Skip to content

אופנה ירוקה, יש חיה כזו?

זרקור על הבעייתיות המובנית של הקשר בין אופנה לאיכות הסביבה. מאת גילי גולנדר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

זהירות כתבת אופנה לא אופיינית לפניכם! אופנה עוסקת לרוב ברעיונות אסתטיים המתורגמים לצבעים, גזרות, טרנדים וסגנון. הפעם, כפתיח לסדרת כתבות, אנו מפנים זרקור אל הבעייתיות המובנית של הקשר בין אופנה לאיכות הסביבה

מאת גילי גולנדר

כידוע, אופנה היא מנגנון המייצר טרנדים שונים ומשונים כל הזמן, וגורם לנו לרצות (ולקנות) בגדים ואביזרים חדשים בתדירות גדולה שעולה לעתים קרובות על הצורך הפרקטי. האהבה לאסתטיקה וההתמכרות לצורות הביטוי המתחדשות שלה גורמת לחלקנו לצריכת יתר.

התנפלות חסרת רסן בפתיחת רשת האופנה forever 21
התנפלות חסרת רסן בפתיחת רשת האופנה forever 21 (צילום: ציפי מנשה)

עולם האופנה, מצידו, מעודד בדרך כלל צריכה חסרת גבולות, ותופעת ה-fast-fashion, אותן רשתות אופנה גדולות המתרגמות טרנדים עדכניים מאופנת מעצבים לפריטי אופנה במחירים עממיים ומקפידות לחדש את הקולקציות שלהן על בסיס שבועי כמעט, רק העצימה את המגמה הזאת. האיכות הבינונית ומטה, בדרך כלל, של הבגדים הנמכרים ברשתות אלו, גורמת להם להתבלות ולהיראות לא טוב מהר מאד. מעבר לכך, אם רוכשים פריטים טרנדיים מדי, התוקף האופנתי שלהם מוגבל מטבעו.

ולמה זה גרוע חוץ מלכיס שלנו? כי ייצור יתר מדלדל את משאבי הסביבה המוגבלים וגורם להגדלת נפח הפסולת בעולם ולזיהום הנגרם בתהליכי הייצור. כל מי שהעניין חדש עבורו מוזמן לצפות בסרטון הבא של פרוייקט The Story of Stuff ולפתוח את העיניים.

מצד שני, מהם החיים ללא דברים יפים? בגדים, תיקים, חגורות, צעיפים, כובעים, גרביונים, צמידים, עגילים, קשתות, מעילים, וכמובן נעליים… הרבה נעליים. אופנה, במיוחד למי שמתעניין בה, מספקת הרבה עניין ויזואלי, הנאה, חידוש, וכיף. אופנה משמשת כאמצעי תקשורת לא מילולי מתוחכם, המאפשר לאנשים לבטא את עצמם ולהעביר מסרים לסביבה שיודעת לקרוא אותם, ואף מיישבת קונפליקט פנימי – תייג את עצמך כחלק מקבוצה, ובה בעת תדגיש את האינדיבידואליות שלך.

אנשים שמתעניינים באופנה מתלבשים לרוב בצורה יותר ייחודית מרוב האנשים, ולכן, ברגע שאופנה מסויימת כובשת את המיינסטרים, הם מאבדים בה עניין ופשוט חייבים לאמץ פריטי אופנה חדשים כדי לשמר את הייחוד שלהם ולהרגיש עצמם. בקיצור, אוהבי אופנה לא יכולים נפשית ולא רוצים להתקבע באופנה מסויימת, ולכן האופנה כאן כדי להשאר.

אופנה היא גם יצירתית וכייפית
אופנה היא גם יצירתית וכייפית (צילום: יח"צ H&M)

המפתח לאיזון הקונפליקט הזה מתחיל בהעלאת המודעות לנושא. בסדרת כתבות על אופנה מקיימת וירוקה, כלומר אופנה המודעת לבעייתיות של ניצול המשאבים ואיכות הסביבה ומנסה לטפל בזה, אנו נכוון זרקור על אספקטים שונים של התופעה. בעיות שונות העולות מייצור ושינוע פריטי האופנה להמונים, פתרונות מעשיים לצריכת היתר האופנתית, סיקור המגמות בנושא בעולם, עדכונים על חברות אופנה מקיימות, ועוד – יעלו לדיון. אתם מוזמנים, כתמיד, לקרוא, להגיב ולהציע כיוונים נוספים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן