Skip to content

חנוכה בשיח' ג'ראח: סנטה הגיע לבקר והילדים אכלו סופגניות

ההפגנה השבועית בשיח' ג'ראח לא פוסקת מאליה. הפלסטינים תובעים את זכויותיהם בבתים ומולם מתייצב קמץ מגדף קבוע של הימין קיצוני. אלא שהפעם הגיע גם סנטה קלאוס לשמח את המפגינים והילדים חייכו עם פה מלא בסופגניות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביום שישי האחרון, כנהוג מעל לעשור, שבה והתקיימה הפגנה בשכונת שיח ג'ארח בירושלים נגד גירוש 7850 תושבי מזרח העיר מבתיהם בהתאם לחוק הסדרי משפט ומנהל משנת 1970. חוק זה קובע שיהודים שאיבדו נכסים במזרח ירושלים ב-1948 יוכלו לקבל אותם בחזרה. פלסטינים שאיבדו נכסים בישראל, כמו למשל המשפחות הפלסטיניות שמתגוררות בשייח ג'ראח, לא יכולים לקבל את נכסיהם בחזרה מכוח חוק נכסי נפקדים שנחקק ב-1950. עם השנים מאבקם של תושבי מזרח העיר נעשה בבתי המשפט הישראלי כדין כל סכסוך רכוש ובניתוק מלאכותי מההקשרים הלאומיים.

צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר

ההפגנות מתקיימות בריטואל קבוע של התכנסות משותפת של מקומיים ופעילי שלום לשמוע את חדשות השבוע, כאלה שחומקות מצרכני התקשורת הישראלית הממוסדת. בהמשך צעדה של מאתיים מטרים עד למחסום שממוקם בלב השכונה, חיכוך מסוים עם המשטרה וחזרה לצומת הרחובות. מזה מספר שבועות מתנהלת לה ככה ההפגנה בשקט יחסי. לא תמיד היה ככה הדבר ועד לפני מספר חודשים אותם הפגנות היו מסתיימות בהשלכת רימוני הלם, הפעלת בואש ומעצרים.
לאחרונה, פחתה מעט האלימות המשטרתית, אבל כולנו יודעים שבטבע אין ריק. את מקום המשטרה ממלאים פעילי ימין, אשר בחסות המשטרה, מייצרים פרובוקציות מילוליות מהסוג הנמוך ביותר. השבוע למשל פעילי ימין, ערב ההפגנה השבוע ביצעו פעולת תג מחיר וריססו כתובות נאצה והשחיתו רכוש של משפחת אלכורד המועמדת לפינוי מביתה שבשכונה. היה זה מראה מדכא וכתבת עיתונות מחו"ל אשר הבחינה בכתובות הנאצה שצוירו על גדר ביתה של המשפחה, הפטירה …"עד הרגע האחרון לא יתנו להם שקט" .

צילום: שי קנדלר

כלל ידוע בהפגנות שיח ג'ארח, שלכאורה הכל ידוע מראש אבל בעצם הכול יכול לקרות וכך השבוע פתאום משום מקום הופיע סנטה קלאוס ממתקים בחיקו וילדי השכונה מזדנבים אחריו. היה זה סנטה רזה ואתלטי במיוחד, לא שמן ומדושן, האם זוהי הגרסה הפלסטינית של סנטה או שזוהי תוצאה של הכיבוש? סנטה תר את השכונה חילק מתנות לרוב ניסה להרגיע את הילדים למראה תוצאות הפוגרום. נזכיר רק כי השכונה מאובטחת ברמה גבוהה, מרושתת במצלמות ופרוסים בה כוחות צבא ומשטרה לרוב כדי לאבטח את המתנחלים. כל אלה לא מנעו, גם הפעם את האלימות היהודית. וכך למרות הכול המשיך לו סנטה לשמח את ילדי השכונה כאשר המפגינים צועדים ואוכלים יחדיו סופגניות, עוד השפעה לא מוצלחת של הכיבוש.

פרטים נוספים על המתרחש בשיח ג'ראח אפשר למצוא במרשתת, ומי שיטרח לעשות זאת ימצא שהתיק מתנהל בבתי המשפט כסכסוך אזרחי רגיל. ניסיון ישראלי זה ל"אזרח" את הסכסוך ולהסתמך על תשתית חוקית רעועה בהתעלמות הדרג המדיני, צפוי להסתיים רע. האיום לגירוש תושבי השכונה ורבים מערביי מזרח ירושלים, לשום מקום בעצם, הוא סכסוך לאומי שראוי שימצא לו פתרון מדיני הולם. זה לא יהיה קל ולא, פה סנטה קלאוס, לא יעשה קסמים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן