Skip to content

מהמטרופוליטן אופרה לתל אביב: הסולנים הראשיים בהפקת ייבגני אונייגין

זמר הבריטון האוקראיני אנדריי בונדרנקו והזמר הליטאי קוסטס סמורגינס, המופיעים דרך קבע במטרופוליטן אופרה בניו יורק, מגיעים לארץ לשיר כסולנים בתפקיד יבגני אונייגין. בימוי דרמטי של ז'אן-קלוד אוברה לאופרה של צ'ייקובסקי לפי נובלה של אלכסנדר פושקין. ינצח: דן אטינגר. 28.12.2021 – 8.1.2022 בית האופרה תל אביב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סגירת מעגל מרגשת באופרה הישראלית: שנתיים לאחר שבוטלה בעקבות הקורונה , חוזרת לבמה ההפקה עטורת השבחים  "יבגני אונייגין" מאת צ'ייקובסקי. על האופרה ינצח מאסטרו דן אטינגר.

האופרה של צ'ייקובסקי יבגני אונייגין בתל אביב. צילום יוסי צבקר

"אם אי פעם חוברה מוסיקה בתשוקה אמיתית, עם אהבה לעלילה ולדמויותיה, הרי זו המוסיקה לאונייגין. נמס ורועד מעונג בלתי ניתן לביטוי, חשתי שעה שעסקתי בהלחנת המוסיקה. ואם רק מעט ממה שחשתי בזמן שחיברתי את האופרה יהדהד בקרב המאזינים, אבוא על שכרי ואינני זקוק לשום דבר נוסף" (צ'ייקובסקי על יצירתו)

יצירת המופת "יבגני אונייגין" מאת צ'ייקובסקי בבימויו של ז'אן-קלוד אוברה היתה אמורה לעלות על במת האופרה במרץ 2019. במהלך החזרות על הבמה, ימים ספורים לפני הופעת הבכורה, התקבלה החלטת הממשלה על השבתת כל פעילות התרבות בארץ, וכל המופעים בוטלו. עתה, כמעט שנתיים אחרי, מתכנסים כל השותפים להפקה זו כדי לשוב ולהעלותה בפני הקהל הישראלי.

על ההפקה ינצח מאסטרו דן אטינגר, מנהלה המוסיקלי של האופרה הישראלית, שגם עבורו זוהי סגירת מעגל מרגשת – "יבגני אונייגין" היתה אחת האופרות הראשונות עליה ניצח בתור מנצח צעיר בתחילת דרכו באופרה הישראלית לפני כמעט שני עשורים. מאז, עשה אטינגר כברת דרך ארוכה, רכש לעצמו מוניטין בכל העולם, זכה לתארים רבים וכיום הוא מכהן כמנהל מוסיקלי של מספר בתי אופרה ותזמורות מהמובילים בעולם.

כי אין אהבות שמחות… האופרה יבגני אונייגין, לפי יצירה ספרותית של אלכסנדר פושקין, טובלת בגוונים של חיי סבל וייסורים של אהבות שלא יתממשו.  צילום: יוסי צבקר

האופרה, אותה כתב צ'ייקובסקי (פיוטר איליץ' ) בשנת 1879, מבוססת על הנובלה המחורזת המפורסמת מאת גדול משוררי רוסיה, אלכסנדר פושקין. אך בניגוד ליצירתו של פושקין (1833), המעמיד במרכז את דמותו של המספר-עצמו, באופרה כל הדמויות ורגשותיהן עומדות במרכז ובמיוחד דמותה של הגיבורה טטיאנה המקבלת באופרה את התפקיד הראשי ביצירה.

במרכז עלילת האופרה ניצבת בת הכפר הצעירה טטיאנה המתאהבת באונייגין, גבר זר ויהיר המגיע מהעיר הגדולה לאחוזת משפחתה. טטיאנה מנסה להתוודות במכתב על אהבתה לאונייגין (באריית "המכתב" המפורסמת) ומבקשת ממנו כי יפגוש אותה בכדי לקבל את תשובתו. בפגישתם מתייחס אונייגין בביטול לרגשות אהבתה ומסביר כי היחסים ביניהם יכולים להתבטא אך ורק ביחסי אח ואחות. ליבה של טטיאנה נשבר.

כעבור מספר שנים, אונייגין, לאחר שהרג בדו קרב את חברו הטוב לנסקי, מגיע לארמון מפואר בסנט פטרבורג, שם מתקיים נשף בביתו של הנסיך המבוגר גרמין ואשתו הצעירה, הלא היא טטיאנה. אונייגין הנדהם מבין עד כמה הוא אוהב את טטיאנה, אך היא מבהירה לו שכעת, משהיא נשואה, קשר האהבה ביניהם אינו יכול להתקיים ומשלחת אותו מביתה ביודעה כי אהבת נעוריה שניצתה לפני שנים רבות היתה אכן אהבת אמת שלעולם לא תוכל להתממש.

בניגוד לרוב גיבורות האופרה המערביות שנוצרו במאה ה-19 המסיימות את האופרה במוות כזה או אחר, טטיאנה נותרת בחיים מלאי סבל וייסורים, כפי שמקובל ברוב היצירות הספרותיות שנכתבו ברוסיה בעת ההיא.

באחד ממכתביו כתב צ'ייקובסקי "אני מאוהב בגיבורה טטיאנה, אני מכושף על-ידי הפואטיקה של פושקין ואני מלחין לזה מוסיקה שמפתה אותי… בפואטיקה זו ובצורה שלה, בשלמות המלאה והמהדהדת יש משהו שנוגע בלב כל אחד. משהו זה הוא מוסיקה…".

בתוך נשפים זוהרים ומחולות מפוארים בולטות הדמויות הבודדות וחסרות המנוח. יצירת המופת של האופרה יבגני אונייגין בבימוי דרמטי של ז'אן-קלוד אוברה. צילום: יוסי צבקר

במאי האופרה ז'אן-קלוד אוברה בחר לתרגם את השינויים הרגשיים והנפשיים של הדמויות לתמונות בימתיות דרמטיות: נשפים זוהרים, מחולות מפוארים ושירי-עם המוניים שבתוכן בולטות הדמויות כבודדות וחסרות מנוח. התפאורה של אלכסנדר ליסיאנסקי מורכבת משורה של עצים דקים ומאורכים, "עצי רוסיה", המלווים את כל מהלך האופרה כדמות ניצבת על הבימה. בסצנות המתרחשות בכפר העצים הללו ניצבים במרכז הבימה, בעוד שבסצנות המפוארות מחיי העיר הם ניצבים בצד הבימה, כמסמלים תחושת געגוע לחיי הכפר ותחושות געגוע של הדמויות שבורות הלב.

סולני ההפקה הם: זמר הבריטון האוקראיני אנדריי בונדרנקו והזמר הליטאי קוסטס סמורגינס, המופיעים דרך קבע במטרופוליטן אופרה בניו יורק, בתפקיד יבגני אונייגין; הסופרניות הישראליות המובילות אירה ברטמן ואלה וסילביצקי בתפקיד טטיאנה; זמרי הטנור אלכסיי דולגוב ותומס אטקינס בתפקיד לנסקי; זמרות המצו סופרן הישראליות רחל פרנקל ושי בלוך תבצענה את אולגה; זמר הבס ולדימיר בראון ואנדרי ולנטי הרוסי ישירו את הנסיך גרמין; וכן ישתתפו עדנה פרוחניק,לריסה טטוייב, איתן דרורי, נח בריגר, יאיר פולישוק ופניני לאון גרובנר.

באופרה ישתתפו: מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של אסף בנרף ותזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון בניצוחו של דן אטינגר

תאריכי מופעים:

יום שלישי|28/12/2021|שעה 20:00|בכורה

יום חמישי|30/12/2021|שעה 20:00

יום שישי|31/12/2021|שעה 13:00

יום שבת|01/01/2022|שעה 20:00

יום שני|03/01/2022|שעה 18:00

יום שלישי|04/01/2022|שעה 20:00

יום רביעי|05/01/2022|שעה 20:00

יום שישי|07/01/2022|שעה 13:00

יום שבת|08/01/2022|שעה 20:00

שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב

האופרה תעלה בתאריכים 28.12 – 8.1  בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') בתל-אביב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן