Skip to content

התו הירוק: הפגנת ענק מול בנט, שוטרים הצליפו במפגינים – ובתקשורת? דום שתיקה

צפיתי בהפגנה בה השתתפו אלפי מוחים. השוטרים הרכובים הצליפו במפגינים עם מושכות הסוס. המפגינים גם הדליקו לפידים והמשטרה טענה כי ניסו לשרוף סוס – טענה הזויה בבסיסה. מרבית המפגינים טבעוניים שמזילים דמעה גם על שימוש בסוס ככלי עבודה. והתקשורת? העדיפה לשתוק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במוצאי שבת האחרונה התקיימה ברעננה, מול ביתו של ראש הממשלה נפלי בנט, ההפגנה הגדולה והניכרת ביותר עד כה במסגרת מחאת "התו הירוק". כמה אלפי אנשים הגיעו, הפגינו, נאמו, צעדו, ולאחר שנעצרו בצעדתם והוכנסו למכלאה – חסמו את צומת רעננה ומצאו עצמם ראש בראש עם המשטרה. פרשים וסוסים, מכת"זיות, חסימות, התנגשויות, אלימות, מעצרים, בלגן. אני ציפיתי בהכל מרחוק, לא הייתי נוכח (אפרט בהמשך מה דעותי בנושא ומדוע איני מגיע). אבל ראיתי גם את המעצר של חבר שלי קפטן איזי וגם את הסוסים וגם את המכלאה והכל.  להזכירכם, פרשי משטרה הצליפו במפגינים באמצעות מושכות העור הרתומות לסוסיהם. המפגינים מצדם מחו נגד מדיניות החיסונים וההגבלות שמנהיגה הממשלה כחלק מהטיפול במגפת הקורונה. המשטרה, שעצרה שלושה מהמפגינים בחשד להפרת סדר, השתמשה גם במכת"זית כדי לפזר חלק מהמוחים, שהגיעו בשעה מאוחרת לכניסה לעיר.

למרבה הצער כל ההפגנה הזו כמעט ולא קיבלה סיקור תקשורתי. אפס כלום בעת ההפגנה, למעט איזה מבזקון שאף אחד חוץ ממני לא רואה נראה לי, וגם לא בימים שלאחרי. לדעתי המשטר משתיק את זה. להבדיל, כשהפגנו בבלפור (מחאת בלפור נגד בנימין נתניהו, אז, ראש הממשלה), כמעט כל הפגנה קיבלה סיקור כלשהו. וראו זה פלא, האירוע הזה? כלום, נאדה שתיקה תקשורתית רועמת. אומר לכם כי  50 נערי גבעות בכניסה לירושלים מקבלים יותר תשומת לב. רק כשהחלו להתפרסם סרטונים ועדויות, במיוחד של שוטרים שמצליפים במפגינים עם המושכות של הסוסים שלהם, התחיל באזז תקשורתי בכלל וברשתות החברתיות בפרט. בהתחלה כמה אייטמים, ואז המשטרה הגיבה באישומים הזויים ("ניסו לשרוף סוס" וכו') ולבסוף התראינה גם אחת השוטרות שנכחו באירוע.

צילום מסרטון ווידאו ברשתות החברתיות (על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

משמח ששוטרת התראיינה בתגובה – אבל מדוע לא טרחו להביא מפגין כאיזון?

זה עניין מאוד מאוד משמח, שהשוטרת הזו התראיינה. זהו שלב מתקדם יותר מכל מה שהיה עד כה היות ולרוב, השוטרים שנמצאים מולנו (המפגינים) ברחוב הם איזה חלק קטן בשלם גדול וכל מיני דוברים מדברים בשמם אחרי כן. לכן, כן, חשוב מאוד מאוד להאזין לשוטרת הזו שדיברה ולהקשיב לכל מילה. להבין את השוטרים שמולנו ברחוב ולקלוט את הדרך בה הם תופסים את המציאות זה חלק קריטי מהחיים של כל אדם ואישה שטוענים לעסוק באקטיביזם. עד עכשיו המשטרה תמיד הביאה איזו תשובה לאקונית ומכסת"חת; עכשיו הגישה השתנה וזו הזדמנות לראות דברים מעוד פרספקטיבה. למרבה הצער לא טרחו להביא לשם גם מפגינ/ה מאותו הערב, לאזן את התמונה, להגיד דברים אחרים, אבל בסדר.


ההפגנה וההצלפות (צילום: ענת ברוור)

ניסו לשרוף סוס? טענה מופרכת מיסודה

הטענה בדבר "המפגינים ניסו לשרוף סוס" היא כמובן מופרכת. בכל אירוע בו יש לפידים המשטרה מוציאה איזה אישום מופרך, לרוב אישום בניסיונות הצתה, חוויתי את זה על בשרי. עכשיו החליטו שניסו לשרוף סוס. מגוחך כמה שזה רחוק מהמציאות, חצי מהחבר'ה האלה שם הם טבעונים שמזילים דמעה רק מלראות את הסוס בתור כלי משטרתי (מדבר מניסיון). לא רק שלא ניסו לשרוף את הסוס – כשהרוכבת-שוטרת נפלה מהסוס, מי שהרים אותה היו המפגינים, וזה מתועד בווידאו. ההחלטה לשלוח פרשים לתוך המון אנשים שאינו מתפרע היא החלטה דפוקה ששמה קודם כל את הסוס ורוכבו בסיטואציה בלתי אפשרית, וביחד איתם את כל הסובבים. הייתי שם, אין לך לאן לברוח, החיה העצומה הזו משתוללת סנטימטר ממך ועוד שנייה אתה חוטף פרסה לפנים והכל מפחיד. לא ברור מה עבר למפקד הכוח בראש.

בסך הכל ולעניות דעתי, המפגינים האלה הצליחו לעשות את שלהם וההפגנה הצליחה מאוד. הנושא עלה לכותרות, היה רעש, והייתה התפתחות כלשהי. הגיע הזמן שהמשטרה תמצא דרך טובה יותר להכל את האירוע. כפי שכתב חברי נירון שכן היה שם באותו ערב: "הפגנה, מטבעה, היא הפרת הסדר הציבורי. היא רועשת, גועשת, מתקהלת, מנסה לצעוק כדי שישמעו אותה. ככה זה". אז ראוי שהמשטרה תמצא דרכים טובות יותר להתמודד עם זה. ואם יכנסו במפגינים, הם יתנגדו לכך ויהיה בלגן. זו תגובה טבעית.


הדליקו לפידים (ציוץ מהטוויטר של יגאל אשכנזי ע"פ סעיף 27 לחוק זכויות יוצרים)

חברי בתקשורת – נכשלתם בעליבות המקצוע

ולחברי בתקשורת ולחדשות בכללי – ובכן, לא לסקר אירוע כזה היא בחירה חדשותית עלובה מאוד מאוד. אפילו בתור תופעה חברתית-ישראלית כל הדבר הזה מרתק (לא ציפיתי לראות שם את מיטב חברי לאקטיביזם לצד איתמר בן גביר, יש להודות) ולא ברור למה שותקים. אפילו אם התו הירוק הוא המיינסטרים הישראלי החדש, אפשר לסקר את ההפגנות נגדו ואף להתעמק בנושא בצורה ביקורתית. תקשורת ועיתונאות מטרתן לא לשאת חן בעיני הציבור אלא לפתח ולהעמיק תוכן ונושאים, ולחשוף אותם לציבור. תעשו את זה, לא כזה קשה. הלא התקשורת היא כלב השמירה של הדמוקרטיה, לא כך?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן