Skip to content

3.7 מיליון כלי רכב על כבישי ישראל בשנת 2021

אפרת שגב, סמנכ"ל דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט: " ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2021 נמסרו כ-283 אלף רכבים חדשים, עם ציפייה לשיא מסירות בשנת 2021 כולה של מעל ל-300 אלף כלי רכב. בהיעדר תחבורה ציבורית מפותחת, כאשר התחזיות המקרו-כלכלית של בנק ישראל ומשרד האוצר צופים המשך צמיחה מואצת במשק בשנת 2022, להערכתנו שוק הרכב צפוי להתאפיין בפעילות ענפה ולהוות "שוק חם" גם בשנה זו"

3.7 מיליון כלי רכב על כבישי ישראל בשנת 2021

אפרת שגב, סמנכ"ל דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט: " ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2021 נמסרו כ-283 אלף רכבים חדשים, עם ציפייה לשיא מסירות בשנת 2021 כולה של מעל ל-300 אלף כלי רכב. בהיעדר תחבורה ציבורית מפותחת, כאשר התחזיות המקרו-כלכלית של בנק ישראל ומשרד האוצר צופים המשך צמיחה מואצת במשק בשנת 2022, להערכתנו שוק הרכב צפוי להתאפיין בפעילות ענפה ולהוות "שוק חם" גם בשנה זו"

בעשור האחרון, בהתאם לגידול האוכלוסייה בישראל ולעליה ברמת החיים, וכתוצאה מסביבת ריבית נמוכה והתרחבות פתרונות מימון לרכישת כלי רכב, ענף הרכב בישראל מאופיין בצמיחה מתמדת, אם כי קצב הצמיחה הכללי בענף התמתן בשנים האחרונות. בשנת 2021, עם התאוששות המשק, חלה עליה גבוהה בביקושים לכלי רכב, לאחר ירידה במסירות בשנת 2020 תחת השפעת משבר הקורונה. היעדר תשתיות מספקות ותחבורה ציבורית לא מפותחת דיו תורמים אף הם לביקושים הגבוהים להחזקת כלי רכב.

קרוב ל 300 אלף רכבים בשנה מהם כ 10 אלפים חשמליים (צילום דן בר דוב)

נכון לשנת 2021 בישראל קיימים כ-3.75 מיליון כלי רכב, כ-86% מתוכם הינם כלי רכב פרטיים (כ-3.2 מיליון). למרות רמת מינוע נמוכה (כמות כלי רכב פרטיים לכל 1,000 תושבים), צפיפות התנועה בישראל עדיין בין הגבוהות בעולם וגבוהה פי 3.5 מהממוצע ב-OECD . זאת בשל ריכוז אוכלוסייה וצפיפות גבוהה במרכז הארץ, תחבורה ציבורית שאינה מפותחת דיו ולא מהווה כיום תחליף מספק להחזקת רכב וקצב סלילת כבישים שלא מדביק את הגידול באוכלוסייה ואת העלייה ברמת החיים בישראל.

ענף הרכב חווה עליה חדה בביקושים במהלך שנת 2021. עליות הביקושים נצפו בכל הסגמנטים בענף – הן בקרב יבואניות הרכב, הן מצד חברות הליסינג והן בשוק המכוניות המשומשות. זאת על רקע משבר השבבים העולמי הפוגע בהיצע העולמי של כלי רכב ובאספקתם. מבחינת מסירות כלי רכב חדשים – ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2021 נמסרו כ-283 אלף רכבים חדשים, עם ציפייה לשיא מסירות בשנת 2021 כולה של מעל ל-300 אלף כלי רכב. בתוך כך, בשנתיים האחרונות החל להתפתח בישראל שוק הרכבים החשמליים, שוק צעיר גם בקנה מידה עולמי. בשנת 2021 סופקו כ-10 אלף כלי רכב חשמליים מלאים, מתוכם כ-60% הינם תוצרת טסלה. בכך מהווים הרכבים החשמליים שיעור נמוך של כ-3% מסך מסירות כלי רכב בישראל (לאחר שבשנת 2020 נמסרו כ-1,500 כלי רכב חשמליים, אשר היווה 0.7% מסך מסירות כלי רכב חדשים בשנה זו). לשם השוואה, בגרמניה מכירת רכבים חשמליים מלאים מהווים כ-11% מסך מכירות כלי הרכב ובנורבגיה, שמובילה את המעבר לתחבורה חשמלית, רכבים חשמליים מלאים מהווים כ-60% מסך מכירות כלי הרכב. מחירם הגבוה יחסית, והיעדר תשתיות מתאימות (עד אשר יוקם מערך עמדות הטענה בתחנות דלק בפריסה ארצית) מהווים חסמים להגדלת שיעורם של הרכבים החשמליים בישראל.

ביקושים גבוהים נרשמו גם בביקוש להשכרת כלי רכב לטווח קצר, למרות היעדר התיירות הנכנסת לישראל, תוך הסבת ייעוד רכבים אלה לתקופה קצובה לטובת מגזר העסקי. כך, הרכבים מציי ההשכרה של חברות הליסינג הופכים להיות רכבי "גישור", המושכרים לטווח קצר עד לאספקת הרכבים החדשים, המסופקים באיחור (כתוצאה מהפגיעה בשרשרת האספקה העולמית בענף הרכב).

בהלימה לעליה בפעילות ולנתוני השיא במכירות כלי רכב חדשים, החברות בענף הרכב מדווחות על שיפור בתוצאות העסקיות ועל רווחיות גבוהה בשנת 2021, כתיקון לשנה קודמת, תוך ניצול עודפי הביקוש אל מול ההיצע לייקור הרכבים כלפי הלקוחות, מה שהוביל לירידה בסיכון בענף.

בימים אלה יבואני הרכב החלו לפרסם את מחירוני הרכב של שנת 2022 ועל פי הערכות בענף, בדגמים רבים צפויה עליית מחירים בשיעור של 5%-2%, שמשמעותה התייקרות ממוצעת של מספר אלפי שקלים. אל ההיצע הנמוך מול הביקושים הגבוהים, על רקע התייקרות חומרי הגלם וההובלה והמחסור העולמי בשבבים כאמור, מצטרף ייקור נוסף, החל על הרכבים ההיברידיים – ב-1 בינואר מתבטלת ההנחה במס הקנייה על רכבים היברידיים (עד היום, במטרה לעודד שימוש ברכבים ידידותיים יותר לסביבה, הוטל על רכבים היברידיים מס קנייה של 50%, אולם בתחילת ינואר צפוי לעלות מס הקנייה על הרכבים ההיברידיים ל-83%, שמהם מנוכים סכומים המגיעים עד כ-17 אלף ₪ במיסוי ירוק). ביטול הנחת המס גורם למיסוי של הרכבים ההיברידיים להיות זהה למיסוי המוטל על כל מכונית נוסעים אחרת. טרם פורסמו נתוני יבוא ומסירות לחודש דצמבר, אך כהתכוננות לעליה במס, יבואניות הרכב וחברות הליסינג נוקטות בהצטיידות מוגברת של רכבים היברידיים בימי סוף השנה במטרה לתפוס את מחירם הקודם, טרם ייקור המס.

 

בעשור האחרון, בהתאם לגידול האוכלוסייה בישראל ולעליה ברמת החיים, וכתוצאה מסביבת ריבית נמוכה והתרחבות פתרונות מימון לרכישת כלי רכב, ענף הרכב בישראל מאופיין בצמיחה מתמדת, אם כי קצב הצמיחה הכללי בענף התמתן בשנים האחרונות. בשנת 2021, עם התאוששות המשק, חלה עליה גבוהה בביקושים לכלי רכב, לאחר ירידה במסירות בשנת 2020 תחת השפעת משבר הקורונה. היעדר תשתיות מספקות ותחבורה ציבורית לא מפותחת דיו תורמים אף הם לביקושים הגבוהים להחזקת כלי רכב.

קרוב ל 300 אלף רכבים בשנה מהם כ 10 אלפים חשמליים (צילום דן בר דוב)

נכון לשנת 2021 בישראל קיימים כ-3.75 מיליון כלי רכב, כ-86% מתוכם הינם כלי רכב פרטיים (כ-3.2 מיליון). למרות רמת מינוע נמוכה (כמות כלי רכב פרטיים לכל 1,000 תושבים), צפיפות התנועה בישראל עדיין בין הגבוהות בעולם וגבוהה פי 3.5 מהממוצע ב-OECD . זאת בשל ריכוז אוכלוסייה וצפיפות גבוהה במרכז הארץ, תחבורה ציבורית שאינה מפותחת דיו ולא מהווה כיום תחליף מספק להחזקת רכב וקצב סלילת כבישים שלא מדביק את הגידול באוכלוסייה ואת העלייה ברמת החיים בישראל.

ענף הרכב חווה עליה חדה בביקושים במהלך שנת 2021. עליות הביקושים נצפו בכל הסגמנטים בענף – הן בקרב יבואניות הרכב, הן מצד חברות הליסינג והן בשוק המכוניות המשומשות. זאת על רקע משבר השבבים העולמי הפוגע בהיצע העולמי של כלי רכב ובאספקתם. מבחינת מסירות כלי רכב חדשים – ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2021 נמסרו כ-283 אלף רכבים חדשים, עם ציפייה לשיא מסירות בשנת 2021 כולה של מעל ל-300 אלף כלי רכב. בתוך כך, בשנתיים האחרונות החל להתפתח בישראל שוק הרכבים החשמליים, שוק צעיר גם בקנה מידה עולמי. בשנת 2021 סופקו כ-10 אלף כלי רכב חשמליים מלאים, מתוכם כ-60% הינם תוצרת טסלה. בכך מהווים הרכבים החשמליים שיעור נמוך של כ-3% מסך מסירות כלי רכב בישראל (לאחר שבשנת 2020 נמסרו כ-1,500 כלי רכב חשמליים, אשר היווה 0.7% מסך מסירות כלי רכב חדשים בשנה זו). לשם השוואה, בגרמניה מכירת רכבים חשמליים מלאים מהווים כ-11% מסך מכירות כלי הרכב ובנורבגיה, שמובילה את המעבר לתחבורה חשמלית, רכבים חשמליים מלאים מהווים כ-60% מסך מכירות כלי הרכב. מחירם הגבוה יחסית, והיעדר תשתיות מתאימות (עד אשר יוקם מערך עמדות הטענה בתחנות דלק בפריסה ארצית) מהווים חסמים להגדלת שיעורם של הרכבים החשמליים בישראל.

ביקושים גבוהים נרשמו גם בביקוש להשכרת כלי רכב לטווח קצר, למרות היעדר התיירות הנכנסת לישראל, תוך הסבת ייעוד רכבים אלה לתקופה קצובה לטובת מגזר העסקי. כך, הרכבים מציי ההשכרה של חברות הליסינג הופכים להיות רכבי "גישור", המושכרים לטווח קצר עד לאספקת הרכבים החדשים, המסופקים באיחור (כתוצאה מהפגיעה בשרשרת האספקה העולמית בענף הרכב).

בהלימה לעליה בפעילות ולנתוני השיא במכירות כלי רכב חדשים, החברות בענף הרכב מדווחות על שיפור בתוצאות העסקיות ועל רווחיות גבוהה בשנת 2021, כתיקון לשנה קודמת, תוך ניצול עודפי הביקוש אל מול ההיצע לייקור הרכבים כלפי הלקוחות, מה שהוביל לירידה בסיכון בענף.

בימים אלה יבואני הרכב החלו לפרסם את מחירוני הרכב של שנת 2022 ועל פי הערכות בענף, בדגמים רבים צפויה עליית מחירים בשיעור של 5%-2%, שמשמעותה התייקרות ממוצעת של מספר אלפי שקלים. אל ההיצע הנמוך מול הביקושים הגבוהים, על רקע התייקרות חומרי הגלם וההובלה והמחסור העולמי בשבבים כאמור, מצטרף ייקור נוסף, החל על הרכבים ההיברידיים – ב-1 בינואר מתבטלת ההנחה במס הקנייה על רכבים היברידיים (עד היום, במטרה לעודד שימוש ברכבים ידידותיים יותר לסביבה, הוטל על רכבים היברידיים מס קנייה של 50%, אולם בתחילת ינואר צפוי לעלות מס הקנייה על הרכבים ההיברידיים ל-83%, שמהם מנוכים סכומים המגיעים עד כ-17 אלף ₪ במיסוי ירוק). ביטול הנחת המס גורם למיסוי של הרכבים ההיברידיים להיות זהה למיסוי המוטל על כל מכונית נוסעים אחרת. טרם פורסמו נתוני יבוא ומסירות לחודש דצמבר, אך כהתכוננות לעליה במס, יבואניות הרכב וחברות הליסינג נוקטות בהצטיידות מוגברת של רכבים היברידיים בימי סוף השנה במטרה לתפוס את מחירם הקודם, טרם ייקור המס.

 

כתבות אחרונות באתר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן