Skip to content

שבוע האיור 2021 נפתח ברחבי ת"א עם עשרות תערוכות מעניינות

שבוע האיור השמיני נפתח בתל אביב. השנה לראשונה, השתתפו מרכזים קהילתיים כחללי תצוגה לתערוכות. ביקרתי במרכז הקהילתי בקרית שלום, מרכז המשרת גם את תושבי שכונת שפירא, במרכז הקהילתי בנווה שאנן ובמרכז אניס ביפו ד שיציג סרטי אנימציה מדהימים באירוע ערב ביום חמישי. בנוסף, ביקרתי בתערוכה נפלאה בלוקיישן מנצח, בית החולים האנגלי ביפו, רגע לפני שהופך […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שבוע האיור, המתקיים מידי שנה, מוקדש לאיור ישראלי מקורי של מאות מאיירים ומאיירות מקומיים, ותיקים וצעירים וכן להצגת תערוכות ופעילויות איור שיוזמים מוסדות אקדמיים והתארגנויות עצמאיות של מאיירים. האירוע מתקיים הודות לשת"פ בין עיריית תל־אביב-יפו לפורטפוליו שאחראים על המיזם והאוצרות.  שבוע האיור חזר השנה למשך עשרה ימים ושני סופי שבוע, עם דגש על תערוכות בשכונות יפו ובשכונות הדרומיות והמזרחיות של העיר. 700 מאיירים משתתפים ב-76 בתערוכות שנפתחו בחללי תרבות ואמנות, בגלריות שיתופיות, במוזאונים ובמקומות בילוי ובמרכזים עירוניים ברחבי העיר. האירוע יינעל ב-27 לנובמבר

התערוכות השנה מתמקדות בחללים שונים ברחבי יפו ודרום העיר, יחד עם זאת, משתתפים גם חללים ברחבי העיר ואפילו בבת ים ובחולון (המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס).

מה בתכנית?

\\ דרום העיר

במרכז הקהילתי הגר״א בנווה שאנן תציג קבוצה נבחרת של בוגרי 2020 מהאקדמיה ויצו חיפה תערוכה שתעסוק בפטאליזם. בבית הצעירים – הקשת 49 תתקיים תערוכה קבוצית בנושא הימים של בין זמנים, העיתות שבהם החיים לא כאן ולא שם. התערוכה בבית הצעירים ורדיאל 17 בשכונת התקווה, תציג נקודות תצפית רבות על העיר באמצעות כובע אדום אחד. במתחם רביעיית פלורנטין, קולקטיב תמ״א, באוצרות משותפת עם זאב אנגלמאיר, יעסקו בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב, דרך אגדות ומיתוסים שמיוחסים למקום. במתחם ״שולחנות האבירים״ בפארק התחנה נבחרת שבוע האיור תקיים מפגש של תצוגה, מכירה ופעילות מיוחדת לילדים.

\\ יפו

באודיטוריום אניס ביפו יתקיים לראשונה אירוע האנימציה של שבוע האיור שיכלול הרצאות, מפגשים, הקרנת סרטי אנימציה, תערוכה והקרנה על חזית המבנה של פרויקט ״במרפסת״. התערוכה ״לעשות סיבוב״ במרכז הנוער לב יפו תפגיש אמנית מוסלמית מנצרת, אמן ממוצא איטלקי וקבוצת נערות בדואיות משבט ג׳הלין. בבית רק״ע תעסוק צלילי בנדרהיים בתפיסת הנשיות המסורתית. בבית הבאר יעסקו שלוש יוצרות בוויסות רגשות ומתח בבולמוס של יצירה. במרכז עמיעד בשוק הפשפשים ביפו יתקיים האירוע השנתי של ״לה קולטור״.

כבכל שנה מבחר תערוכות יפתחו בסמטאות יפו העתיקה: במוזיאון יפו יוצגו שלוש תערוכות: ״מילים טובות״ של מכון שנקר לחקר ולתיעוד העיצוב בישראל; ״התקופה הוורודה״ בהשראת התקופה הוורודה של פיקאסו; ונועה אילן שבוחנת דמיון ושוני בין מערכות הרבייה של צמחים ושל בני אדם. גליה לוז תציג איורים מתוך ספרה של ליהי רז דואני, ״אבקת הקסמים״; סצנת ספרי הילדים הגרמנית העכשווית תוצג בתערוכה של NRW, מדינת צפון ריין־וסטפליה בגרמניה; ״בית הוא רק״ תעסוק במושג הבית והקשר שלו לבית קט עם גג אדום. וגם – סדרת פורטרטים של דרורית קפלן המייצגת שכונה מעורבת על גבול בת־ים-יפו; פרשנות גרוטסקית של בוגרי בצלאל לעלילות הברון מינכהאוזן; כדים מאויירים שמציגים רומניה חלומית, ומדומיינת; התבוננות בשדרות ירושלים בריבוי טכניקות ומראה פיוטי; מיטב התוצרת החקלאית הישראלית; ופרשנות מאוירת לעולמן של נשים יוצרות בתחומי האמנות.

\\ מאיירים אורבניות ברחבי העיר

בין התערוכות שעוסקות בעיר תל־אביב-יפו, אפשר למצוא את ״סיפורי מדרכות״ של סטודיו SundaySky, שמציג את חווית החיים בדרומה של העיר, ברגעים ליליים קטנים כמו משולש פיצה מנחם בלוינסקי, או סיפורי אהבה ופרידה בסימטאות אפופות ההיסטוריה של יפו העתיקה; ב״סקיצות תל אביביות״ עמי שנער, צייר ואדריכל – בשיתוף פעולה עם הסופר והמשורר אברהם בלבן – מנציח את תושבי השכונות הדרומיות, דמויות ססגוניות שלעיתים נאלמות, ובד ובבד ניכרת ברישומיו גם דאגה מהשינויים המהירים המתחוללים בנוף העירוני.

ב״מזגן ודוד שמש״, דאריל ארז־האצ׳יסון, שהגיע לארץ מאנגליה, מצייר את יפו ודרום תל־אביב, כפי שהם משתקפים בעיניו של עולה חדש; ב״שפירא״ נשקפת השכונה צבעונית ופסטורלית, דרך עינה של עדי אורדון תושבת השכונה; אביה איל, דן שריד ומיכל שץ מציגים ״הזיות אורבניות״ ותוהים, בין השאר, מה מתחולל בקרקעית הירקון, ומי באמת גר ב״כיכר הלבנה״; קולקטיב תמ״א, באוצרות משותפת עם זאב אנגלמאיר, עוסקים בחיים האמיתיים שמתקיימים בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב, דרך אגדות ומיתוסים שמיוחסים למקום.

צילום שרה פלד

בחוצות פארק שרונה יציגו עשרה מאיירים מבט אופטימי אל העתיד לבוא בתקופה מבלבלת זו בתערוכה ״מאיירים אופטימיות״, שתוצג על קירות בנייני הטמפלרים בפארק שרונה, ובשרונה מרקט יתקיימו אירועי איור חופשי על גבי תחתיות בירה בברים.

\\ מאיירים חברתית/פוליטית: עזה, ישראל, מחלות וצלקות

כמידי שנה עוסקים המאיירים בנושאים שקרובים לליבם ומציגים את האג׳נדה החברתית־תרבותית־פוליטית שלהם, לצד תערוכות שעוסקות בנושאים אישיים כמו משפחה, בית, מרחב המחייה, יחסים ועוד. לדוגמה, ב״צייר לי ילד | מאיירים מציירים מעצרים״ מעניקים אמנים גוף וצבע לקול המושתק של מאות ילדים ובני נוער פלסטינים, שנאסרו על ידי כוחות הביטחון הישראליים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים; התערוכה ״68 ילדות וילדים: אנדרטה מאויירת, מאי 2021״, מציגה עשרות עבודות שנוצרו לזכר ילדות וילדים שנהרגו בישראל ובעזה בסבב הלחימה האחרון.

צילום שרה פלד
צילום שרה פלד

שרה ג׳ין חתוכה מאיירת נשים דמיוניות ואמתיות, שנושאות צלקות שמסמלות פציעה והחלמה ב״צלקות קטנות״; ״Unmatch״ עוסקת בפרידה, בתחושות, בכישלון וב־fomo, או סתם בדייט שלא צלח; ״טופס 17״ מנסה לנרמל את השיח על מחלות ומציגה רומנים גרפיים, כרזות וקומיקס שעוסקים בהומור ובציניות במחלות שונות – מסרטן השד ועד אנדומטריוזיס; ב״כנפיים״ מציגים יחד אמנים שחוו משברים נפשיים וכאלו שלא, יצירות שעוסקות במושג כנפיים; אריק בוקבוזה מציג את ״קרקס לבנטינו״ ותוהה על מקומו של האמן בחברה, בכלל ובמיוחד לאור משבר הקורונה.

\\ סדנאות מקצועיות וסיורים מודרכים

אפטרסקול, בית ספר פופ־אפ למאיירים שנוסד בשבוע האיור 2018, יתקיים השנה במזא״ה 7 ויקיים סדנאות וכיתות אמן על ידי מיטב המרצים והמאיירים בארץ. בנוסף, גם השנה יתקיימו סיורים מודרכים בתערוכות ביפו וברחבי העיר. הסיורים (בתשלום) יתקיימו בהדרכת הצוות המיומן והמקצועי של Talking Art.

התכנייה המפורטת בצירוף מפה נמצאת באתר "שבוע האיור 2021"

1 Comment

  1. נויה מסר
    23 בנובמבר 2021 @ 19:12

    אני מחפשת
    פעילות
    לילדים שאוהבים קומיקס ובכלל לצייר בשבת

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן