Skip to content

הדרך להעסקת מומחים זרים בישראל

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שוק העבודה בינלאומי הולך ומתרחב בשנים האחרונות, תהליך שקורה במקביל לגלובליזציה, שהופכת את העולם לרשת עולמית משותפת המתאגדת סביב מטרות משותפות. תחומים מסוימים בשוק העבודה הישראלי מצריכים את נוכחותם של מומחים זרים, אנשים ממדינות זרות שרכשו להם השכלה או מיומנות ייחודית שחיונית לטובת צמיחה כלכלית וחברתית מקומית. תחומים כמו חקלאות, אומנות, היי – טק, טכנולוגיה, ספורט וכו', מצריכים את מעורבותם של מומחים שמוצאם הוא מעבר לים, בשל מחסור בכוח אדם ישראלי מאייש או פערי ידע בתחום. כיצד ניתן להעסיק מומחים זרים בישראל? בדקנו כדי לספר.

הגדרה של מומחה זר

מומחה זר הוא כל אדם ממדינה שהיא לא ישראל, אשר רכש לו במהלך חייו השכלה, כישרון או ידע מסוים, שהפכו אותו למומחה בתחומו. התנאים להעסקתו של מומחה זר בארץ אמנם שונים מהתנאים הקבועים בחוק להעסקת עובדים זרים אחרים, אולם באופן עקרוני הם כפופים לאותם חוקים ותקנות.

כיצד ניתן להעסיק מומחה זר?

כדי להעסיק מומחה זר, יש לקבל היתר לכך מטעם יחידת ההיתרים שבמשרד הפנים. נוסף על כך, יש לקבל אשרת עבודה בישראל, המונפקת גם היא מטעם משרד הפנים. המעסיק מחויב בתשלום אגרה לשם הנפקת היתר עבודה, וכן במתן משכורת למומחה הזר שגבוהה לפחות פי שניים מהשכר הממוצע במשק הישראלי. נוסף על כך, הארגון או החברה שדורשת את העסקתו של העובד הזר צריך להוסיף מסמכים תומכים, המאשרים את מומחיותו של המומחה הזר.

סוגי אשרות כניסה לישראל

העסקת מומחים זרים מחייבת את אחת משתי האשרות הרלוונטיות לכך: אשרה ב1 ואשרה ב2. מי שמקבל את האשרה בפועל הוא המעסיק עצמו ולא המומחה הזר שמגיע לארץ.

  1. אשרה ב1 – מהווה אישור עבודה זמני במדינת ישראל.
  2. אשרה ב2 – מאפשרת לקיים ביקורים תיירותיים \ עסקיים במדינת ישראל.

    צילום: 123rf

קבלת אשרת עבודה ב1

כל מומחה זר שרוצה לעבוד במדינת ישראל, חייב בקבלת אשרת כניסה ואישור עבודה, שכן החוק אוסר על העסקתם של עובדים זרים ללא קבלת היתר רשמי מרשות ההגירה והאוכלוסין. ההליך לקבלת אשרת \ ויזת עבודה כולל ארבעה שלבים:

  1. הגשת בקשה להיתר העסקה מרשות מנהל האוכלוסין בישראל.
  2. הגשת בקשה לויזת כניסה, לאחר קבלת היתר, ממשרד הפנים.
  3. הנפקת האשרה בשגרירות מדינת מוצאו של העובד.
  4. קבלת אישור עבור כניסה רב פעמית לישראל.

אשרת כניסה חוזרת עבור מומחה זר

אשרה זו מיועדת למומחים זרים בעלי מעמד חוקי בארץ, אשר רוצים לצאת לביקור מולדת ולחזור למקום עבודתם בישראל לאחר מכן. נוסף על כך, האשרה משמשת את המעסיק לדיווח על נסיעה של עובד, ועל ידי כך להעסיק מחליף באופן חוקי בזמן היעדרו. האשרה מוגשת על ידי המומחה הזר יחד עם המעסיק שלו.

סיוע וליווי משפטי עבור העסקת מומחים זרים

רבים מוצאים את עצמכם כנועים תחת העול הבירוקרטי, כמו גם האיטיות המרובה של אותן פעולות מול משרד הפנים. משרד הפנים מערים קשיים רבים בכל הקשור במדיניות העסקת עובדים זרים, ולכן ההליך מורכב וקשה יותר מהצפוי. אם אתם לא מצליחים להתמודד עם זה באופן עצמאי, מוטב לפנות לעורך דין מוסמך בתחום.

הסיוע של עורך הדין מתבטא בידע הרב שיש לו בתחום, כך שיוכל להעניק ייעוץ משפטי וללוות את המעסיק ואת המומחה הזר לאורך כל הדרך. הוא מסביר אודות האשרות השונות, מייעץ מהי הדרך האידיאלית להעסקת מומחה זר על רקע המדינה ממנה מגיע ומשך הזמן שהוא נחוץ, וכך קל יותר להתנהל מול משרד הפנים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן