Skip to content

המכס ומשרד הכלכלה לתושבי עזה: רוצים בשר קפוא? רק בשר כשר

כשלושת רבעי טון בשר קפוא שיובא עבור תושבי עזה, תקועים כחצי שנה במכס. הסיבה: בשר לא כשר. העובדה כי הבשר מיועד לתושבי עזה המוסלמים, אינה מעניינת את ישראל. כיצד ניתן להכשיר בשר קפוא שעבר שחיטה לא כשרה? במשרד הכלכלה ובמכס לא שוברים את הראש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מנהל החירום במשרד הכלכלה מסרב לאפשר ליבואנית מעזה לשחרר בשר קפוא שייבאה ארצה  עבור תושבי עזה, עד שלא תציג בפניהם תעודה המאשרת כי הבשר עבר הכשרה והוא כשר למהדרין. במילים אחרות, משרד הכלכלה סבור כי על תושבי עזה לאכול בשר כשר. כך נתן ללמוד ממכתב תשובה שהשיב  דורון אברהמי ממנהל החרום במשרד הכלכלה בשמה של שרת הכלכלה, חברת הכנסת אורנה ברביאי.
לפני כחצי שנה יבאה חברת שריכאת אלפלוג'ה מעזה בשר קפוא המיועד לתושבי עזה. הבשר הגיע במועדו למחסני המכס בישראל אך כשבקשה הבואנית לשחרר את הבשר נענתה כי הבשר ישוחרר רק לאחר שיוכשר.

בשר קפוא (צילום: מגפון ניוז)

במילים אחרות: ישראל לא מאפשרת לייבא דרכה בשר לא כשר הגם שהוא מיעוד ישירות לעזה. 720 טון בשר בעלות של 3 מיליון שקלים המיועדים לתושבי עזה המוסלמים, מעוכבים בשעה זו במכס היות ואינם כשרים. היות ומטען הבשר לא עבר שחיטה כשרה, ממילא איננו עתיד לקבל תעודת כשרות בכל מקרה. לדברי עורכת הדין אליס אברמוביץ' המייצגת את היבואנית, אם לא ישוחררו את משלוח הבשר הראשון עד למרץ 2022 – לא ניתן יהיה יותר לעשות בו שימוש, והרשויות ייאלצו להשמידו כשהמועד האחרון לשחרור יתרת הבשר, לדברי עו"ד אברמוביץ, הוא עד לחודש יולי 2022. הדרישה להצגת תעודת כשרות  של המכס ומשרד הכלכלה מסתמכת על סעיף בחוק ייבוא בשר ומוצריו, הקובע כי לא ניתן לייבא ארצה בשר בקר שאינו כשר. אלא שסעיף אחר בחוק קובע, כי במקרים מיוחדים, בסמכותו של שר התעשייה והמסחר לאשר מתן רישיונות לייבוא בשר גם ללא תעודת כשרות. אלא שהשרה ברביאי מסרבת לעשות כך.  עו"ד אברמוביץ:  "בשר בקר קפוא מוגדר כמזון רגיש בהתאם למשרד הבריאות, ואם סחורה זו לא תהיה משוחררת מפיקוח המכס ללא דיחוי, היא תושמד, ולא תגיע לפיהם של תושבי רצועת עזה הזקוקים לה למחייתם". לדבריה, השמדת הבשר תסב לחברה נזק כספי כבד, וסירוב לבקשה זו עתיד לפגוע באופן מוחלט בזכותם של תושבי רצועת עזה למזון ופרנסתה, וכן בחופש העיסוק של החברה.

עו"ד אליס אברמוביץ (צילום: שרון לוין)

משלוחי הבשר, שמשקלם הכולל עומד כאמור על כ-720 טון, מאוחסנים כעת במקפיאי רשות המכס בנמל חיפה, כשמשלוח הבשר הראשון מאוחסן בו החל מחודש מרץ האחרון. עו"ד אברמוביץ מציינת, כי על פי חוק, עלויות האחסון היקרות של אחסון טובין מיובאים, המעוכבים ברשויות המכס, מוטלות על היבואן – ולמעשה עצירת משלוח הבשר בנמל חיפה, ואחסונו במקפיא, גורמת ליבואן לנזקים כלכליים קשים ובלתי הפיכים. לדבריה, פרשיה זו צורמת במיוחד, על רקע הביקורת הבינלאומית על ישראל בכל הנוגע להעברת מזון לתושבי רצועת עזה.

 

 

1 Comment

  1. גד
    29 בנובמבר 2021 @ 14:37

    יכשירו לנו את אביתר, ואנחנו נכשיר להם את הבשר…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן