Skip to content

בחסות צה"ל ובניגוד לחוק, מתנחלים צעדו דרך בורקה לחומש ובדרך חוללו הרס בכפר

אבנים יודו לבתי הכפר ומצבות נותצו בבית העלמין, 100 פלסטינים נפגעו בעימותים מול צה"ל שמנע מהם לצאת מהכפר וחסם את היציאות - תושב בורקה שביקש לחזור לביתו בכפר פונה לטיפול רפואי וסיפר כי עוכב והוכה קשות על ידי חיילי צה"ל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האבסורד בהתגלמותו – כ-1500 מתנחלים צעדו אתמול (חמישי) דרך הכפר בורקה עד לאדמות הכפר בחומש (לשעבר), ללא הפרעה ותחת אבטחה של צה"ל, בעוד שבעלי הקרקע, תושבי בורקה נאחצו להישאר בבתיהם היות וצה"ל חסם את הכניסה והיציאה מהכפר. כזכור, אדמות חומש הוחזרו על ידי ישראל לבעליהם החוקיים, תושבי הכפר בורקה מיד עם ההתנתקות מעזה. בשנת 2005, ממשלת ישראל והכנסת חוקקו חוק האוסר על ישראלים להיכנס לאזור. מעבר לכך, מאז פינוי ההתנחלות, מתקיימת על הגבעה מאחז ארעי של מתנחלים פורעי חוק המונע באלימות מתושבי בורקה להגיע לאדמותיהם., המאחז הקרוא "ישיבת חומש המתחדשת" עושה ככל העולה על רוחה כשמידי פעם הצבא פינה את המתנחלים אך לאחר מכן הם חזרו למקום, עם השנים התמעטה תדירות הפינויים וגברה נוכחות המתנחלים שלא היססו לגרום לבעלי האדמות לחשוש מלעלות אל הקרקעות ולעבדן.

תפסו "מאחז" ומנעו יציאה מהכפר (צילום: תושב בורקה)
צילום: תושב בורקה
צילום: מועצת בורקה
צילום: Jude Liemburg
צילום: Jude Liemburg

צה"ל שהוא הריבון בשטחים הכבושים, מנע את גישת בעלי הקרקעות הפלסטינים מבורקה, להגיע לאדמותיהם בטענות שונות ומשונות החל מהכרזת שטח צבאי סגור ועד דרישה מכל בעל קרקע שמבקש להגיע לאדמתו לתאם את ה'ביקור' מול המנהל האזרחי (המתפ"ש).
לאחר רצח יהודה דימנטמן, בן 25 מההתנחלות שבי שומרון מאש שנורתה לעבר מכונית שנסע בה עם שלושה חבריו באזור המאחז הלא חוקי, נצלו המתנחלים את הזמן ללבות את האש ולקבע שוב עובדות בחומש. וכך אתמול (חמישי) הגיעו למעלה מאלף מתנחלים בהסעות מאורגנות מהשטחים ומהארץ אל צומת חומש ומשם הם צעדו דרך הכפר הפלסטיני אל חומש.

צילום: Jude Liemburg
צילום: Jude Liemburg
מכלי מים מחוררים מירי (צילום: תושב בורקה)
אבנים יודו לתוך הבתים (צילום: תושב בורקה)
מצבות נותצו (צילום: מועצת בורקה)
מתנחל תולה דגל ישראל על גג בית בבורקה (צילום: תושב בורקה)
סיפר כי כי הוכה על ידי חיילי צה"ל (צילום באדיבות עמר אסאדי, מסרטון ווידאו שהופץ ברשתות החברתיות, ע"פ סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

הצעדה אובטחה כאמור על ידי צה"ל, גוף שאמור היה למנוע אותה מתחילתה. המתנחלים לא המתינו דקות ארוכות וחלק מהם החל בידויי אבנים לעבר בתי הכפר. אחד מהם טיפס אל בית מגורים פלסטיני והניף מעליו את דגל ישראל. מאוחר יותר בסמוך לשעה 19:45 נכנסה קבוצת מתנחלים לתוך הכפר, תקפה באבנים בתי תושבים וכל הנראה נורתה לכאורה גם אש חיה לעבר מכלי מים שחוררו ונזלו. חלק מהתוקפים ניפץ מצבות בבית העלמין המקומי ולפחות אדם אחד נפצע בראשו ופונה לבית חולים. במהלך העימותים בין תושבי בורקה שהפגינו נגד החסימות של הצבא, בכניסות והיציאות מהכפר, נפגעו 100 פלסטינים לפי הצלב האדום כתוצאה מפציעות שונות של ירי כדורי גומי וגז מדמיע. בשעות הצהרים חזר אחד מתושבי הכפר מוחמד חג'ג'ה, בן 50, חזר לביתו ולדבריו מחסום של חיילי צה"ל עצרו אותו, מנעו ממנו לעבור והכו אותו קשות. הוא התעלף במרפאה מקומית. מדובר צה"ל נמסר כי "לאור בקשת משפחתו של יהודה דימנטמן ז״ל, התאפשרה אתמול (ה׳) קיום צעדה של אזרחים למרחב בו בוצע הפיגוע, לרגל סיום השבעה. כוחות הביטחון הוצבו במקום במטרה לשמור על הביטחון והסדר. כחלק מכך, הוקמו חסימות זמניות."

 

 

1 Comment

  1. אני
    24 בדצמבר 2021 @ 8:36

    בהחלט אבסורד שהם מחנכים את ילדיהם לרצח ולך זה לא מפריע. לי שני הדברים מפריעים. אבל אתה צבוע. בכל דור וגור קמים עלינו לכלותינו, וזה יקרה שוב בזכות אנשים כמוך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן