Skip to content

ברוכים הבאים למחנה פליטים עג'מי

11 נשים מוסלמיות חד הוריות (למעט אחת), על 27 ילדיהן עברו להתגורר בגן העזתים (השניים) שביפו. לכולן מכנה משותף, חוסר יכולת לעמוד בשכירות גם של 2 חדרים והסיוע שקבלו מביטוח לאומי והמדינה הופסק, כל אחת מסיבות שונות. פעילה חברתית וחברי כנסת שהגיעו לתמוך, משוכנעים כי יש יד מכוונת לטיהור מעמדי ואתני לטובת בעלי ההון הלבנים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

11 משפחות חד הוריות הכוללות 27 ילדים, הקימו מאהל  בגן השניים (העזתים) ביפו. המשפחות נזקקות הביטוח לאומי טוענות שאינן יכולות לעמוד בתשלומי שכר דירה ומצפות לפתרון שיאפשר להן לעמוד בתשלומים ולמחייתן. חברי כנסת מהרשימה המשותפת, עופר כסיף וראש הרשימה, ח"כ איימן עודה התגייסו לעזרה. עיריית תל אביב הודיעה למשפחות כי עליהן לפנות את הגן עד למוצאי יום שבת. למשפחות משכונת עג'מי שכולן למעט אחת, מוסלמיות יש מכנה משותף אחד. איש לא טורח לעזור להן, והביטוח הלאומי הפסיק להעביר להם תקציבי מזונות, נכות, מסיבות שונות כמו גם נמנע מהן סיוע בשכר דירה.  הן יצאו לגן והתמקמו שם. מה יקרה במוצאי השבת, מועד בו נקבה העירייה שעליהן להתפנות, לאן תלכנה 11 אימהות חד הוריות?. גם לחברי הכנסת מהרשימה המשותפת שהגיעו לתמוך אין תשובה. אם עיריית תל אביבי יפו לא תאריך את מועד הפינוי, נראה שבמוצאי השבת הקרובה זו תהיה ההצגה הטובה בעיר שתגיע למהדורות החדשות. לאחר מכך, האבק ישקע ו -11 נשים על 27 ילדיהן יוותרו ברחוב.

צילום: ציפי מנשה
צילום: SK
צילום: SK

את מרוויחה יותר מ-4 אלפים ₪ לחודש? לא מגיע לך מזונות, קצבת ילדים וסיוע בשכר דירה

"אני עובדת בסידור מארזים באוסם ומרוויחה כ7500 שקל לחודש", מספרת פאטמה פאור (38), תושבת יפו, "הגעתי לכאן אחרי שביטוח הלאומי ראו שזו המשכורת שלי, הפסיקו לשלם לי קצבת ילדים וכעת הפסיקו לשלם לי מזונות והפסקתי לקבל השתתפות בשכר דירה. כי אומרים שהמשכורת שלי גבוהה מידי. פאטמה, עובדת קשה למחייתה כמסדרת סחורה של אוסם בסופר, לא יכלה לעמוד בשכר הדירה בקרוב ל4 אלפי שקלים עבור דירת 3 חדרים ועברה עם ילדיה למאהל.
"היה לי קשה בשכירות, בכלכלה ונמאס לי. אמרתי לעצמי: מה יש לי להפסיד. ראיתי שאין נקודת אור להתחלה ושהמצב נהיה קשה מיום ליום, אז החלטתי, זהו, אני שמה אוהל ויושבת פה, אין לי ברירה אחרת". היא מסבירה.  ילדיה עבור אתה והפסיקו ללמוד.

צילום: ציפי מנשה


פטמה פאור (ראיון וצילום: ציפי מנשה)

מוחמד אבו רמדן עבר למאהל עם עם גרושתו וילדיו

"אין לי בית להחזיק בגרושתי וילדיי", מספר מוחמד אבו רמדן (38) תושב יפו, אב ל 5 ילדים. אני נכה, חולה בסרטן, עם 100 אחוזי נכות, היינו פרודים  ובביטוח הלאומי קבעו שאני חי אתה, הפסיקו לשלם לי ולה את קצבת הנכות. ראיתי שהילדים שלי ברחוב ועברנו לגור פה. גם ילדיו אינם הולכים למוסדות החינוך. "אין לנו אפילו מקלחת, איך אשלח אותם לבית הספר?", אומר מוחמד. "פשוט לא יכולנו לעמוד בשכר דירה של 3 אלפים וחמש מאות שקל". לשאלתי אם הוא גר בדיור של חברת חלמיש, ענה: "לא, אמרו שלא מגיע לנו".

מוחמד אבו רמדן (צילום: ציפי מנשה)

אני לא יכול להחזיק בית לגרושתי, לילדי ולי (ראיון וצילום: ציפי מנשה)

בטוח שיש כאן טיהור אתני מכוון

"יש כאן טיהור אתני", אומר ח"כ עופר כסיף. "מסלקים ציבור אתני, פלסטיני ערבי, לטובת נד"ן וכרישי ההון, ראינו את זה השבו בגבעת עמל, מסלקים תושבים ובמיוחד לטובת הלבנים שבהם", "זו פעולה כנגד הציבור הערבי, והיהודי מהמעמדות הנמוכים", "צריכה להיות כאן ברית בין הערבים הפלסטינים לבין הציבור היהודי המזרחי במיוחד שכולם שייכים למעמדות החלשים", "כולם מופקרים על ידי המדינה ובמיוחד על ידי ראש עירייה שפועל לטובת המקורבים לצלחת שלו", אומר חבר הכנסת.

צילום: SK
צילום: SK
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

בואו לגור איתי, לא במקומי

נהאד קסיק, גם היא תושבת יפו, פעילה חברתית ועובדת סוציאלית בעברה הגיעה גם היא לתמוך במשפחות. גם היא חושבת שיש כאן מדיניות של טיהור אתני ומעמדי. "אני פועלת וזועקת לשינוי", היא אומרת "הזעקה שלי לציבור היהודי והערבי פלסטיני בערים המשותפות היא: בואו לגור איתי, לא במקומי". הזעקה היא לקובעי המדיניות. אלו אנשים קשי יום שפשוט אין להם מה להפסיד", "הדברים האלו הם שגוררים, רצח בחברה, גנבות ופשע", "אני זועקת לכל אלו שאחראים במדינה שפשוט הפקירו את החברה הזו, את השכבה החלשה והפשוטה", היא אומרת.
המאהל פועל ביפו מיום שבת האחרונה, בעירייה הודיעו לתושבי המאהל כי עליהם להתפנות עד יום רביעי והאריכו את מועד הפינוי למוצאי שבת.
– פטמה, מה תעשי כשיבואו לפנות? פטמה הביטה בי, משכה בכתפיה בחוסר אונים ושתקה.

נהאד קסיק פעילה חברתית (ראיון וצילום: ציפי מנשה)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן