול לעם ישראל במלחמה הבאה, לא נראה שהדרג הביטחוני דוחף לפתרונות משמעותיים, והוא מותיר את התפיסה שמטוסים לבדם יכולים לבצע את המלאכה בהשראה ובדחיפה של הלובינג  של ח״א, בהצליחם לכופף את ידיהם של הרמטכ״לים ולמשוך לכיוון של צבא חד ממדי של ח״א  ואובדן יכולות לחימה רב זרועית, ואתה את אובדן היכולת לנצח במלחמה.

שומר חומות – 400 רקטות מידי יום וחיל האוויר לא הצליח לעצור ירי

צה״ל נשאר רחוק מאחור במלחמות העבר ולא השכיל לבנות את עצמו למלחמות העתיד כפי שעשו זאת רבים מהצבאות המודרניים בעולם. במקביל הדרג המדיני משייט לו בגבהים  והפך ברבות השנים לחותמת גומי. גם שבעולם ובישראל הבינו שהיכולות של מטוסים להתמודד עם טילי קרקע- קרקע ורקטות של האויב בטלים בשישים. את ההוכחה לכך חווינו רק לאחרונה במבצע ״שומר החומות ״ בהצגת תכלית כיצד חיל האוויר במלוא עוצמתו לא הצליח לעצור את קצב שיגור  הרקטות ע״י החמאס לעבר ישראל , בקצב של 400 רקטות מדי יום, במשך 10 ימים סה״כ 4000 רקטות, כאשר ח״א פעל על שטח קטן וסטרילי לחלוטין ללא כל איום של טילים ונ״מ על מטוסינו.
הדרג הביטחוני שהולך שבי אחרי הלובינג של ח״א הוביל להחלטת הממשלה לפני כשנה להשקיע 9 מיליארד דולר מהסיוע חוץ האמריקאי, ברכש מטוסים חדשים וכמעט כלום ליבשה,  ובכך משכנו את סיוע החוץ האמריקאי לחמש השנים הקרובות, החלטה שפגעה ביכולת לצאת לפרויקטים לאומיים אשר ישפרו את יכולת הלחימה הרב זרועית של צה״ל שהידרדרה מאוד בשנים האחרונות.
שר הביטחון לשעבר ח"כ ושר האוצר כיום, אביגדור ליברמן החליט להקים את חיל הטילים, אך החלטתו נגנזה לאחר שסיים את תפקידו. גניזת ההחלטה נעשתה בהובלת הלובינג של חיל האוויר שרצה טייסת נוספת ושלישית של f35 שעלותה 2.5 מיליארד דולר ואחזקתה בשוטף במחיר דומה, מחיר שאתו היה אפשר להקים את חיל הטילים (מאות טילים).

צילום: עיתונות ערבית לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

במלחמה הרב זירתית הבאה נספוג 3000 רקטות מידי יום

ההחלטה להשקיע 9 מיליארד דולר מהסיוע האמריקאי כמעט רק במטוסים, פגעה גם ביכולת לקדם את צבא היבשה ופגעה ביכולת של הקרב המשולב הבין זרועי שבלעדיו אי אפשר לנצח מלחמה. במקום כל אלה מקבלי ההחלטות הפכו את צה״ל לצבא חד ממדי של מטוסים שאינו יכול לתת תשובות לאיום הקיומי החדש של הטילים, רקטות והכטב״מים שישוגרו  בכמות של כ-3000 בממוצע מדי יום על העורף הישראלי במלחמה הרב זירתית הבאה.
הדרגים המדיניים שמשייטים להם בגבהים (ולא ניכנס כאן לעובי הקורה) והדרג בטחוני שרואה לנגד עיניו בעיקר מטוסים, לא יכולים להוביל את ישראל לחוף מבטחים. מדובר בחוסר הבנה מהותי מה יהיה שדה  הקרב העתידי.
הכישלון של המטוסים במבצע ״שומר החומות ״מלעצור את שיגור הרקטות היה צריך  להדליק אור אדום ולפתוח להם את העיניים, אך לדאבוני לא כך קרה, אגו, זחיחות ואינטרסים שלא בהכרח משרתים את ביטחון המדינה, כל אלו גוברים על ביצור ביטחוננו הלאומי.

הפתרונות המוצעים על ידי לאלתר:

אין מנוס אלא להיכנס לעובי הקורה ולהיערך למלחמה הרב זירתית הבאה:

* הקמת חיל טילי קרקע מונחים חיישנים.

* כניסה לפרויקט לאומי בתחום הלייזר.

* הוצאת חיל היבשה מניוונו להשיב את יכולת הלחימה הרב זרועית.

* טיפול שורש בהכנת העורף למלחמה והקמת משרד אזרחי שיהיה אחראי על הכנת הרשויות והערים למלחמה, וניהול המלחמה.

* הקמת משמר לאומי שיעזור למשטרה במהומות של הקיצוניים הערבים והבדואים.

* גיבוש תפיסת ביטחון שתתאים לאיומים החדשים הסובבים את ישראל.

* הפיכתה של המועצה לביטחון לאומי ( המל״ל) לגוף  העוסק בביטחון הלאומי כפי שהתכוון המחוקק.

3 Comments

  1. שלמה ויסמן
    27 בנובמבר 2021 @ 19:16

    מקבל את דבריך. לדעתי ההכנות למערכה הבאה צריכות להיות בעיקר על צבא יבשה שיכול בימים בודדים לכבוש את כל מרחבי השיגור של הטילים בעיקר מלבנון.רק בצורה כזאת יש לנו סיכוי לא להגיע לכאוס בעורף .לכן צריך עכשין לעשות הכול לאמן את צבא היבשה גם אם לא את כולו ליכולות אלו .לצערי אם לא ילכו בדרך זו אני לא רוצה לחשוב לאן נגיע .שבוע טוב

  2. דן בריר
    27 בנובמבר 2021 @ 8:37

    מחזק את ידך, כל מילה בסלע

  3. מוטי שפר
    26 בנובמבר 2021 @ 16:47

    טק"ק מונחה בננות או נעליים (כולם היום מונחים) ולייזר לא יעילים נגד טק"ק. אתה ממשיך לטחון מיים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן